• AnnaHarrysson

    Hur åker ditt barn kickboard / sparkcykel?

    Min åttaåring har precis börjat trixåka på en skatepark. Jag ser många barn helt utan skydd trots att de verkligen rekommenderas när man läser på nätet.

    Min pojke är en tuff kille som vågar så jag vill att det ska vara så säkert som möjligt för honom. Han måste ha hjälm, knäskydd och armbågsskydd.

    Nu till min fråga. Jag ville att han skulle ha handledsskydd också. Det skulle tydligen vara den vanligaste frågan. Men de är ju i vägen när han åker. Finns det verkligen föräldrar som använder handledskydd?

    Skriv gärna ålder på ert barn samt om de åker trickåkning eller inte samt återupprepa viöka skydd ni har efter ni har röstat. Om det finns någon som använder handledskydd hur gör ni för att de inte sla vara i vägen eller hindra åkandet?

    Tack

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur åker ditt barn kickboard / sparkcykel?
  • AnnaHarrysson

    Du som använder handledskydd, hur gammalt är dittt barn? Trickåler han/hon? Hur går det att håkla i styret? Är det inte mycket i vägen?

  • BigMami

    Här använder de bara hjälmar. Men de "glider" mest bara runt med sparkcyklarna och gör inte så mycket tricks.

    Men nej jag tror inte att de skulle använda handledsskydd (inte knä- & armbågsskydd heller) om jag köpte några. 10 & 12 år är de nu och har bara haft hjälm sedan de började sparkcykla för några år sedan..

  • Mascaraklumpar

    Min 8-åring åker inte kickboard på det sättet, däremot inlines. Han använder knä-, armbågs- och handledsskydd samt hjälm. Åkte han kickboard i stället så hade vi kanske struntat i handledsskydden, det känns liksom inte som om man ramlar på samma sätt då (det är väl bakåtramling som ger störst risk för handledsfrakturer?)

  • AnnaHarrysson

    Undrar egentligen hur viktigt det är med armbågsskydd. Är inte knäskydd viktugast bortsett från hjälm när man åker sparkcykel?

  • AnnaHarrysson

    Är det nån som använder handledskydd och kan förklara hur det fungerar med att hålla i styret.? Är de speciellt utformade eller håller ni de på ett speciellt sätt?

  • krompa

    Hjälm, knäskydd och armbågsskydd på sparkcykeln.
    Handledsskydd har han bara när han åker inlines eftersom han får sämre grepp på sparkcykelns styre med det skyddet.

  • AnnaHarrysson

    Sant. Oc


    krompa skrev 2015-03-28 22:25:28 följande:

    Hjälm, knäskydd och armbågsskydd på sparkcykeln.

    Handledsskydd har han bara när han åker inlines eftersom han får sämre grepp på sparkcykelns styre med det skyddet.


    Sant! Och med sämre grepp sker lättare olyckor. Då borde det inte vara helt fel att hoppa det vid sparkcykelåkning
  • AnnaHarrysson

    Fortfarande inget svar på hur ni som låter era barn ha handledskydd när de åker sparkcykel gör för att inte de ska vara i vägen när barnet håller i styret..

  • fluu

    Skulle hon åka i park i framtiden så blir det med både skydd och hjälm. På promenaderna med oss blir det dock bara hjälm.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian

    De proffs man sett på TV, använder hjälm, armbågsskydd och knäskydd. En del har ryggplatta. Har dock aldrig sett handledsskydd, men jag kan ju ha missat det. Vet heller inte hur dessa proffs utrustade sig då de var nybörjare. ;)

    En sak är dock säker; om handledsskydden är ivägen, så pass att barnet riskerar att skada sig pga att styrningen blir skev, då ska barnet givetvis inte ha handledsskydd.

Svar på tråden Hur åker ditt barn kickboard / sparkcykel?