• Jempa77

ånger vid köp av mobilabonemang

Någon som vet något om HALLÅ MOBIL ??

et företag som säljer mobil abbonemang  dyrt !

min sambo känner sig lurad av dom  och ångrar sig djupt detta dumma köp  och vill upphäva köpet av 2 mobiler som de i princip tjatade till sig .  vad har man för rättigheter som konsumet då man skriver på med sin namnteckning    ?  vi har helt inte råd med detta  man förbinder sig att betala 1600 kr i 2år    . 

vart kan vi vända oss ?

• Svar på tråden ånger vid köp av mobilabonemang
  • Birgitta02

Under länken jag skrev ovan beskrivs väldigt bra vad som gäller. Och det står längst ner på sidan följande:

Du har ångerrätt enligt lag om:
    Du ingår avtal på distans, till exempel via telefon eller internet
    Du ingår avtal utanför affärslokaler, till exempel i din bostad eller endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan

- See more at: telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

• Jempa77

tack så mycket för info .
    jag vet inte riktigt vad som händer nu , men min sambo har lämnat tillbaka alla grejer som de de delade ut de stod som fån där och de sa ingenting  men vi får väl fakturorna hem nu snart  vad ska man göra med dom ?  inte ska vi betala iallafall  ?.
    Denna monter/affär är som  ett köpcentrum  vet inte hur det räknas  . vi f¨år hoppas att vi har ånger rätt på vår sida nu .

• sportpappa
    Jempa77 skrev 2015-03-27 19:51:17 följande:

tack så mycket för info .
    jag vet inte riktigt vad som händer nu , men min sambo har lämnat tillbaka alla grejer som de de delade ut de stod som fån där och de sa ingenting  men vi får väl fakturorna hem nu snart  vad ska man göra med dom ?  inte ska vi betala iallafall  ?.
    Denna monter/affär är som  ett köpcentrum  vet inte hur det räknas  . vi f¨år hoppas att vi har ånger rätt på vår sida nu .

Att bara lämna tillbaks grejerna utan att göra det på något formellt sätt är riskabelt och kan göra det väldigt rörigt för honom.
    Han bör utnyttja sin ångerrätt enligt den information han ska ha fått. Om han inte fått någon information om sin ångerrätt så är ångerfristen 1 år. Om det nu räknas som att han tecknat avtal på distans. Om det inte räknas som ett avtal på distans så har han ingen ångerrätt och då är ni bundna till avtalet.
    Se till att göra det så korrekt som möjligt. Då kan ni sen hänvisa till det när/om ni ska bestrida fakturorna.

Konsumentverket har en bra blankett om ni inte vet hur ni ska gå tillväga:
    publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html
    Se till att ta kopior på allt. Om de ifrågasätter något så behöver ni visa på att ni utnyttjat er ångerrätt korrekt.
  • Jempa77

tack för all info .

ska ta tag i detta nu .
    min sambo lämnade igen mobilerna och alla andra tekniska saker i torsdags
    efter det han berättar  så  stod försäljarna som strax utanför sin affär/ monter  ropade till sig honom och de började tala ganska häftigt och övertalande att min sambo  skulle följa med in  , vilket han gjorde ??  varför kan man undra  vi skulle inte ha några nya abonnemang alls , men han blev som lite nyfiken att höra på vad  deras förslag kostade  mot telias  som vi har , men skaen  är den att min smaboär ingentligen inte kredit vänlig vilket de fick upp på deras data  , han har skuld sanering  pågående i 3 år framåt ( pga sitt gamla  lantbruk )     dels så har vi låst abonnemang på telia  på minst ett mobil nummer  (mitt )  då snackade försäljarna om att vi skulle ta dit alla fakturor och jämnföra   ?   vi bor 40 mil bort !   inte kan de skriva abonnemang på mitt mobil nr då det är låst till Telia    , dock ej min sambos .?
    den info han fick om ånger rätt var ganska kortfattigt av dom   det var inte mycket dom sa om det    min  sambo sa att han ville  ha ånger rätt men de var som ganska tysta kring det  , dock så läste han att det stod ingen ånger rätt på pappret   , vilket känns väldigt frustrerande  just nu :(  ?.  han tänkte sig inte för helt enkelt  vet inte om han var för trött och utarbetat  efter sitt långa arbetspass   men det är väl ingen ursäkt  men så var det  känner han . 

detta om distans avtal   , känns lite difust   hur man ska beskriva deras affärs lokal    inte direkt en affär  men en monter  i affärs varuhuset   inga direkta väggar    och att de stod som utanför  där och  lockande in honom  ganska så  tjatigt  och påstridigt i hans mening .

men för att utnyttja ånger rätten nu då  ,? ska man ringa dom Hallå mobil  el ska man skriva ett e mail  , el  som du säger här  skriva ut  blankett från konsumentverket ? och gå den vägen ?

tack för hjälpen  , uppskattar  det . :)

Jennie .

