vad gäller i tystnadsplikten på soc?
Jag har en sexårig son som nyss påbörjat umgänge tre timmar varannan fredag för att så småningom vara hos pappan varannan helg med sin biologiska pappa (som han inte haft kontakt med tidigare). Vid umgänget ska ett umgängesstöd finnas närvarande.
För tre veckor sen blev jag tvungen att tillfälligt stoppa umgänget då umgängespersonen vid tredje träffen lämnade sonen ensam med pappan (hon gick och shoppade, vilket mina föräldrar så lägligt såg), och jag har då anmält det som tjänstefel, och ansökte om ett nytt umgängesstöd. Jag försöker inte hindra umgänge, men sonen har inte mått bra över umgänget och behöver därför ett umgängesstöd som lyssnar på honom och kan ge ett bra stöd. När jag meddelade pappan om detta så ringde pappans advokat till umgängesstödets chef, som då sa att de inte ansåg att umgängesstödet gjort fel och att de inte tänker erbjuda ett nytt. Detta sa då chefen redan innan de ens haft möte med verksamhetschefen om situationen, och således inte ens informerat mig (verksamhetschefen kom fram till att hon inte tyckte att det begåtts fel, fast socialnämnden tycker att de har det så vi får väl se hur det går med den saken...).
Det är en jäkla soppa alltihopa, det är inte bara umgängesstödet som är problemet i hela processen. Så jag är riktigt trött på att soc hela tiden begår fel efter fel, och vill gärna kunna stödja allt genom att visa att det finns i lag eller riktlinjer. Nu återstår det bara det här att hitta nåt om.
Men min fundering är iaf om chefen för umgängesstödet får säga sånt till vem som helst? (ja, advokaten är väl inte vem som helst, men han kan ju inte veta vem som ringer) Jag har försökt hitta något i socialtjänstlagen och skrifter om tystnadsplikt, och jag vet inte om det räknas in under tystnadsplikten. Jag hittade en text som säger att uppgifter inte får lämnas ut om det kan ge men, och det måste jag ju säga att det gjorde eftersom pappans advokat då fick ta del av uppgifter fyra dagar innan jag själv fick det (även om det inte var beslutat just då), vilket gav dem ett sorts försprång, och jag fick inte ens veta VEM advokaten pratat med förrän efter en vecka.
Om det är någon som vet svaret eller var jag kan hitta mer information så vore jag jättetacksam!