• Anonym (Dum dummare)

Sommartid. Vet vi inte hur vi ska göra för att ändra klockan?

I natt införs sommartid igen och klockan ska vridas fram en timme. Det har vi gjort nu sedan 1980. Varför måste då tidningarna har stora beskrivningar, teckningar och förklaringar på en stor klocka med visaren som backar en timme? Är vi så dumma i huvudet att vi inte har lärt oss det på 35 år att det till och med måste finns med "minnesregler" för att förklara detta extra pedagogiskt?

Minnesreglerna:

1. På sommaren ställer vi fram utemöblerna.

2. På vintern ställer vi tillbaka dem.

• Svar på tråden Sommartid. Vet vi inte hur vi ska göra för att ändra klockan?
  • Aniiee

Alla är inte 35 år....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • LaLola
    Aniiee skrev 2015-03-28 15:18:50 följande:

Alla är inte 35 år....

Underbart svar!
  • WinterDawn

På vintern tar vi fram skidorna, på sommaren ställer vi tillbaka...

Nej, men jag har faktiskt koll, men den där minnesregeln är lite löjlig. Själv tycker jag isåfall "spring forward, fall back" känns mer logisk, lite ordvitsigt sådär.

• The Fugly
    Aniiee skrev 2015-03-28 15:18:50 följande:

Alla är inte 35 år....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    Hehe :)

TS, jag rabblar den där jävla ramsan varje år, mina snart 37 år och dubbla universitetsutbildningar trots. Förstår inte irritationen.
  • Anonym (Dum dummare)
    The Fugly skrev 2015-03-28 16:39:08 följande:
    Hehe :)

TS, . Förstår inte irritationen.
    Ändring till sommartid betyder att det snart blir just....sommar. Tycker inte om den årstiden och blir deppig när klockan ska ändras.
  • Rocket Mania
    Anonym (Dum dummare) skrev 2015-03-28 16:59:42 följande:
    Ändring till sommartid betyder att det snart blir just....sommar. Tycker inte om den årstiden och blir deppig när klockan ska ändras.
    Så egentligen är du sur för att det ska bli sommar, inte för att folk aldrig lär sig vilket håll klockan ska vridas åt? (vem som nu vrider på en klocka nu mer, ändras inte allt automatiskt? )
  • The Fugly
    Anonym (Dum dummare) skrev 2015-03-28 16:59:42 följande:
    Det är ju en helt annat sak än vad du säger är problemet i din TS.
  • Anonym (Tidning för små barn?)

Jag trodde att det var mest vuxna som läste tidningar. Jag antar att dom flesta som läser tidningar redan vet hur man ändrar klockan och inte behöver någon beskrivning. 
    Tycker mer att den beskrivningen som du skriver att dom har låter mer passande för en unge på 2-3 år. Tror inte att det är så många små barn som läser tidningar.

Svar på tråden Sommartid. Vet vi inte hur vi ska göra för att ändra klockan?