• TeaT

Stol till lång 4-åring

Då vi bor med bra allmänna kommunikationer åker vi väldigt sällan bil, har därför inte märkt att sonen vuxit ur sin nuvarande bilbarnstol. Behöver nu lite råd och information inför köp av en ny.

Sonen är lång; 116-117 cm, 18 kg, fyller fyra i Maj.
    Vi har en liten bil där det är väldigt trångt med den nuvarande Britax Hi-Way.
    Vill självklart om möjligt ha en bakåtvänd stol men samtidigt vill vi inte behöva köpa en ny stol igen allt för snart.

Finns det någon bra bakåtvänd stol som kan fungera för en lång kille i en liten bil, gärna i något år till, eller är det framåtvänt som gäller?

• Svar på tråden Stol till lång 4-åring
  • Anonym (lång)

Jag skulle ha satsat på en framåtvänd stol. Min son på 4 år är cr 110cm och han växte ur Britax two-way stolen för cr ett år sen. Det är många som sägger att den är en av dom största bakåtvända stolarna. ( För er som undra så var det huvudet som börja sticka upp för mycket och inte att han satt för trångt) 

• Maddi

Svår fråga deär samtidigt som man siktar på att vända dom så sent som möjligt. Men om ni åker sällan bil och snart fyller 4 så skulle jag ha köpt en framåtvända.

Jag själv är lite orolig att min hinner växa ur innan han ens fyllt 4 då han är extremt lång och har tänkt att han minst ska åka bakåt tills gan blir 5 med tanke på hur ofta vi använder bilen. Har ändå en stol som dka klara 120 cm men tveksamt.

• Sisisisi

Jag skulle självfallet välja en bakåtvänd! Britax twoway har längst användningstid av alla stolar. Den har låga sidor vilket ger barnet bra benplats även i mindre bilar så barnet lättare kan sitta skräddare. Den är dessutom väldigt billig :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • vi och pyret

Åk till affären och prova på plats så ser ni vilken modell som fungerar. Vi hade en britax multitech som fungerade länge. Sonen var närmare 120 samt 5,5 år när vi bytte.

• Anonym (Karolina)

Jag skulle aldrig rekommendera att man ska ha en 4 åring framåtvänd. Som en tidigare skrev är Britax toway lång användningstid på, har sett att 6-7 åringar kan sitta bakåt i dom stolarna. Även Britax maxway tipsade babyproffsen mig om, hon jag pratade med där som jobbar sa att hennes brorson som är 8 år sitter i den stolen bakåtvänd givetvis. 
    Dom två stolarna är prisvärda om man inte åker så ofta men jag funderar på att köpa en Axkid minikid som känns mer ombonad och har lång användningstid till min 3,5 åring men då åker vi bil längre sträckor. 

Lycka till!

• Linastrumpan

Det beror ju på om överkroppen är lång eller benen. Totallängden på barnet säger ju inte allt. Min dotter satt i two way tills hon var 125cm lång och 6 år o 3mån. Hennes lillasyster är lika gammal nu och nästan lika lång men kan nog sitta i den ett år till innan huvudet sticker upp för långt. Bästa är att åka till en affär med många olika stolar och prova med sonen i hur han sitter men skulle absolut köpa en bakåtvänd om det fanns någon som räcker ett tag till

• Anonym (ann)

Vi var i samma situation nyss, lång fyraåring som vuxit ur hiway:en. Provade en massa stolar i butik och britax twoway var den bakåtvända som funkade! Vi hoppas kunna ha den ett år iaf. Få saker är så värda pengarna som att ha en bra bilstol tycker jag, även om vi kör sällan. 

Svar på tråden Stol till lång 4-åring