• brownie89

Sjukpenning för timanställda

Hejsan alla glada/ledsna människor därute!

Här kommer en till gnäll-tråd. Jag ska berätta en liten historia för er. 

Under de senaste veckorna har min hälsa inte varit på topp. Men i torsdags började det riktiga helvetet. Jag fick åka in till akuten med ambulans i torsdags natt pga att jag fick en plötsligt, och väldigt kraftig huvudvärk (trodde seriöst att mitt huvud skulle sprängas och att jag skulle dö) och andningssvårigheter. Blev inlagd på en avdelning under natten och i fredags blev jag utskriven pga att läkarna inte trodde att det var något allvarligt (de sa att det bara vara spänningshuvudvärk och att det berodde på stress). Hade fortfarande jätteont, var yr och kände mig svimfärdig när jag blev utskriven så jag åkte hem till mina föräldrar (vågade inte vara ensam). På lördagen mådde jag lite bättre och kunde äntligen äta, dricka, sova och prata normalt utan att plågas av smärta. I söndags brakade helvetet loss igen och jag mådde illa och hade en jättehemsk huvudvärk. I måndags åkte jag in till akuten (i den staden där mina föräldrar bor) och var där i närmare 8 timmar. Läkarna tog alla möjliga prover och jag fick ligga i en av deras sängar och vänta på provresultat. Alla mina värden såg normal ut och igår gjordes en datortomografiundersökning för att utesluta hjärntumör och annat läskigt. De hittade inget speciellt förutom vaxproppar i öronen (som också gör ont). Läkarna konstaterade att jag hade spänningshuvudvärk och jag fick flera smärtstillande (fick några på det andra sjukhuset också). Har fortfarande så ont att jag gråter av smärta men det avtar ibland (typ när jag ligger ner och är helt avslappnad). Måste ta flera smärtstillande tabletter för att klara av vardagliga sysslor. Har sjukskrivit mig från jobbet då jag behöver vila (läkarna säger att min huvudvärk beror på stress och att jag måste vila och ta hand om mig själv). Kommer vara sjukskriven hela april månad. Eftersom jag har en schemalagd timanställning (visstidsanställning fram till sista augusti) blev jag jätteförvånad när min arbetsgivare tog bort alla mina schemalagda timmar och skrev "kan ej jobba"  istället för att skriva sjukdagar. Nu undrar jag om jag som är timanställd har rätt att få sjukpenning från försäkringskassan trots att jag inte har några schemalagda tider nu? Brukar ju annars alltid få schemalagda tider varje månad, men nu har de som sagt tagit bort alla pass och skrivit kan ej. Känner mig orättvis behandlad då jag har jobbat i snart ett år hos detta företag (började som semestervikarie och blev senare timmis). Kan ni som er mer insatt i ämnet "sjukpenning" ge mig lite tips på hur jag ska gå tillväga med detta? Det känns ju inte rimligt att jag ska behöva gå utan lön en hel månad för att jag råkar vara sjuk, det är ju inget jag kan hjälpa och jag har fixat sjukintyg o allt. PLEASE HELP! 

• Svar på tråden Sjukpenning för timanställda
  • Malima

Våra timvikarier på jobbet får sjukpenning vid sjukdom. De skriver sina planerade timmar på rapportbladet och sedan" sjuk".

• KaeJ

Jag får bara tipsa om att gå till tandläkaren. Hade en jobbarkompis som hade som du och hon fick mediciner efter mediciner och inget hjälpte.

En bekant tipsade henne om tandläkaren. Det visade sig att hon bet ihop tänderna så pass när hon sov att det blev bättre av en bettskena.

Hon gick med huvudvärk i flera år, bettskenan hjälpte nästan direkt.

• brownie89

Tack för svar allihopa! Jag får schemalagda tider som jag kan se när jag loggar in på jobbportalen. När jag loggade in igår såg jag att de hade tagit bort alla mina pass för april och skrivit "kan ej jobba", så det är omöjligt för mig att bevisa att jag hade flera pass i april men att min arbetsgivare har raderat alla pass. Hur ska jag gå tillväga när de har "raderat" alla mina planerade arbetstimmar? Jag kan ju inte gå utan pengar en hel månad eftersom jag har hyra och räkningar att betala. Känns sjukt att jag ska straffas bara för att jag råkar bli sjuk. Har timanställda inga lagliga rättigheter eller?

P.s. Jag använder bettskena varje natt och har gjort det i snart 1,5 år. Det är spänningshuvudvärk jag har, och detta beror på att jag har ett stressigt kontorsjobb som tar på krafterna (mail, telefonsamtal, massa ärenden osv). Dessutom jobbar jag skift.

• zarah

Jag var med vikarie.
    Blev bokad via en vikariepool om jag satt uppsatt de dagarna jag kunde jobba.
    Blev jag sjuk blev jag "avbokad" och ja dom fick göra så för mig men det är för att man måste skriva kontrakt för varje arbetstillfälle.
    Men har en speciellt arbetsplats..
    Men har du kollat med facket om dom kan boka av dig så?

Sen här har du ifrån FKs hemsida

Jag är timvikarie, kan jag få sjuklön?

-

Ja oftast, men det beror på hur ditt anställningsavtal med din arbetsgivare ser ut. Kontakta din arbetsgivare om du är osäker. Om du inte har rätt till sjuklön från din arbetsgivare kan du få sjukpenning från Försäkringskassan. Då ska du sjukanmäla dig första dagen du är sjuk. Det gör du med vår e-tjänst nedan. Du behöver inte logga in:

Hoppas det hjälper lite.

Svar på tråden Sjukpenning för timanställda