• Anonym (Förbannad!)

Lämna barn ensamma i bilen. Hur fan tänker ni?!

Hur sjutton kan man, lämna barn, oavsett ålder, ensamma i bilen!? Oavsett om det är varmt eller kallt ute!

Jag blir otroligt upprörd när jag ser det.

Jag och en vän såg nyligen 2 små barn (under 3 år) sitta ensamma i en bil, och föräldern kom först efter en hel kvart! (vem vet hur länge de barnen hade suttit där innan vi såg det?) vi letade efter föräldern, kollade reg nummer för att hitta nått telefonnummer (utan någon tur). Tillslut ringde vi polisen. Men just då kom föräldern tillbaka o gasade iväg med väldans fart innan vi hann prata med han. Polisen skrev ner reg numret ifall det skulle ske igen. Men hur många andra gick inte förbi bilen, kollade in o sen gick bara iväg? Vi såg åtminstone 10 förbipasserande och ingen stannade upp. Så vi valde att göra en orosanmäla, för det där va verkligen inte okej! Kan man lämna barnen så länge i en bil så verkar det inte ha varit första gången, och lär säkerligen inte va sista heller. Och snart är det varmt ute!

Så ni som lämnar era barn i bilen, hur sjutton tänker ni? På allvar, varför skaffar ni ens barn, om ni inte klarar av att göra ärenden med barn kring bena? Det är för helvete en del av föräldraskapet, att man får tåla en del och uppoffra mycket!

Barn är ett stort ansvar, och då ska man bannemig ta hela ansvaret också och dra med barnen på ett ärende om det nu är så fruktansvärt viktigt!

• Svar på tråden Lämna barn ensamma i bilen. Hur fan tänker ni?!
  • mrwonderful96
    Förtryckt skrev 2015-04-02 13:38:15 följande:
    Ja hon är totalt omöjlig.

Vad menade du gällde mig?
    Ingenting, syftade på Anonym Herre, eller alla i tråden som försöker argumentera med TS...som att prata med en vägg. Ha en underbar påsk!
  • Förtryckt
    mrwonderful96 skrev 2015-04-02 14:27:20 följande:
    Ingenting, syftade på Anonym Herre, eller alla i tråden som försöker argumentera med TS...som att prata med en vägg. Ha en underbar påsk!
    Ah. Då håller jag helt med! Ha en bra påsk själv!Skål
    ---
  • Anonym (aldrig!)

Tycker det är galet att folk jämför lämna barnen på övervåningen vs i bilen på en parkering.

Barn ska aldrig lämna i bilen enligt mig.

Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn i badhus heller.

Hemma har jag barnsäkrat hela huset och jag är på hör avstånd om det händer något. Dock vill ju helst barnen alltid vara omkring. Men skulle aldrig lämna dom ensamma hemma ens en stund. Jag är alltid tillgänglig hemma.

Men varför lämna barnen i bilen alls?

• BeanBag

det är inte svårt eller vitt i den här frågan. Man kan inte säga yta det är samma sak att lämna en ettåring i bilen 15 minuter som att lämna en 7 åring i bilen 5 minuter. Det finns massor med gråzoner.

Att rakt av säga ty barn inte ska vara själv i bilen en liten stund fungerar inte eftersom barn är allt från 0-12 år (eller 18år) och det är en milsvid skillnad.

• Trubbel
    Hemma har jag barnsäkrat hela huset och jag är på hör avstånd om det händer något. Dock vill ju helst barnen alltid vara omkring. Men skulle aldrig lämna dom ensamma hemma ens en stund. Jag är alltid tillgänglig hemma

Om barnet hittar något olämpligt som blockerar luftvägarna helt hör du det inte. Barnet kan inte hosta eller prata. Det dör ljudlöst, precis som i badhuset. Jag läste precis en artikel om detta och det vanligaste är att barn dör av kvävning på ställen där det är mycket folk.

• Trubbel
    Anonym (Förbannad!) skrev 2015-04-02 13:36:38 följande:

Jag lämnar denna tråden. Det är snarare ni som vågar lämna era barn utan tillsyn som är helt omöjligaatt diskutera med.

Tillsynsansvar i föräldrabalken.

Som vårdnadshavare, så måste man ha tillsyn över sina barn att de inte råkar skadas.

Det kan man knappast göra om man är i en affär o barnen är i bilen på parkeringen.

Det är därför, ni som lämnar barnen sådär, har brustit i ert föräldraskap. Kan ju va bra att tänka till lite, om det faktiskt är okej att gå ifrån era barn!

