• Lucky76

Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????

Nu vill jag veta hur i helvete ni är funtade?

När offentlig amning diskuteras pratas det om hur kvinnors bröst sexualiseras och att det är det som gör att så många tycker att det är olämpligt med offentlig amning. Jag tolkar det som att dessa människor anser att kvinnors bröst är någon slags matcentral som "kidnappats" av perversa män och gjorda till någon form av sexuellt objekt. 

Hur kan man då som kvinna skrika sexuellt ofredande om en man tar på ens bröst utan lov? Det måste väl falla under "endast" ofredande? Som att bli tagen på axeln eller knät?

Jag är en heterosexuell kvinna som tycker att kvinnobröst är det osexigaste som finns och jag stör mig varken på urringade toppar, nakna bröst på omslaget av Slitz eller offentlig amning. Jag är dock ensam!

Alla (verkar det som) kvinnor som tycker att det är helt ok att slänga fram tuttarna i amningssyfte slår bakut om deras makes snygga kollega kommer till jobbet i en top urringad ner till bröstvårtan eller om en för dem okänd kvinna slänger av sig tröja och BH vid poolen och struttar runt för alla att beskåda. 

Varför?

Vill ni att bröst ska vara sexualiserade eller inte? Ska de vara det är offentlig amning inte ok ska de det inte är det ok men samtidigt ska då nakna bröst vara ett naturligt inslag i offentligheten. Oavsett om det är snygga sillisar som sitter på makes heta kollega eller om de är hängiga taxöron som sitter på kompisen i mammagruppen.

Hur ska ni ha det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-27 13:26
    Här kommer en liten news flash för alla mammor på FL. Håll i er nu, detta är totalt ofattbart!

Att du är gravid, mamma eller ammande betyder inte att du inte omfattas av samma lagar och regler som andra. Jag vet att det är svårt att greppa men det är faktiskt sant.

• Svar på tråden Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????
  • Mamori

Jag tycker att det är upp till varje kvinna (och man) att bestämma hur pass sexuella deras bröst är. Är man bekväm med att amma offentligt, gå barbröstad, att folk rör i ens bröst för att påkalla uppmärksamhet eller whatever så helt okej. Är man den sorten som föredrar att amma bakom stängda dörrar, skyla sig och inte vill att någon rör i ens bröst så är det helt okej det med. Men man kan inte bestämma vilken typ någon annan ska vara och huruvida de ska skyla sig eller inte. Vill makens kollega ha djupurringat så inte mig emot Solig

• Venne

Det ÄR lagligt att amma ett barn. Det är INTE lagligt att stjäla. Dina jämförelser haltar, minst sagt. Du tycker alltså att nyfödda ska vara ledsna och hungriga så du slipper se amning? Det är orimligt. Det är bättre du tittar åt ett annat håll om det stör dig.

• Lucky76
    Venne skrev 2015-03-27 13:48:48 följande:

Det ÄR lagligt att amma ett barn. Det är INTE lagligt att stjäla. Dina jämförelser haltar, minst sagt. Du tycker alltså att nyfödda ska vara ledsna och hungriga så du slipper se amning? Det är orimligt. Det är bättre du tittar åt ett annat håll om det stör dig.

Jag är inte emot offentlig amning! Du måste läsa ordentligt. Jag har inga problem med bara bröst oavsett syftet till att de är bara. Jag tycker bara att alla kvinnor har en dubbelmoral. Ok ibland, inte ok ibland. 

Vill man inte amma offentligt tar det ju ingen tid att lägga över en sjal om bebisen nu är ledsen och håller på att svälta ihjäl....
  • Lucky76
    Mamori skrev 2015-03-27 13:46:16 följande:

Jag tycker att det är upp till varje kvinna (och man) att bestämma hur pass sexuella deras bröst är. Är man bekväm med att amma offentligt, gå barbröstad, att folk rör i ens bröst för att påkalla uppmärksamhet eller whatever så helt okej. Är man den sorten som föredrar att amma bakom stängda dörrar, skyla sig och inte vill att någon rör i ens bröst så är det helt okej det med. Men man kan inte bestämma vilken typ någon annan ska vara och huruvida de ska skyla sig eller inte. Vill makens kollega ha djupurringat så inte mig emot Solig

Åh, en vettig människa. Trodde inte att det fanns på FL alls. 
  • Mamori
    Lucky76 skrev 2015-03-27 14:00:08 följande:
    Åh, en vettig människa. Trodde inte att det fanns på FL alls. 
    Skål
  • Lucky76
    Mamori skrev 2015-03-27 14:04:19 följande:
    Skål
    Skål
  • Anonym (Hallå eller)
    Lucky76 skrev 2015-03-27 13:59:16 följande:

Jag är inte emot offentlig amning! Du måste läsa ordentligt. Jag har inga problem med bara bröst oavsett syftet till att de är bara. Jag tycker bara att alla kvinnor har en dubbelmoral. Ok ibland, inte ok ibland. 

