• Minigrisen01

Barnvakt, hur göra, hjälp!

Hej jag behöver lite råd. Har en dotter på 16 månader, vi bor långt ifrån mor- och farföräldrar vilket gör såklart att vår dotter sällan träffar dem. Nu är det så att min bästa vän ska gifta sig och det planeras möhippa i samma stad där farföräldrarna bot. Nu är det tyvärr så att pappa kommer att vara på affärsresa just när möhippan än och då måste farmor och farfar vara barnvakt den dagen. Jag är superorolig för detta, dottern gråter så fort de tar i henne, hon är väldigt mammig och ingen annan än oss har nattat henne. Jag funderar t o m att strunta i möhippan för jag vet hur ledsen hon kommer att bli. Tror ni att det går att lösa på något sätt? Vill gärna gå på möhippan såklart då det är min bästa vän men vet inte hur jag ska tänka där alls.

Övrig info dottern går ej på förskola än. Pappa är föräldraledig. Vi haft barnvakt Max 2-3 timmar förutom och då har det varit min bästa vän som ska gifta sig som dottern känner väl som passat... Hjälp!

• Svar på tråden Barnvakt, hur göra, hjälp!
  • Natulcien

Ja, svårt det där. Det är ju hemskt för både barn och barnvakter om det blir alltför ledset.
    Kanske ni kan prova att låta dem barnvakta en vända i förväg och se hur det fungerar? Alltså en kortare stund? Och att ni, när det väl är dags, ser till att vara där ett par dagar innan så att de får lära känna varandra ordentligare?
    Kanske pappan kan åka till dem nån gång innan, eftersom han är föräldraledig, så att de får umgås mer?

Vi hade barnvakt till vår son första gången när han var 19 månader. Och då var det min syster med familj som hade honom en kväll/natt när vi var på en större fest. Det gick jättebra, trots att han också var ganska mammig. Fast han hade sina två äldre kusiner där också, som han var väldigt fascinerad av, så det hjälpte kanske..?

• Gnuborg

Jag/vi var i exakt samma situation. Farmor och farfar långt bort, kunde aldrig få barnvakt. Men vi skulle på bröllop så dom kom och det gick jättebra. Barn anpassar sig. Verkar som om dom kan känna av situationen. Vi hade aldrig haft barnvakt innan men det funkade ändå. Tror dottern unnade oss detta :).

• Sommarnatt10

Jag har nog egentligen inget tips att komma med, känner med dig! Men troligtvis kommer det antagligen gå bra mycket bättre när du eller din man inte är närvarande.

Vi hade barnvakt till våra barn för två veckor sen en lör kväll (vi bestämde dessutom att jag o mannen skulle sova i gäststugan för att få sova en natt)... Yngsta 1år har aldrig varit hos barnvakt o bara jag nattar... Det hade gott hur bra som helst. Han hade somnat på två sekunder... O sovit hela natten fram till strax efter5... (En vanligt natt innebär flertalet uppvak o sova på mig från 4 o sen morgon kl5)

• Minigrisen01

Tack för ditt svar! Jo jag har också tänkt att min man kan åka några dagar innan för att dottern ska vänja sig men då börjar jag istället tänka: är dottern för liten för att vara borta flera dagar utan mamma?? Ja du hör, orolig är mitt förnamn.

]Ja, svårt det där. Det är ju hemskt för både barn och barnvakter om det blir alltför ledset.

Kanske ni kan prova att låta dem barnvakta en vända i förväg och se hur det fungerar? Alltså en kortare stund? Och att ni, när det väl är dags, ser till att vara där ett par dagar innan så att de får lära känna varandra ordentligare?

Kanske pappan kan åka till dem nån gång innan, eftersom han är föräldraledig, så att de får umgås mer?

Vi hade barnvakt till vår son första gången när han var 19 månader. Och då var det min syster med familj som hade honom en kväll/natt när vi var på en större fest. Det gick jättebra, trots att han också var ganska mammig. Fast han hade sina två äldre kusiner där också, som han var väldigt fascinerad av, så det hjälpte kanske..?[/quote]

• pigglet

Jag skulle inte känna att det var ok. Du skriver att dottern gråter direkt de tar i henne - jag undrar de som skrev här just ovanför att de haft liknande och det ändå gick bra - var det samma för er? Att barnet grät direkt barnvakterna tog i det? Sedan tror jag också att era barnvakter kom hem till er, alltså att barnet var kvar i sin hemmiljö? Här kommer det inte vara så.

Eftersom pappan är föräldraledig nu så kanske han kan åka till sina föräldrar några dagar i omgångar redan nu, så de får lära känna varandra? Och så åker ni dit i förväg också, så barnet redan kommit sig till ro där, innan du åker på möhippan.

Eller så planerar du för att ta med barnet på möhippan.

Eller skippar det.

• Minigrisen01
    Natulcien skrev 2015-03-26 20:08:09 följande:

Ja, svårt det där. Det är ju hemskt för både barn och barnvakter om det blir alltför ledset.

