IVF-risker
Vad finns för risker vid IVF? Vi är båda 40+
Kan barnet ta skada av den?
Vad finns för risker vid IVF? Vi är båda 40+
Kan barnet ta skada av den?
Den risk som jag känner till och som hände mig var att jag blev överstimulerad och fick ligga på sjukhus ett par veckor när jag blev gravid första gången. Kroppen samlar massa vätska i buken vilket kan bli väldigt farligt. I mitt fall hade jag en medium variant och slapp tappas på vatten. Om man får en allvarlig så kan organen ta skada. Även äggstockarna blir väldigt förstorade och man måste ta det väldigt lugnt så att det inte vrider sig. För mig gick allt bra och det påverkar inte embryot/fostret men man mår väldigt dåligt. Det är väldigt ovanligt då man oftast ser tecken på överstimulering redan innan man ska sätta tillbaka ett embryo och om man är orolig för att det ska hända så sätter man inte tillbaka något då överstimuleringen eskalerar vid en graviditet. Man fryser i så fall embryona och sätter tillbaka dem i en vanlig cykel när kroppen har återhämtat sig.
Stort lycka till!
Inga direkta risker av själva behandlingen,men det är ju lite ökade risker överlag att vara gravid efter 40. Överstimulering är extremt ovanligt efter 40,tvärtom är man oftast svårstimulerad då.
Tack för era svar!!
Allt började för 3 år sen när jag tillsamans med min man 44 bestämde oss att skaffa ett barn till. Vi har ett stort trauma i våra liv, vi har förlorat ett barn i tånårsålder på ett fruktansvärt sätt. Vi skulle vilja gärna ha ett barn till. Jag har precis fylt 44 år, men har en bra hälsa. Jag har redan provat den långa protokollet, men den stimuleringen blev inte bra, sen två mens perioder. Sen provade den korta protokollet men andra mediciner och resultatet blev tre ägg. På mottagningen föreslog dem att ICSI passades bättre för oss eftersom vi hadde bara tre ägg. Den 20/3 fick vi reda på att det var bara en som har utvecklat sig vidare och den fick jag tillbaka. Nu är det bara att vänta och se om den vill stanna kvar. Jag mår bra, inga biverkningar men nu är vi oroliga att kanske vi gör fel att skaffa barn genom ICSI. Det kan vara ett stort fel på embryonen. Allt har sin tid i livet... Ju mer man läser på nätet, ju mer blir man räd för alla risker och olika syndromer .Vi är själva så skörda efter det som har hänt oss. Vi fick inte info. angående riskerna för barnet, allt prat var bara om mina risker, om medicin, överstimulering. Kanske de har aldrig trott att jag kan komma så långt med protokollet. Är det någon som vet när man kan känna graviditet? Eller riskerna för barnet? ICSI kan skada barnet? Finns några hälsoskyllnader mellan barn skapade på naturlig sätt (genom samlag) och IVF- metoden?
Numer ska det inte vara nån skillnad överlag mellan "vanliga" barn och IVF-barn,men som jag sa innan ligger riskerna i kvinnans ålder och ja,de finns ju där. Men ska inte vara ett hinder från att försöka! Att ö.h.t komma till ET med egna ägg i din ålder är extremt ovanligt. Vi gör ED istället och jag är 2 år äldre än dig.
Men om det hade varit stora risker med ivf/icsi hade man inte gjort det, eller hur?
Hej igen, Tack till er alla!
Jag är lite nervös inför testet på Söndag.
Jag känner inga symtom på graviditet . Kan det vara för tidigt för det? Någon som vet om detta?