• Anonym (Egoist?)

Ska jag vara barnvakt åt min mans barn?

Så här är läget:
    Jag är tillsammans med en man sedan 3½ år, vi har bott ihop under nästan tre år. Han har en dotter på 5½ år sedan tidigare och hon är hos oss vv.
    Jag tycker verkligen om min styvdotter, ja jag älskar henne. Det är en härlig tjej!
    Jag jämför min kärlek till henne som den jag har till mina syskonbarn.
    Jag vill inte ha nåt eget barn och detta berättade jag givetvis för min man i ett tidigt stadium i vårt förhållande. Att han har barn sen tidigare gör mig inget, men det är hans barn och hans ansvar. Jag är kanske lite "omogen" men jag vill kunna leva la dolce vita med all den frihet som det innebär. Han har skött allt med sin dotter, hämtningar och lämningar, förskolegrejer, läkarbesök.... ja allt! Om det är min tur att laga middag så gör jag det givetvis åt oss alla tre och jag har följt med på luciatåg och skolavslutningar... men på en helt frivilligbasis så att säga.

Nu är det så att min man har skaffat sig ett nytt jobb och kommer inte kunna ha nån semester i år. Mannen tycker att jag väl kan ta hand om hans dotter under en eller flera upp till fyra veckor av sommaren så att hon slipper förskolan då. Och jag känner hell no och det har jag sagt till honom med något sura miner...
    Det har ingenting med mina känslor för henne att göra, det är bara det att jag inte vill lägga en eller flera semesterveckor åt att vara barnvakt. Jag älskar mina syskonbarn med, men jag hade aldrig "offrat" en semester för deras skull.
    Är jag väldigt egoistisk som vill ha min semester åt mig själv eller är det en styvmammas plikt att ställa upp och vara barnvakt under hela eller delar av semestern?

• Svar på tråden Ska jag vara barnvakt åt min mans barn?
  • Anonym (isa)
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 10:30:41 följande:

Menar du varför jag ställer upp på att ta hand om hans barn mer? Om vi säger såhär så har han gjort klart att om jag någonsinn visar att jag ''skiljer'' på mitt eller ditt så kommer vi inte kunna ha barn och det kommer bli en splittring i familjen. Jag förstår hans poäng men om vi säger såhär, det tar ju lite bort min glädje och min entusiasm till att få egna barn.. Känner mig redan ganska slutkörd..

När vi får barn anser han att det är ännu viktigare att jag tar hand om hans barn lika mkt om inte mer då.. ''Så att de inte känner sig bortglömda''

Och ja, jag älskar honom men absolut, det kanske inte är hans finaste sida detta :) 

Missade det om biomamman, tack.

Ursäkta men vilken nöt din karl verkar vara. Min sambo hade åkt ut fortare än kvickt om han kommit med sådana krav.
  • Ess
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 10:30:41 följande:
    Menar du varför jag ställer upp på att ta hand om hans barn mer? Om vi säger såhär så har han gjort klart att om jag någonsinn visar att jag ''skiljer'' på mitt eller ditt så kommer vi inte kunna ha barn och det kommer bli en splittring i familjen. Jag förstår hans poäng men om vi säger såhär, det tar ju lite bort min glädje och min entusiasm till att få egna barn.. Känner mig redan ganska slutkörd..

När vi får barn anser han att det är ännu viktigare att jag tar hand om hans barn lika mkt om inte mer då.. ''Så att de inte känner sig bortglömda''

Och ja, jag älskar honom men absolut, det kanske inte är hans finaste sida detta :) 

Obestämd

Missade det om biomamman, tack.
    Ärligt, varför ens fundera på att skaffa barn med honom?
    När han inte ens tar hand om sina tidigare själv, så hade det varit en sida som klart vägt över till att jag skulle avsluta förhållandet. 
    Vill han ha fritid så hade han fått lösa det med mamman till barnen. 

Vad gör han för dig, som väger upp att du tvingas ta hand om hans barn?
    Vad gör han förövrigt i hushållet?
    Eller rakt på sak. Tillför han dig något positivt alls?
  • Ess
    Iam skrev 2015-04-07 10:46:18 följande:
    För mig handlar det inte om att göra skillnad på barn utan om att han använder dina känslor och önskningar för att tvinga in dig i en situation du inte trivs med. Inte så kärleksfullt enligt mig.
    Nä, men bekvämt för honom själv, så länge det varar.
  • Anonym (Såklart)
    Anonym (isa) skrev 2015-04-07 10:47:03 följande:
    Ursäkta men vilken nöt din karl verkar vara. Min sambo hade åkt ut fortare än kvickt om han kommit med sådana krav.
    Jag blir på något konstigt sätt lite glad om än oehört sorgsen när jag ser vad ni skriver, och sorry att ha tagit en del av TS tråd men det går väl ihop lite Oskyldig

Ja, herregud. Ibland undrar jag hur det blev såhär.. MEN jag har börjat ställa större motkrav på honom och i perioder backar jag helt. Men det är inga roliga perioder för då är ju han ''utarbetad'' som får göra allt själv. Matlagning, disk, städning och tvättning står jag för då ändå såklart och förberedelser. Men det här med att bara vara pappa är väl lite krävande helt enkelt Demon

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra. Det blir ju inte lättare med en till iallafall och det är ju inte ens rättvist mot barnet, jag ville ju faktiskt ha någon som brinner för barnet och allt med det.. Ni vet..

