• Anonym (undrar)

Förälder som jobbar utomlands, vad kostar då dagis?

Jag är ensamstående nu och studerar heltid .

Dagis kostar mig 0 kr i månaden.

Men om jag blir sambo med någon som jobbar i T.ex Norge och är enbart hemma fredag-söndag.

Hur blir det då?

Personen skattar ju inget alls i Sverige och har ej rätt till sjukpenning, fl, osv.

• Svar på tråden Förälder som jobbar utomlands, vad kostar då dagis?
  • Michael 310

jag jobbar i norge men har min son på förskola i sverige. Vi valde att räkna in min inkomst och betala maxbeloppet då vi betalar direkt till förskolan. Men jag tror inte att det är något krav på det eftersom han skattar i utlandet.

• Anonym (inkomst)

förskoletaxan baseras på hushållets totala inkomst....sen spelar det ingen roll om man nu bor med någon annan eller vart man arbetar...

jag är själv studerande...flyttade ihop med en ny karl...från 0 kr i förskoleavgift gick jag till full taxa....

• Michael 310
    Anonym (inkomst) skrev 2015-03-26 08:25:43 följande:

förskoletaxan baseras på hushållets totala inkomst....sen spelar det ingen roll om man nu bor med någon annan eller vart man arbetar...

jag är själv studerande...flyttade ihop med en ny karl...från 0 kr i förskoleavgift gick jag till full taxa....

Är inte säker på att det är så enkelt, i svenska statens ögon är min inkomst 0:- / månad
  • Anonym (undrar)

Jag kollade upp det och det skulle visst betalas i avgift.. Så nej här blir det inget samboskap.

• Dixie
    Anonym (undrar) skrev 2015-03-26 08:51:17 följande:

Jag kollade upp det och det skulle visst betalas i avgift.. Så nej här blir det inget samboskap.

så du väljer att inte bli sambo för att slippa beta 1200 kr/ månaden? om ni är två som delar hyra och andra utgifter borde ju samboskapet gå med vinst även om ni måste betala förskoleavg! 
  • Anonym (kommunen)
    Michael 310 skrev 2015-03-26 08:28:46 följande:
    Är inte säker på att det är så enkelt, i svenska statens ögon är min inkomst 0:- / månad
    I kommunens ögon så är det hushållets totala inkomst som räknas, oavsett om pengarna är intjänade  Japan eller Östersund.
  • Anonym (kommunen)
    Anonym (undrar) skrev 2015-03-26 08:51:17 följande:

Va? Tjänar du på att bo ensam? Saknar du inkomst eftersom du inte betalar något för barnomsorgen?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (kommunen) skrev 2015-03-26 09:01:32 följande:

Va? Tjänar du på att bo ensam? Saknar du inkomst eftersom du inte betalar något för barnomsorgen?

Ja faktiskt... Studerar heltid...

Jag har aldrig haft såhär bra ekonomi nångång i livet..
  • Anonym (Zed)

Sparar du inte mer än 1200:- på att dela hyra, el, försäkring, mat etc på att bli sambo?

• Anonym (inkomst)
    Anonym (Zed) skrev 2015-03-26 11:00:56 följande:
    Sparar du inte mer än 1200:- på att dela hyra, el, försäkring, mat etc på att bli sambo?
    precis!

Hur kan man prioritera 1200kr framför sin sambo? ...blir ni sambos så delar ni ju hyra med mera ...jag antar att han har ett annat boende när han är hemma här i Sverige eller?
  • Anonym (undrar)

Hur vi löser det ekonomiska fredag eftermiddag till söndag lunch är vårat problem.

Men ja, jag tjänar fortfarande på det och det är det som räknas...

Svar på tråden Förälder som jobbar utomlands, vad kostar då dagis?