• Giovanna

Men han har ju redan lämnat tillbaka prylarna... Fick ha något kvitto på att han gjort det?

• sportpappa

Distansavtalslagen gäller då:
    -Du ingår avtal utanför affärslokaler, till exempel i din bostad eller endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan.
    -Du ingår avtal i affärslokaler om du omedelbart innan du ingår avtal blir kontaktad av försäljaren utanför affärslokaler, till exempel om säljaren lockar med dig in i butik där du sedan ingår avtal.

Hur affärslokalerna ser ut är inte intressant. Det som är intressant är om det är tillfällig försäljning, dvs. de står där en kortare period.

Att du har ett låst abonnemang hindrar ju inte att din sambo skaffar helt nya abonnemang.

För att utnyttja eventuell ångerrätt så kontakta dem på vilket sätt som helst bara ni får någon respons på att de tagit emot det. 

• shanarya

Min mamma vart strax efter min lillebrors död påhoppad av en säljare på Hallå mobil.

Hon hade pratat med dem om hjälp att byta batteri i sin telefon och kom ut med en DORO pensionärstelefon (marknadspris: 5900 ett Internetabonnemang (hon äger inte en dator och telefon är bara en telefon utan internet)

När vi försökte bryta abonnemanget vägrade de trots att operatören 3 som äger nätet ville hjälpa till med det.

Istället skicka de min 70 åriga mamma till inkasso och kronofogden allt på en vecka trots att ingen skuld föreslog. Skulden blev inkasso avgiften hon aldrig fått brev om.

Inte slut där heller. Nu i november visade det sig att min mamma har förstadiet till Altzheimer och var inte medveten om säljarnas trick och snack och ändå vill de inte avsluta abonnemanget utan mamma på sin låga pension har nu 

En trasig telefon utan batteri som hon behövde hjälp med

En DORO pensionärstelefon utan mobilkort

Ett internetabonneman utan att kunna använda det kortet i ett modem för hon äger ingen dator.

Kostnad 599:-/månad i 2 år. och ingen möjlighet att ringa mer än på fast telefoni

• sportpappa

Ovanstående visar på hur viktigt det är att vi hjälper de äldre. De är för naiva och lättlurade och förstår inte hur allt sånt här "nytt" fungerar. Lär upp dem och säg till på skarpen att de inte får ingå några avtal eller köpa några tjänster utan att först rådfråga sina barn eller vem det nu är som har bäst koll.

Hon kan ta sitt befintliga sim-kort med fungerande abonnemang och sätta i den nya DORO-telefonen.

• Beccy sol

Hej!

Jag har också blivit blåst på "Hallå Mobil!

Ligger i fejd med dem.

Skit förbannad.

Dom har ljugit och kör falsk marknadsföring

• Noname00
    Beccy sol skrev 2016-12-21 20:22:02 följande:

Hej!

Jag har också blivit blåst på "Hallå Mobil!

Ligger i fejd med dem.

Skit förbannad.

Dom har ljugit och kör falsk marknadsföring

På vilket sätt har du blivit blåst?
  • hoda

blev lurad av en telefonförsäljare för några månader sen . Fick förnya mi telenor abonnemang o fick en iPad . Han övertalade mig att det kommer att kosta mindre o jag kan få en hallå abonnemang som kostar 499 kr o jag kan använda vart som helst även utomlands . Ångrade mig nästa dag o vill lämna tillbaka men jag fick inte för han var jätte hård o bestämt . Fick inte ångra mig . Ringde till de på hallå o klagade . Det gick inte att klaga heller . Och nu betalar jag 500 kr per månad fast jag använder inte ipaden o surfar inte heller . Är det rättvist att betala för nånting man inte använder ! Det är fusk . Vet inte vad ska jag göra ? Kan någon säga till mig snälla

• Noname00
    hoda skrev 2016-12-28 10:08:27 följande:

blev lurad av en telefonförsäljare för några månader sen . Fick förnya mi telenor abonnemang o fick en iPad . Han övertalade mig att det kommer att kosta mindre o jag kan få en hallå abonnemang som kostar 499 kr o jag kan använda vart som helst även utomlands . Ångrade mig nästa dag o vill lämna tillbaka men jag fick inte för han var jätte hård o bestämt . Fick inte ångra mig . Ringde till de på hallå o klagade . Det gick inte att klaga heller . Och nu betalar jag 500 kr per månad fast jag använder inte ipaden o surfar inte heller . Är det rättvist att betala för nånting man inte använder ! Det är fusk . Vet inte vad ska jag göra ? Kan någon säga till mig snälla

Vad var det för fel kunde man inte ringa utomlands?
  • Birgitta02
    hoda skrev 2016-12-28 10:08:27 följande:
    . Är det rättvist att betala för nånting man inte använder ! Det är fusk . Vet inte vad ska jag göra ? Kan någon säga till mig snälla
    Man betalar för innehav. Har du ex.vis en tv så betalar du licensen (eller SKA betala licensen) vare sig du tittar på tv eller inte. Likaså abonnemang. Du betalar för tjänsten, inte för att du använder tjänsten. Men du har ju tillgång utifall du vill använda. Men märkligt att du inte kunde ångra.

