• pseudonym1

Kan hyresvärden neka andrahandsuthyrning/samboprövning vid husköp?

Jag och min kille har köpt hus ihop och har varsin lägenhet med förstahandskontrakt.
    På hans andrahandsavtal står det att vid samboprövning ska man bifoga kopia på sin sambos hyres/köpavtal eller på hyres/köpavtal på gemensamt inskaffad bostad.
    Så för hans del verkar det ok att hyra ut om man gemensamt köper ngt.

På mitt andrahandskontrakt står det att de vill ha en kopia på sambons hyres/köpavtal och inget om gemensamt inköp.
    Ringde och pratade med en på bolaget och hon sa först att man inte får hyra ut i andra hand om man köper ngt även om det är att man provar på att va sambo.
    Hon menade på att man då inte kan räkna med att jag kommer tillbaka och då ska jag inte heller beviljas andrahandsuthyrning.

Vi har inte bott ihop tidigare utan ska prova på och har då köpt.
    Funkar vi inte ihop kommer jag att få flytta då vi kommer att avtala det så genom att det är han som lagt in mest. Ev har vi inte råd att behålla huset/han löser ut mig och blir båda tvungna att flytta.

Tycker det låter märkligt att det inte skulle räknas som samboprövning bara för att man köper. Det är ju inte alls säkert att det funkar och då har jag ju lika stort behov att flytta tillbaka till min hyresrätt som om jag ex hade flyttat in i en bostad han köper eller hyr...
    Nån som vet vad som gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-28 19:14
    Glömde skriva att hon blev osäker då jag började argumentera och bad mig skicka in ansökan så får man se. Det är lite bråttom för att slippa dubbla kostnader.

• Svar på tråden Kan hyresvärden neka andrahandsuthyrning/samboprövning vid husköp?
  • pseudonym1

Tack för svaret!
    Läst men blir inte riktigt klok på vad som gäller ändå...
    Det står att man får hyra ut för samboprövning osv men blir inte klok på vad för regler som gäller vid just samboprövning. Vi har ju inte bott ihop innan så det blir ju en prövning. Men faller det hela om vi båda köper ngt ihop?
    Om han köper o jag flyttar in verkar det solklart men luddigt om vi båda köper.
    Utfallet blir ju detsamma om vi inte funkar som sambo så det borde ju inte spela nån roll huruvida en eller båda köpt!

Svar på tråden Kan hyresvärden neka andrahandsuthyrning/samboprövning vid husköp?