MammaMusan skrev 2015-03-26 22:35:35 följande:
Vårt äldsta barn fyller 10 i höst. Och vill sluta på fritids. Det skulle betyda att barnet får gå själv till skolan, promenad på ca 15 minuter, behöver lämna hemmet 7.45, vi åker 7.15. Efter skoldagen vara ensam 0 minuter till 2 timmar. Skolvägen är genom stans centrum och över bevakat övergångsställe. Syskonet får gå kvar på fritids. När vet man att det är rätt tid att sluta? Jag har för mig att jag var 9-10 år när jag var ensam.... men det var ju andra tider då.
Mina söner är 11 och 12 i år och dom har åkt buss själva i flera år till och från skolan. Att vara själv hemma några timmar på eftermiddagen minns jag inte ens när jag startade. Om jag ens upplevde att det va nån träning Jag startade. Jag skulle tex ut med hunden och dom ville inte med, man skulle handla, dom ville vara kvar hemma osv. Nån timma hit och nån timma dit. Det enda dom inte löser är att vara ensam på kvällen. Vilket dom aldrig någonsin är eller har varit. Men vid 10 tycker jag absolut att ditt äldsta barn ska kunna få sluta på fritids och lösa morgonbestyren. Min yngste son tycker inte alls det är spännande på fritids. Han gillar att komma hem, ta något och äta och slänga sig på soffan och ta det lugnt. Som jag säger till mina barn. Frihet under ansvar, skiter det sig där så klarar dom inte det och då får vi hitta på något annat. Det har vi aldrig behövt. Barn växer av att få ansvar och känna att dom fixar saker själva.