• Anonym (Hej)

Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende

Hej! Jag har en lägenhet på 63 kvadratmeter som består av två sovrum. Nu har jag tänkt att hyra ut det ena rummet, som är 7 kvadratmeter. Mitt sovrum är 12 kvm.

Jag betalar 4850 kronor för denna lägenhet, exlusive internet. Jag har inte tecknat ett bredbandsabonnemang ännu men jag ska göra det nästa månad. Beroende på vilket abonnemang jag väljer kostar internet 200-300 per månad. Med hyra och internet blir kostnaden alltså 5050-5150 kronor per månad. 

Om jag hyr ut i andrahand tänker jag mig att toalettpapper bör vara inräknat i hyran. Andra turas om att köpa varannan gång, men jag tror att det skapar onödigt kaos då man måste hålla reda på vems tur det är att köpa och man kanske glömmer bort och då har man helt slut på toalettpapper hemma. Jag undrar även om städartiklar, handtvål och tandkräm bör vara inräknat i hyran? Den inneboende behöver inte ta med sig eget porslin, osv. Däremot betalar den själv för schampo, duschcreme, tandborste, tandkräm, etc. Jag vet ännu inte om jag kommer hyra ut rummet som möblerat eller omöblerat (det beror ju också på vad den inneboende vill). Om rymmet hyrs ut möblerat kommer säng och skrivbord finnas. Garderob finns i rummet.

Om jag ska hyra ut rummet, vad är då en lämplig hyra?

• Svar på tråden Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende
  • Sweet Sofia
    Anonym (värd) skrev 2015-03-30 18:33:41 följande:

Så därför undrar jag vad du Sweet Sofia har fått dina påståenden ifrån? Ts behöver inte oroa sig över någon återbetalning alls även om du skulle ta mer än du själv betalar.

Jo, även rumsuthyrningen kan man anmäla att hyran är orimligt I förhållande till rummet och tillgång runt omkring.
  • Anonym (värd)

Jaha, vad grundar du det på? Och var hittar du den infon? Har själv letat och inte hittat något samt pratat med hyresgästföreningen. Finns de som hyr ut ett rum genom t.ex. Airbnb och tjänar tusentals kr i månaden och det fullkomligt lagligt. Så åter igen: vad grundar du ditt påstående på? Skicka gärna en länk dit.

• Sweet Sofia
    Anonym (värd) skrev 2015-03-30 22:05:39 följande:

Jaha, vad grundar du det på? Och var hittar du den infon? Har själv letat och inte hittat något samt pratat med hyresgästföreningen. Finns de som hyr ut ett rum genom t.ex. Airbnb och tjänar tusentals kr i månaden och det fullkomligt lagligt. Så åter igen: vad grundar du ditt påstående på? Skicka gärna en länk dit.

Hyresgästföreningen. Vars annars?!
  • Madmoiselle

Jag såg att du bor i en studentstad, om det är en större studentstad, tex Lund, kan du ta 3000-4000 kronor/månad. Det lättaste är att inkludera städartiklar, toapapper, plastfolie och andra förbrukningsvaror som går åt i ett hem. (Men inte hygienprodukter, förutom handtvål, och inte mat)

• Anonym (Hmm)

50/50 ni delar på hyran.. 2500:-

Sen tycker jag att inte toa papper , hygienartiklar ska vara inräknat.

Folk kan vara känsliga / allergiska mot vissa typer av toapapper, schampoo, tvål. Skulle kunna lägga fram det senare isåfall när man känner personen lite bättre.

• Ms H

Ett rum med skrivbord och säng skulle jag inte kalla möblerat, det är delvis möblerat.

• Pescetarian
    Ms H skrev 2015-03-31 09:52:26 följande:

Ett rum med skrivbord och säng skulle jag inte kalla möblerat, det är delvis möblerat.

Vad mer behövs i ett sovrum?

Lampor, säng, skrivbord, garderob. Möjligen nån hylla.
  • Anonym (hjälp)

Bostad Nu kan du ta ut betydligt högre hyra än tidigare när du hyr ut din bostad i andra hand. Bruksvärdesprincipen slopas och nu kan man ta tiotusentals kronor i hyra för en storstadslägenhet. Räkna här!

Det är den nya lagen om uthyrning av egen bostad som från och med den 1 februari gör att du kan hyra ut din bostadsrätt eller villa för betydligt högre belopp än tidigare. Hyr du ut en lägenhet i Stockholms innerstad kan du till exempel utan problem ta ut tiotusentals kronor i månaden i hyra.  

Tidigare styrde den så kallade bruksvärdesprincipen. Andrahandshyran för till exempel en bostadsrätt fick då inte vara högre än vad motsvarande hyresrätt kostade i månaden.

Men nu blir det istället bostadens kapitalkostnad och driftskostnader som styr. Kapitalkostnaden beräknas som en avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. För närvarande anses 4 procent vara en skälig räntenivå.

Ett exempel: Den som har en bostadsrätt värd 3 000 000 kronor med en månadsavgift på 3 000 kronor och kostnader för el, tv, internet och telefoni på 1500 kronor i månaden kan ta ut 14 500 kronor i månaden ((3 000 000 * 0,04)/12 + 3000 + 1500).

Använd vår räknesnurra nedan för att se hur mycket du kan ta ut i hyra.

Ingen retroaktiv återbetalning

Om andrahandshyran inte överstiger denna nivå kan hyresgästen inte gå till hyresnämnden och begära att hyran sänks.

Om du tar ut mer än maxnivån kan hyresgästen däremot kräva att hyran sänks. Men till skillnad från tidigare kan hyresgästen inte retroaktivt få tillbaka den del av hyran som överstiger maxbeloppet.

Hyresrätter omfattas inte

De nya reglerna gäller enbart privat uthyrning av villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum och ägarlägenheter. För hyresrätter ändras inte reglerna.

Räkna själv hur mycket du skulle kunna ta i hyra:

• Anonym (hjälp)

Du får göra vissa avdrag från den ersättning (hyra) som du får för uthyrningen.

Du får alltid göra ett schablonavdrag. Från och med inkomståret 2013 är schablonavdraget 40 000 kronor. Schablonavdraget gäller per år och bostad. Har exempelvis du och din maka eller make hyrt ut ert gemensamma sommarhus (som ni äger med 50 procent vardera) får var och en avdrag med 20 000 kronor (40 000 kronor x 50 procent)

så om man håller sig till 3300 kr/ månaden är det skattefritt.

• Anonym (hjälp)
    nymedlem skrev 2015-03-31 14:30:47 följande:

Så du har en BR alltså?

De nya reglerna gäller enbart privat uthyrning av villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum och ägarlägenheter. 

alltså även rum i hyreslägenhet
  • nymedlem

Nej!

Hyresrätter omfattas inte!

Anonym (hjälp) skrev 2015-03-31 14:33:32 följande:

De nya reglerna gäller enbart privat uthyrning av villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum och ägarlägenheter. 

alltså även rum i hyreslägenhet

• Lord Hans

Jag hade tagit åtminstone 3000. Klart du ska ha mer än en femtio procent när det är din lägenhet som du hyr ut i andra hand. Vem vet vilken mupp du hamnar att stå ut med i dit eget hem.

• Anonym (Hej)

Jag la ut rummet för 2800 kronor möblerat med säng, skrivbord, garderob och lampor. Blivit kontaktat av flera stycken, och många erbjuder sig att betala flera hundra kronor mer för att få hyra rummet. Bostadsmarknaden i städerna är fruktansvärd  

Svar på tråden Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende