• Heysoulsister

Kan inte sova för katten :-(

Jag mår dåligt , riktigt dåligt , jag älskar min katt jätte mycket han är mitt liv! Det minsta lilla som händer honom blir jag orolig . Det är första gången han åker bil (han är inne katt) och det tar 2 timmar till min mormor.Jag körde idag och han blev bara galen det gick inte att lugna ner honom i bilen eller buren , gav honom godis och han åt inte det ens . Fick stanna bilen varje 10-15 minuter efter som han gjorde mycket ljud och till sist började han andas som en galning med öppen mun i över 40 minuter . Hur ska jag hem imorgon ? Jag kan inte sova eftersom jag får honom att lida och gå igenom detta . Idag kändes det som om han kommer dö när som. Har gråtit och varit på dålig humör halva dagen.

• Svar på tråden Kan inte sova för katten :-(
  • Anonym (kattmamma)

Är det möjligt för er att ta tåget hem istället? Kanske känner sig katten tryggare då om den får vara nära dig + att tåget inte bullrar och kränger lika mycket. Kan du uppsöka veterinär och få nåt lugnande till katten?

Jag vill inte klandra dig men ska man köra bil med en katt som aldrig åkt bil förut får man allt vänja den stegvis med kortare bilresor först. Till att börja med vänja den vid att bara vara i bilen.

Jag skulle ALDRIG göra om en sån mardrömsresa igen med den katten, det vore rent djurplågeri. Oavsett hur mycket du älskar katten. Hade jag inget annat sätt att ta mig hem hade jag hellre lämnat bort katten på plats.

Stackars dig. Och stackars katt!

• Tow2Mater

Trötta ut katten ordentligt innan, så kanske den t o m somnar?
    Prova täck buren med svart skynke?

• Anonym (kattmamma)
    Tow2Mater skrev 2015-03-28 01:51:21 följande:

Trötta ut katten ordentligt innan, så kanske den t o m somnar?
    Prova täck buren med svart skynke?

Svart skynke osv. är ett bra tips men tyvärr tror jag att den här katten redan är så traumatiserad att det inte skulle funka.

TS, kanske kan du inte ordna annat transportmedel eller veterinärbesök redan imorgon, då får du försöka ändra dina resplaner för den katten ska inte utsättas för en sån resa igen. Om du själv måste åka hem imorgon kanske du kan lämna katten hos mormor ett tag och på sikt hitta ett annat hem till katten.

• Zoja

Att den andas högt och låter betyder troligtvis att den är stressad, och jag tror att du gör det värre genom att stanna varje kvart och försöka mata med godis. Bara låt katten vara ifred så kommer den lugna sig till slut. Det är verkligen inget ovanligt att katter beter sig så i bilar. 

• tovsippa

Köp Räddningsdroppar och ge katten en stund innan. Vet inte om det finns på Hälsokost butik eller nåt där du är! Bra att använda till djur och människor i stress situationer! Någon ovan rekommenderade dem också, tror det var samma...

Du kan även (eller istället) köpa eterisk Pepparmyntsolja (på hälsokost eller där de säljer eteriska oljor). Det är jätte bra mot åksjuka. I ditt fall skulle du behöva dem båda för katten! Ta gärna Räddningsdroppar du med, så du är lugn inför katten! ????

Tycker också att du ska låta bli att stanna hela tiden för det gör katten orolig. Tänk på att själv hålla dig lugn och tänk att det är en trevlig åktur så känner katten att du är positiv till det! Mycket viktigt istället för att oroa katten med dina oroskänslor också!

Hoppas du finner någon utav dropparna!

Annars kan man koka kamomill te och låt katten dricka eller blanda i mat.

• tovsippa

Oj, kom visst några frågetecken med på en rad... De ska inte vara där!

• Tutilure

TS, köp Feliway-spray och spraya i buren ca en kvart innan du sätter in katten i buren.

Feliway finns på apotek eller djuraffär och den innehåller feromoner som gör katten lugn. Det har fungerat superbra på mina katter i stressande situationer som transporter och utställningar.

Sen håller jag med om att du ska låta katten vara under resan, det är inte farligt att den blir stressad även om det såklart är jobbigt för den. Och hem igen måste den ju så ni har inget val.

• Dexter dot com

Katter skriker/jamar ofta högt när dom åker bil och visst kan det låta obehagligt men det är inte farligt. Täck över buren på 3 sidor och vänd buren mot dig på passagerarsätet så du kan ha uppsikt över katten och kör bara hem fortast möjligt. Att hålla på och stanna drar ju bara ut på eländet! 

Svar på tråden Kan inte sova för katten :-(