F*n också. Det blir så påtagligt ''riktigt'' att det inte är ok när jag ser era reaktioner.. 
  • Anonym (Såklart)
    Ess skrev 2015-04-07 10:51:25 följande:
    Ärligt, varför ens fundera på att skaffa barn med honom?
    När han inte ens tar hand om sina tidigare själv, så hade det varit en sida som klart vägt över till att jag skulle avsluta förhållandet. 
    Vill han ha fritid så hade han fått lösa det med mamman till barnen. 

Vad gör han för dig, som väger upp att du tvingas ta hand om hans barn?
    Vad gör han förövrigt i hushållet?
    Eller rakt på sak. Tillför han dig något positivt alls?
    Jag arbetar inte Skäms och har en möjlighet till ett ganska bra liv förövrigt ur ekonomisk synvinkel.. Skäms MEN det betyder ju inte att jag BARA ska ta hand om hans barn för det.. Jag kanske t.om hellre skulle jobba än att göra det.. Fast å andra sidan är ju ändå barnen i skolan när man jobbar.. 

Och mer än det? Ja, vi har det väl trevligt ihop mellan varven, varannan vecka? {#emotions_dlg.djavulsk} Nej skämt å sido, han är en riktig mansgris och väldigt gammeldags i åsikter och viljor.. 
  • Ess
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 10:58:20 följande:
    Jag arbetar inte Skäms och har en möjlighet till ett ganska bra liv förövrigt ur ekonomisk synvinkel.. Skäms MEN det betyder ju inte att jag BARA ska ta hand om hans barn för det.. Jag kanske t.om hellre skulle jobba än att göra det.. Fast å andra sidan är ju ändå barnen i skolan när man jobbar.. 

Och mer än det? Ja, vi har det väl trevligt ihop mellan varven, varannan vecka? {#emotions_dlg.djavulsk} Nej skämt å sido, han är en riktig mansgris och väldigt gammeldags i åsikter och viljor.. 
    Okej!
    Bara du känner att du får något tillbaks.

Men se gärna till att han betalar till ett enskilt konto i ditt namn, så att du har någon form av pension när du blir äldre. Jag skulle även sett till att ha en buffert till hjälp åt ett eget boende.
    Jag är inte helt pk nu, men jag hade sett till att utnyttja situationen till max. Jag hade sett till att studera och skaffa en gedigen utbildning, som hade kostat skjortan om du skulle levt på studielån. För när du tröttnar på honom en dag, så har du ditt på det torra.
  • Ess
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 10:53:55 följande:
    Ja, herregud. Ibland undrar jag hur det blev såhär.. MEN jag har börjat ställa större motkrav på honom och i perioder backar jag helt. Men det är inga roliga perioder för då är ju han ''utarbetad'' som får göra allt själv. Matlagning, disk, städning och tvättning står jag för då ändå såklart och förberedelser. Men det här med att bara vara pappa är väl lite krävande helt enkelt Demon
    Blir han på allvar "utarbetad" när du ändå står för den större delen av marktjänsten, så tycker jag att du ska boka en läkartid åt honom. För det låter inte friskt.
  • Anonym (Såklart)
    Ess skrev 2015-04-07 15:29:00 följande:
    Blir han på allvar "utarbetad" när du ändå står för den större delen av marktjänsten, så tycker jag att du ska boka en läkartid åt honom. För det låter inte friskt.
    Hjärta Inlägget innan

Njae, ja. Jo! Det känns så fel att sitta och outa honom och jag älskar honom verkligen även om jag är medveten om att vissa saker är si sådär. 

Han anser väl mer eller mindre att mitt jobb är hemmet och barnen. Även om det inte är våra gemensamma. När han jobbat vill han mer eller mindre göra det han vill i eget nöje eller bara pusta ut. Helt fine! MEN barnen behöver honom också.. Även om jag KAN ta dem. Men jag har ju börjat backa där och förklarat att ÄVEN om jag inte jobbar på dagarna så betyder inte det att jag orkar hur mkt som helst med dem ibland. Det kan ju låta fruktansvärt märkligt men det städas, tvättas, lagas mat kontinuerligt här hemma och jobbet här hemma är ett litet jobb i sig. Det är ju inte så att jag ägnar mig åt några specifika nöjen vardagligen utan jag är hemma och fixar här helt enkelt. Vilket ibland också kan vara jobbigt för det kretsas bara kring måsten.. Och barnen.. Och omhändertagande. 

