• Anonym (Arbetssökande)

Går på intervjuer men blir aldrig vald

Jag känner mig så frustrerad. Jag söker jobb just nu och kommer på en del intervjuer vilket är positivt men har gått på typ 5 intervjuer där jag inte blivit vald och jag förstår inte varför.

Jag upplever att jag är trevlig, påläst och gör ett bra intryck. Men däremot slutade jag på mitt förra jobb och märker ibland att rekryterare undrar varför men eftersom jag är klar över varför så ger jag naturligtvis en förklaring.

Kanske är det just att jag lämnade min förra anställning som gör att jag inte går vidare?

Någon som fått nej på flera intervjuer men som till sist lyckats få jobb?

• Svar på tråden Går på intervjuer men blir aldrig vald
  • Anonym (varför)

Som rekryterare hade jag nog velat höra ett annat svar. Vet inte vilket dock. Men det låter lite naivt att sluta innan man har nytt jobb ock även som om man ger upp lätt och om det inte är så i ditt fall kanske du behöver trycka på annat du gjort inom tidigare jobb som vittnar om motsatsen. Du kanske också ska fundera på hur du skall ta upp varför du slutade innan du skaffade nytt jobb.

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (****) skrev 2015-03-26 23:59:47 följande:
    Om man verkligen vill byta jobb, så har man både ork och tid.

Tyvärr tror jag detta kommer att försämra dina chanser, arbetslösa är inte attraktiva. Sedan tror jag anledningen till att du slutade också spelar in. Det är nog mer accepterat att man byter jobb för att man vill utvecklas och lära sig nytt, än om man slutar för att man inte trivs. Det kan tolkas som samarbetssvårigheter.

Hade du jobbat kvar hade du kunnat säga att du vill byta för att du vill utvecklas etc, men eftersom du själv sagt upp dig, så förstår de ju att du inte trivts, vilket kan tolkas som samarbetssvårigheter.

Att säga upp sig själv utan att ha något nytt känns väldigt drastiskt, och det kan skrämma många.
    Ok men jag måste ju utgå från läget nu. Kan tillägga att det var en arbetsplats där många mådde dåligt och flera slutade men jag brukar inte gå in på det eftersom det känns som att man snackar skit om sin förra arbetsplats. 

Vad kan man annars säga till arbetsgivaren? Kan ju inte få detta ogjort och måste söka nytt jobb.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (varför) skrev 2015-03-27 00:02:05 följande:

Som rekryterare hade jag nog velat höra ett annat svar. Vet inte vilket dock. Men det låter lite naivt att sluta innan man har nytt jobb ock även som om man ger upp lätt och om det inte är så i ditt fall kanske du behöver trycka på annat du gjort inom tidigare jobb som vittnar om motsatsen. Du kanske också ska fundera på hur du skall ta upp varför du slutade innan du skaffade nytt jobb.

Många mådde dåligt på arbetsplatsen precis som jag och arbetet var annat än vad de gett sken om så det var en miss från min sida att börja där.. 

Vad kan jag säga vid intervju i så fall?
  • Anonym (****)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2015-03-27 00:05:48 följande:
    Ok men jag måste ju utgå från läget nu. Kan tillägga att det var en arbetsplats där många mådde dåligt och flera slutade men jag brukar inte gå in på det eftersom det känns som att man snackar skit om sin förra arbetsplats. 

Vad kan man annars säga till arbetsgivaren? Kan ju inte få detta ogjort och måste söka nytt jobb.
    Du har inte funderat på att söka jobb på ett bemanningsföretag? Då kommer du ut på olika arbetsplatser och det är inte omöjligt att man blir handplockad då. Under tiden kan ju även söka andra intressanta jobb.
  • Anonym (varför)

Kanske ta upp exempel från tidigare jobb som du stannat på längre där det funnits problem men också att du kanske bidrog med något positivt så klimatet blev bättre, om du har något liknande exempel vill säga ;)

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (****) skrev 2015-03-27 00:09:24 följande:
    Du har inte funderat på att söka jobb på ett bemanningsföretag? Då kommer du ut på olika arbetsplatser och det är inte omöjligt att man blir handplockad då. Under tiden kan ju även söka andra intressanta jobb.
    Jo jag söker även bemanningsföretag men även där blir jag ju tvungen att berätta att jag slutat..

Har i övrigt mycket bra referenser från andra arbetsplatser..
  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (varför) skrev 2015-03-27 00:10:49 följande:

Kanske ta upp exempel från tidigare jobb som du stannat på längre där det funnits problem men också att du kanske bidrog med något positivt så klimatet blev bättre, om du har något liknande exempel vill säga ;)

har varit på andra arbetsplatser men där var allting väldigt bra och därifrån har jag mycket goda referenser..
  • Giovanna

Har du någon koll på hur många som kallats till intervju till respektive tjänst? Vissa tjänster kan ju ha flera hundra sökande. Då kan det ju bero på ren otur att just du inte fått jobbet. Du har fått nej vid fem intervjutillfällen... Uppenbarligen har du ett tilltalande CV då du faktiskt blivit kallad. Ju fler intervjuer du går på desto mer slipad blir du. Jag önskar dig lycka till i framtiden!

• Anonym (Arbetssökande)
    Giovanna skrev 2015-03-27 00:19:46 följande:

Har du någon koll på hur många som kallats till intervju till respektive tjänst? Vissa tjänster kan ju ha flera hundra sökande. Då kan det ju bero på ren otur att just du inte fått jobbet. Du har fått nej vid fem intervjutillfällen... Uppenbarligen har du ett tilltalande CV då du faktiskt blivit kallad. Ju fler intervjuer du går på desto mer slipad blir du. Jag önskar dig lycka till i framtiden!

Jag vet att jag oftast konkurrerar med väldigt många om tjänsterna, vet inte exakt hur många som söker men skulle gissa att det ligger på ca 100 pers.. 

Kan absolut bero på otur som du säger..

Och tack för lyckoönskningen :)
  • Anonym (tur)

Beror inte på otur, utan på att du inte har väldig tur. Chansen att just du ska få tjänsten är faktiskt väldigt liten. Om 100 söker, och 10-20 personer får intervju för en enda tjänst, så är det rätt lätt att räkna ut att det finns lotterier som ger bättre vinstchans

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (tur) skrev 2015-03-27 02:54:05 följande:

Beror inte på otur, utan på att du inte har väldig tur. Chansen att just du ska få tjänsten är faktiskt väldigt liten. Om 100 söker, och 10-20 personer får intervju för en enda tjänst, så är det rätt lätt att räkna ut att det finns lotterier som ger bättre vinstchans

tror inte det brukar tas in 10-20 på intervju utan snarare 5-10 pers och ibland gäller det flera tjänster och då jag haft ca 50 % chans till jobbet.. 

Men de flesta gamla kursare har ju fått jobb så jag vill ju inte tro att det är kört för min del...
Svar på tråden Går på intervjuer men blir aldrig vald