Ring konsumentombudsmannen. Men du bör ha bevis på att du faktiskt ringde i tid och ångrade dig.
  • i-o
    shanarya skrev 2015-12-11 15:28:36 följande:

Min mamma vart strax efter min lillebrors död påhoppad av en säljare på Hallå mobil.

Hon hade pratat med dem om hjälp att byta batteri i sin telefon och kom ut med en DORO pensionärstelefon (marknadspris: 5900 ett Internetabonnemang (hon äger inte en dator och telefon är bara en telefon utan internet)

När vi försökte bryta abonnemanget vägrade de trots att operatören 3 som äger nätet ville hjälpa till med det.

Istället skicka de min 70 åriga mamma till inkasso och kronofogden allt på en vecka trots att ingen skuld föreslog. Skulden blev inkasso avgiften hon aldrig fått brev om.

Inte slut där heller. Nu i november visade det sig att min mamma har förstadiet till Altzheimer och var inte medveten om säljarnas trick och snack och ändå vill de inte avsluta abonnemanget utan mamma på sin låga pension har nu 

En trasig telefon utan batteri som hon behövde hjälp med

En DORO pensionärstelefon utan mobilkort

Ett internetabonneman utan att kunna använda det kortet i ett modem för hon äger ingen dator.

Kostnad 599:-/månad i 2 år. och ingen möjlighet att ringa mer än på fast telefoni

Det där är ett brott från företagets sida, mycket lätt att vinna ett sådant ärende utifrån den information du delgivit.
  • i-o

Mitt herr- och damskap. Jag föreslår att ni startar en grupp och samlar folk med samma erfarenhet. Det här låter som man skulle kunna göra en gruppstämning mot företaget i fråga och få det helt nedsläckt eller i vart fall tvinga fram en förändring i deras sätt att göra affärer för vad jag kan urskilja bryter det mot en massa lagrum.

• Hajk

Ja, jag kan säga att det är ett BLUFF Företag.

De har grundlurat min dotter, hon blev kontaktad av dem med ett erbjudande eftersom hon hade ett 3 abonnemang, de sa att de var ett dotterbolag till 3 så de kunde sänka hennes kostnader, och det vill man såklart, MEN så blev det inte, utan nu sitter hon med 2 abonnemang med full kostnad t.o.m 2019.

Jag blev mer eller mindre avspolad när jag ringde deras kundtjänst och förklarade att de lurat henne på ca 8400 kr. De stängde även av samtalet en gång så jag fick ringa om igen.

När jag bad och få namn och nummer på någon ansvarig på HALLÅ så vägrade dom och sa att det fanns ingen. SÅ SLUTSATS BLUFFFÖRETAG SOM ÄR ANMÄLT AV MÅNGA PÅ ARN.

• Noname00
    Hajk skrev 2017-11-08 17:17:51 följande:

De har grundlurat min dotter, hon blev kontaktad av dem med ett erbjudande eftersom hon hade ett 3 abonnemang, de sa att de var ett dotterbolag till 3 så de kunde sänka hennes kostnader, och det vill man såklart, MEN så blev det inte, utan nu sitter hon med 2 abonnemang med full kostnad t.o.m 2019.

Jag blev mer eller mindre avspolad när jag ringde deras kundtjänst och förklarade att de lurat henne på ca 8400 kr. De stängde även av samtalet en gång så jag fick ringa om igen.

När jag bad och få namn och nummer på någon ansvarig på HALLÅ så vägrade dom och sa att det fanns ingen. SÅ SLUTSATS BLUFFFÖRETAG SOM ÄR ANMÄLT AV MÅNGA PÅ ARN.

Hur lyckas man teckna ytterligare ett abonnemang utan att veta om det?
    Då det såldes via telefonen så borde hon fått ett avtal skickat till sig, har hon skrivit på det och skickat till 3?
  • IamSisyfos
    Hajk skrev 2017-11-08 17:17:51 följande:

Om din dotter har tecknat abonnemanget via nätet eller via telefon har du alltid 14 dagars ångerrätt. Denna rätt går ej att avtala bort till konsumenter, se mer på konsumentverket:
    www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

Du kan läsa mer om hur distansavtalslagen fungerar för mobilabonnemang här:
    www.mobilabonnemang.nu/artiklar/angerratt-mobilabonnemang

Svar på tråden ånger vid köp av mobilabonemang