Jag är dock tacksam över att vi kan ha det så men samtidigt så sätter jag ju mkt av mitt liv på paus genom att inte kunna skaffa egna barn än. Jag ger ju all min tid till de som finns och till pappan.. Iom. Hans krav som jag skrev i tidigare så känner jag att en nyfödd inte riktigt platsar här just nu.

Jag har en stark röst men i slutändan är det ändå så att jag gör väl lite som han säger där, och det är ju mitt eget fel..
  • Iam
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 15:39:16 följande:

Inlägget innan

Njae, ja. Jo! Det känns så fel att sitta och outa honom och jag älskar honom verkligen även om jag är medveten om att vissa saker är si sådär. 

Han anser väl mer eller mindre att mitt jobb är hemmet och barnen. Även om det inte är våra gemensamma. När han jobbat vill han mer eller mindre göra det han vill i eget nöje eller bara pusta ut. Helt fine! MEN barnen behöver honom också.. Även om jag KAN ta dem. Men jag har ju börjat backa där och förklarat att ÄVEN om jag inte jobbar på dagarna så betyder inte det att jag orkar hur mkt som helst med dem ibland. Det kan ju låta fruktansvärt märkligt men det städas, tvättas, lagas mat kontinuerligt här hemma och jobbet här hemma är ett litet jobb i sig. Det är ju inte så att jag ägnar mig åt några specifika nöjen vardagligen utan jag är hemma och fixar här helt enkelt. Vilket ibland också kan vara jobbigt för det kretsas bara kring måsten.. Och barnen.. Och omhändertagande. 

Jag är dock tacksam över att vi kan ha det så men samtidigt så sätter jag ju mkt av mitt liv på paus genom att inte kunna skaffa egna barn än. Jag ger ju all min tid till de som finns och till pappan.. Iom. Hans krav som jag skrev i tidigare så känner jag att en nyfödd inte riktigt platsar här just nu.

Jag har en stark röst men i slutändan är det ändå så att jag gör väl lite som han säger där, och det är ju mitt eget fel..

I mina ögon ser det lite ut som att han köper ditt liv, utan att egentligen betala.

När han jobbar ska du ta hand om marktjänsten för att det är ditt jobb (hoppas du får betalt eller att det sparas pengar i ditt namn som enskild egendom alt pensionsspar)

När han sen inte jobbar vill han ta vara på ledigheten vilket gör att du får fortsätta hålla marktjänsten.

Dessutom utpressar han dig och säger att om du inte gör som han säger, och dessutom levererar resultat enligt hans godkännande, så får du inget eget barn.

Jag inser så klart att ert förhållande är mer än detta, men det låter inte helt sunt det du berättar.
  • Anonym (Såklart)
    Iam skrev 2015-04-07 15:59:54 följande:
    I mina ögon ser det lite ut som att han köper ditt liv, utan att egentligen betala.

När han jobbar ska du ta hand om marktjänsten för att det är ditt jobb (hoppas du får betalt eller att det sparas pengar i ditt namn som enskild egendom alt pensionsspar)

När han sen inte jobbar vill han ta vara på ledigheten vilket gör att du får fortsätta hålla marktjänsten.

Dessutom utpressar han dig och säger att om du inte gör som han säger, och dessutom levererar resultat enligt hans godkännande, så får du inget eget barn.

Jag inser så klart att ert förhållande är mer än detta, men det låter inte helt sunt det du berättar.
    Tack för era svar, det känns verkligen jätteskönt att få höra det jag känner och har känt. Det som hänt sista månaderna är dock att jag funnit mig mer och mer i situationen och faktiskt ansett ''Men herregud, han har nog rätt.. Jag jobbar ju faktiskt inte.. Det är klart jag borde göra si eller så mer då såklart och ställa upp si eller så.'' eller faktiskt trott att ''det är mig det är fel på som inte förstår att det är en självklarhet''. 

På ett sätt kan jag absolut finna mig helt i denna situationen men lite hjälp, avlastning ibland i form av eget nöje skulle vara trevligt. Känna att även mitt liv är viktigt, att jag är viktigt. Att jag fick bestämma något utan en otrevlig ton för att jag mer eller mindre ''säger emot''. 

För ska vi vara helt ärliga, dom där jättefina plaggen jag får köpa ibland (ja, ni fattar)- när ska jag använda det? När jag städar? 

Usch, nu börjar jag klaga- det är inte min mening. 