Vill man inte amma offentligt tar det ju ingen tid att lägga över en sjal om bebisen nu är ledsen och håller på att svälta ihjäl....

Det är inte dubbel moral. Syftet till det är helt skilda saker. Att ge ett barn mat eller visa upp sina bröst är inte samma sak!
  • annasara

Amma varsomhelst gör jag för mitt barns skull. Den som tycker att det är konstigt tycker jag lite synd om. Den har inte förstått hur bra amning är för barn (?) eller att kvinnor själva kan bestämma över sin kropp och har samma rätt till det offentliga rummet som alla andra (?)

• Lucky76
    Venne skrev 2015-03-27 13:48:48 följande:

Det är visst förbjudet att blotta sig! Det är förargelseväckande beteende, oavsett om du ammar eller bara flashar. I lagens namn alltså. 

Men igen, jag är inte emot offentlig amning bara dubbelmoralen kring nakna bröst.
  • Duckan

Jag är lite inne på ts linje här, för mig egen del. Jag skulle aldrig gå i urringat, sola topless eller amma offentligt för jag vill inte flasha tuttarna. Ser inte heller skillnad på bara tuttar och ammande tuttar. Det är tuttar som visas hur man än vrider och vänder på det.

• Anonym (Hallå eller)
    Lucky76 skrev 2015-03-27 14:11:21 följande:

Det är visst förbjudet att blotta sig! Det är förargelseväckande beteende, oavsett om du ammar eller bara flashar. I lagens namn alltså. 

Men igen, jag är inte emot offentlig amning bara dubbelmoralen kring nakna bröst.

Kan verkligen inte förstå hur det tänker. Att amma, ge ett barn mat handlar ju absolut inte om att flasha sig eller visa upp nakna bröst. Dom allra flesta mammor som ammar gömmer sig så gott det går. Men bebisen måste ju få mat. Åh ammande mammor och bebisar har lika stor rätt till världen som alla andra och ska inte behöva gömma sig hemma tills barnet slutat amma.

Sen tycker jag att det är upp till var och en hur mycket hud dom vill visa upp allmänt, men jag tycker det är onödigt. Alla behöver inte se dina bröst. Men vill du visa dom så varsågod.

Men kom inte och säg att det är samma sak som att amma. Det är det inte!
  • Anonym (Olga)

Jag tycker inte att man ammar offentligt. Jag tycker att det är äckligt, vill inte tvingas se det på ex ett fik när man är ute och fikar. Men det är min åsikt.

• Lucky76
    Duckan skrev 2015-03-27 14:17:19 följande:

Jag är lite inne på ts linje här, för mig egen del. Jag skulle aldrig gå i urringat, sola topless eller amma offentligt för jag vill inte flasha tuttarna. Ser inte heller skillnad på bara tuttar och ammande tuttar. Det är tuttar som visas hur man än vrider och vänder på det.

Förlåt för mitt generaliserande i TS. Jag skrev till alla kvinnor men inser nu att fler kan tänka utanför jag-är-mamma-så-jag-gör-vad-jag-vill boxen. 

Precis så jag menar Skrattande Tuttar är ju tuttar oavsett i vilket syfte de visas. Jag ammade under en sjal. Jag solar inte heller topless eller har urringat. 

Det är som att visa snoppen för män. Blotta den bara för att visa upp sig är inte ok men att visa den när man ska utföra en så naturlig handling som att kissa, då är det ok.
  • Lucky76
    Anonym (Hallå eller) skrev 2015-03-27 14:20:31 följande:
    Kan verkligen inte förstå hur det tänker. Att amma, ge ett barn mat handlar ju absolut inte om att flasha sig eller visa upp nakna bröst. Dom allra flesta mammor som ammar gömmer sig så gott det går. Men bebisen måste ju få mat. Åh ammande mammor och bebisar har lika stor rätt till världen som alla andra och ska inte behöva gömma sig hemma tills barnet slutat amma.

Sen tycker jag att det är upp till var och en hur mycket hud dom vill visa upp allmänt, men jag tycker det är onödigt. Alla behöver inte se dina bröst. Men vill du visa dom så varsågod.