Vi hade barnvakt till vår son första gången när han var 19 månader. Och då var det min syster med familj som hade honom en kväll/natt när vi var på en större fest. Det gick jättebra, trots att han också var ganska mammig. Fast han hade sina två äldre kusiner där också, som han var väldigt fascinerad av, så det hjälpte kanske..?

Tack för ditt svar! Jo jag har också tänkt att min man kan åka några dagar innan för att dottern ska vänja sig men då börjar jag istället tänka: är dottern för liten för att vara borta flera dagar utan mamma?? Ja du hör, orolig är mitt förnamn. 

]Ja, svårt det där. Det är ju hemskt för både barn och barnvakter om det blir alltför ledset. 

• Penida

Kan pappan åka dit några gånger innan tillsammans med barnet och rätt tätt inpå? Jag skulle tänka att viktigt är att barnet tillbringar mer tid med farföräldrarna tillsammans med pappan eller dig innan ni lämnar det ensamt med dem för möhippan.

Avskyr CIO-metoder
  • Minigrisen01
    Penida skrev 2015-03-26 20:37:02 följande:

Kan pappan åka dit några gånger innan tillsammans med barnet och rätt tätt inpå? Jag skulle tänka att viktigt är att barnet tillbringar mer tid med farföräldrarna tillsammans med pappan eller dig innan ni lämnar det ensamt med dem för möhippan.

Jo jag har också tänkt att min man kan åka några dagar innan för att dottern ska vänja sig men då börjar jag istället tänka: är dottern för liten för att vara borta flera dagar utan mamma..
  • Penida
    Minigrisen01 skrev 2015-03-26 20:39:25 följande:
     Jo jag har också tänkt att min man kan åka några dagar innan för att dottern ska vänja sig men då börjar jag istället tänka: är dottern för liten för att vara borta flera dagar utan mamma..
    Det skulle jag oroa mig mycket mindre för än att lämna henne med människor som hon visar att hon ej känner sig trygg med och vill vara hos. Hon är väl trygg med sin pappa eller hur?

Avskyr CIO-metoder
  • Minigrisen01
    Penida skrev 2015-03-26 20:47:00 följande:
    Det skulle jag oroa mig mycket mindre för än att lämna henne med människor som hon visar att hon ej känner sig trygg med och vill vara hos. Hon är väl trygg med sin pappa eller hur?
    Ja det är hon, känns som att det bästa kanske är att  pappa åker med dottern några dagar innan. Blir det inte bra struntar jag i det, viktigast är att mitt barn känner sig trygg.
  • Penida
    Minigrisen01 skrev 2015-03-26 20:56:22 följande:
    Ja det är hon, känns som att det bästa kanske är att  pappa åker med dottern några dagar innan. Blir det inte bra struntar jag i det, viktigast är att mitt barn känner sig trygg.
    Det låter väl som en bra plan. Det kan säkert gå bra om hon får tillbringa mycket tid med sina farföräldrar strax innan och det intensivt i några dagar.
    Jag förstår att du vill gå, inte varje dag bästa vännen har möhippa:)

Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Minigrisen01 skrev 2015-03-26 20:28:32 följande:
    Jag tycker att det är sunt med en viss oro kring sånt här. Man vill ju att ens barn ska känna sig tryggt.
    Om barnet är tryggt med pappan och han ändå är föräldraledig nu så skulle jag inte oroa mig för att de åker i förväg.
    Men prova lite barnvaktande i förväg Fungerar det inte, så skulle jag ställa in det hela eller ta med barnet på möhippan.
  • aleydis

Hur ser möhippan ut? Kan du vara med under en del av dagen och tex komma hem på kvällen? Jag skulle nog välja att vara med men inte hela dagen.

• Minigrisen01
    aleydis skrev 2015-03-26 21:24:25 följande:

Hur ser möhippan ut? Kan du vara med under en del av dagen och tex komma hem på kvällen? Jag skulle nog välja att vara med men inte hela dagen.

Jo visst kan jag göra så, skulle dock vilja vara med hela dagen, vill inte missa festenSkrattande Men det är absolut ett alternativ!
  • Sommarnatt10
    pigglet skrev 2015-03-26 20:20:16 följande:

Jag skulle inte känna att det var ok. Du skriver att dottern gråter direkt de tar i henne - jag undrar de som skrev här just ovanför att de haft liknande och det ändå gick bra - var det samma för er? Att barnet grät direkt barnvakterna tog i det? Sedan tror jag också att era barnvakter kom hem till er, alltså att barnet var kvar i sin hemmiljö? Här kommer det inte vara så.

Eftersom pappan är föräldraledig nu så kanske han kan åka till sina föräldrar några dagar i omgångar redan nu, så de får lära känna varandra? Och så åker ni dit i förväg också, så barnet redan kommit sig till ro där, innan du åker på möhippan.

Eller så planerar du för att ta med barnet på möhippan.

Eller skippar det.

Vi har det precis samma... Jag var hos mina föräldrar i veckan o jag kan inte ens gå på toa utan att lite skriker som en stucken gris... O det va bara två veckor sen vi hälsade på senast. Men nä lämna så där går verkligen inte. Men när jag eller min man inte är närvarande gick det jättebra...
Svar på tråden Barnvakt, hur göra, hjälp!