Som sagt, jag kan ta mkt men t.om för mig börjar det krypa mig inpå skinnet när jag faktiskt också vill ha barn och kunna ägna mig åt och inte bara hans. Gråter

Jag tror att jag på ett bättre sätt ska försöka ta upp det oftare? Att det känns som att det bara är han och hans liv som är viktigt?
  • Iam
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 16:09:02 följande:

Tack för era svar, det känns verkligen jätteskönt att få höra det jag känner och har känt. Det som hänt sista månaderna är dock att jag funnit mig mer och mer i situationen och faktiskt ansett ''Men herregud, han har nog rätt.. Jag jobbar ju faktiskt inte.. Det är klart jag borde göra si eller så mer då såklart och ställa upp si eller så.'' eller faktiskt trott att ''det är mig det är fel på som inte förstår att det är en självklarhet''. 

På ett sätt kan jag absolut finna mig helt i denna situationen men lite hjälp, avlastning ibland i form av eget nöje skulle vara trevligt. Känna att även mitt liv är viktigt, att jag är viktigt. Att jag fick bestämma något utan en otrevlig ton för att jag mer eller mindre ''säger emot''. 

För ska vi vara helt ärliga, dom där jättefina plaggen jag får köpa ibland (ja, ni fattar)- när ska jag använda det? När jag städar? 

Usch, nu börjar jag klaga- det är inte min mening. 

Som sagt, jag kan ta mkt men t.om för mig börjar det krypa mig inpå skinnet när jag faktiskt också vill ha barn och kunna ägna mig åt och inte bara hans. 

Jag tror att jag på ett bättre sätt ska försöka ta upp det oftare? Att det känns som att det bara är han och hans liv som är viktigt?

Jag tycker att du på allvar ska fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut, inräknat vettiga och sunda kompromisser som du kan må bra i. Därefter sätter du dig med din sambo och lägger korten på bordet. "så här vill jag leva och om du inte kan möta dom behoven är vi inte rätt för varandra"

Men då måste du vara ärlig mot dig själv och verkligen utgå från DINA behov, inte hans.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Såklart) skrev 2015-04-07 10:53:55 följande:

Jag blir på något konstigt sätt lite glad om än oehört sorgsen när jag ser vad ni skriver, och sorry att ha tagit en del av TS tråd men det går väl ihop lite 

Ja, herregud. Ibland undrar jag hur det blev såhär.. MEN jag har börjat ställa större motkrav på honom och i perioder backar jag helt. Men det är inga roliga perioder för då är ju han ''utarbetad'' som får göra allt själv. Matlagning, disk, städning och tvättning står jag för då ändå såklart och förberedelser. Men det här med att bara vara pappa är väl lite krävande helt enkelt 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra. Det blir ju inte lättare med en till iallafall och det är ju inte ens rättvist mot barnet, jag ville ju faktiskt ha någon som brinner för barnet och allt med det.. Ni vet..

F*n också. Det blir så påtagligt ''riktigt'' att det inte är ok när jag ser era reaktioner.. 

Ibland skaffar män barn och ibland borde inte männen ha skaffat barn just där och då. Och att kräva att man måste ta ansvar för andras barn är vansinnigt fel. Och blir han utarbetad av sina 2 barn sen innan borde han nog ha mindre umgänge med dom inte lämpa över ansvaret på dig.
  • asta66
    Schnaa skrev 2015-03-29 14:19:33 följande:
    Nej, jag tycker inte heller det är rimligt att begära föräldraansvar av någon som uttryckligen sagt att hon inte vill ha det alls, på hennes hela semester. Eller att han kan kräva det. Det kan han ju inte.

Jag har ingen aning om hur mycket han planerat och försökt i övrigt.
    Varför frågar han ens Ts?
  • Schnaa
    asta66 skrev 2015-04-09 20:44:04 följande:

Varför frågar han ens Ts?

Jag har ingen aning. Ska jag lägga en stjärna?
    It takes a fool to remain sane
  • jagärden

HUR kan folk här säga att TS ska ta hand om barnet? Alltså jag blir stum, det är typ det sjukaste jag läst. Ska hon sitta barnvakt flera veckor av hennes semester för att hennes snubbe valde att byta jobb? Varför kan barnet inte vara på dagis eller med barnets mamma? TS ska absolut inte under några omständigheter behöva ta hand om barnet. Stört att sitta och säga att hon valt en man med barn och då ska hon börja leka mamma. Glöm det. Hoppas det löste sig och att du slapp förstöra din semester för att ta hand om han och exets barn. verkligen inte ditt ansvar...

• Anonym (Inte styvmamma)

Nej,TS,behöver inte ta hand om sin mans barn när han jobbar.Det är hennes val.Det är ju vårdnadshavaren uppgift och vill någon vara snäll och hjälpa till,det är ok.

Svar på tråden Ska jag vara barnvakt åt min mans barn?