Men kom inte och säg att det är samma sak som att amma. Det är det inte!
    Medlet är detsamma oavsett syftet. Håller du inte med? Det spelar ingen roll varför man gör en sak utan det är själva handlingen vi pratar om här. Vi pratar om att blotta sitt bröst på tex. en restaurang. Du blottar ju bröstet oavsett om det är för att amma eller för att du bara tycker att det är varmt och vill lufta dig lite.
  • Venne

Förstår inte hur någon lyckas blotta sig vid amning. Där är ju ett barn i vägen. Man ser ju mindre än man ofta gör på stranden. Tycker hela debatten är löjlig. Och nej, jag skiter fullkomligen i om någon solar topless också. Sexuell laddning handlar mer om situation och kontext än om kroppsdel. En gynundersökning är inte sexuellt laddad trots att den innefattar blottade kön. Ett bröst med en diande unge är ungefär lika lite sexuellt laddat.

• Anonym (Hallå eller)
    Lucky76 skrev 2015-03-27 14:27:07 följande:

Medlet är detsamma oavsett syftet. Håller du inte med? Det spelar ingen roll varför man gör en sak utan det är själva handlingen vi pratar om här. Vi pratar om att blotta sitt bröst på tex. en restaurang. Du blottar ju bröstet oavsett om det är för att amma eller för att du bara tycker att det är varmt och vill lufta dig lite.

Hur många som ammar visar sina bröst? Jag har aldrig sett det. En del av bröstet, typ mindre än vid en rejäl urringning kanske men inte mer. Man har ju barnet framför brösten och nästan alltid en sjal/handduk eller likande över sig. Man sitter inte och flashar sig. Det går inte att jämföra alls.
  • Lucky76
    Venne skrev 2015-03-27 14:29:12 följande:

Förstår inte hur någon lyckas blotta sig vid amning. Där är ju ett barn i vägen. Man ser ju mindre än man ofta gör på stranden. Tycker hela debatten är löjlig. Och nej, jag skiter fullkomligen i om någon solar topless också. Sexuell laddning handlar mer om situation och kontext än om kroppsdel. En gynundersökning är inte sexuellt laddad trots att den innefattar blottade kön. Ett bröst med en diande unge är ungefär lika lite sexuellt laddat.

Du vet vi vad du tycker! Du anser att bara bröst är ett icke-problem avsett på stranden eller med bröstvårtan i munnen på en bebis. Förhoppningsvis en bebis. Det finns ju sjuka människor som ammar stora barn också med det är en helt annan debatt.  Tack för din input och ha en trevlig helg Skål
  • Lucky76
    Anonym (Hallå eller) skrev 2015-03-27 14:34:51 följande:
    Hur många som ammar visar sina bröst? Jag har aldrig sett det. En del av bröstet, typ mindre än vid en rejäl urringning kanske men inte mer. Man har ju barnet framför brösten och nästan alltid en sjal/handduk eller likande över sig. Man sitter inte och flashar sig. Det går inte att jämföra alls.
    Men det går att jämföra med en mycket djup urringning i alla fall?
  • Anonym (ammar offentligt!)

Jag kan förstå rent teoretiskt vad du menar TS. Jag tänker såhär:

Jag visar normalt inte mina bröst men när mitt barn är hungrigt är det viktigare än att dölja mina bröst (och sjal funkar inte för oss). På samma sätt som jag normalt inte ligger naken och skrevar för främlingar men är jag hos gynekologen är min hälsa viktigare än blygseln.

Kroppsdelens laddning spelar ingen roll utan det är sammanhanget. Om en främmande man råkar nudda mitt bröst/lår etc spelar ingen roll men om han tafsar med vilje är det inte OK. För mig är det helt OK om folk vill vara nakna på stranden men jag kanske väljer att titta åt ett annat håll och om någon utan bebis satt med halva bröstet utanför tröjan på ett cafe skulle det inte vara hela världen för mig men skulle jag störa mig på det kan jag alltid låta bli att titta eller gå någon annanstans

• Lucky76
    Anonym (ammar offentligt!) skrev 2015-03-27 14:39:51 följande:

Jag kan förstå rent teoretiskt vad du menar TS. Jag tänker såhär:

Jag visar normalt inte mina bröst men när mitt barn är hungrigt är det viktigare än att dölja mina bröst (och sjal funkar inte för oss). På samma sätt som jag normalt inte ligger naken och skrevar för främlingar men är jag hos gynekologen är min hälsa viktigare än blygseln.

Kroppsdelens laddning spelar ingen roll utan det är sammanhanget. Om en främmande man råkar nudda mitt bröst/lår etc spelar ingen roll men om han tafsar med vilje är det inte OK. För mig är det helt OK om folk vill vara nakna på stranden men jag kanske väljer att titta åt ett annat håll och om någon utan bebis satt med halva bröstet utanför tröjan på ett cafe skulle det inte vara hela världen för mig men skulle jag störa mig på det kan jag alltid låta bli att titta eller gå någon annanstans

Tack för bra svar!
Svar på tråden Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????