Vilken intressant tolkning av lagen. Det är alltså olagligt att inte se efter sina barn och vårdslöst att lämna dem utan uppsikt. I 18 år. Bra att du lämnar tråden.
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (aldrig!) skrev 2015-04-02 14:58:57 följande:

Tycker det är galet att folk jämför lämna barnen på övervåningen vs i bilen på en parkering.

Barn ska aldrig lämna i bilen enligt mig.

Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn i badhus heller.

Hemma har jag barnsäkrat hela huset och jag är på hör avstånd om det händer något. Dock vill ju helst barnen alltid vara omkring. Men skulle aldrig lämna dom ensamma hemma ens en stund. Jag är alltid tillgänglig hemma.

Men varför lämna barnen i bilen alls?

Jag lämnar i bilen om han sover när jag ska hämta storebror på förskolan. Tycker det känns som ett bättre alternativ än att väcka och ha en skrikande unge samtidigt som jag försöker hämta en annan...
  • vampyria2
    Trubbel skrev 2015-04-02 22:00:11 följande:

Om barnet hittar något olämpligt som blockerar luftvägarna helt hör du det inte. Barnet kan inte hosta eller prata. Det dör ljudlöst, precis som i badhuset. Jag läste precis en artikel om detta och det vanligaste är att barn dör av kvävning på ställen där det är mycket folk.

Det mest tragiska är att du inte förstår att det är just därför som man inte ska lämna små barn ensamma, olyckor händer även när vuxna är med så då borde man inse att riskerna för att olyckor ska bli riktigt allvarliga är mycket större om barnet är ensamt.

Anledningen till att det är vanligare att olyckor sker när det är många människor omkring barnet är för att de flesta normala vuxna vet att man inte bör lämna barn ensamma så det är inte så många som gör det och då blir det naturligtvis vanligare med olyckor med vuxna i närheten, det borde de flesta kunna förstå.
    Anonym (Ojoj) skrev 2015-04-02 23:06:14 följande:
    Jag lämnar i bilen om han sover när jag ska hämta storebror på förskolan. Tycker det känns som ett bättre alternativ än att väcka och ha en skrikande unge samtidigt som jag försöker hämta en annan...
    Bättre alternativ för vem? Det är skrämmande att se att det finns föräldrar som inte har mer förnuft än så här.
  • Trubbel
    vampyria2 skrev 2015-04-03 01:25:47 följande:
    Det mest tragiska är att du inte förstår att det är just därför som man inte ska lämna små barn ensamma, olyckor händer även när vuxna är med så då borde man inse att riskerna för att olyckor ska bli riktigt allvarliga är mycket större om barnet är ensamt.

Anledningen till att det är vanligare att olyckor sker när det är många människor omkring barnet är för att de flesta normala vuxna vet att man inte bör lämna barn ensamma så det är inte så många som gör det och då blir det naturligtvis vanligare med olyckor med vuxna i närheten, det borde de flesta kunna förstå.
    Anonym (Ojoj) skrev 2015-04-02 23:06:14 följande:

Du var den som skrev för några inlägg sedan att du inte vill döma andra. Sedan dess har du skrivit den ena oförskämdheten efter den andra. Och dessutom sitter du och gissar vilt, utan att ens ha läst artikeln, och lägger in egna tolkningar fritt.

Vad jag skrev var apropå tidigare inlägg ang att om man här hemma så HÖR man om något händer. Nej, det gör man inte alltid. Givetvis hör jag inte om det händer något i bilen heller. Men där finns å andra sidan ingenting som barnet kan få i sig eftersom det sitter fastspänt i en stol och sover, utan tillgång till mat eller leksaker.

Att olyckor sker bland många människor beror högst troligt, så som jag tolkade artikeln, på att det då är svårt att uppmärksamma ett barn som kvävs eller drunknar. Men jag lovar dig att det är extremt vanligt att mammor låter barn sova i både bilar och vagnar med tät tillsyn och hittills har jag inte hört någon moralisera över det som görs i den här tråden, av dig och andra.

• Anonym (Ojoj)

Det är skrämmande att se att det finns föräldrar som inte har mer förnuft än så här.[/quote]

Alltså jag tycker faktiskt inte att det är så himla 'oförnuftigt'...

Han är fastspänd utan tillgång till mat eller andra saker som kan fastna i halsen. Jag har baby alarm med mig så jag hör direkt om han skulle vakna. Jag har uppsikt över bilen nästan hela tiden. Bilen står parkerad (på ej tillåten plats faktiskt) där det inte är andra bilar och med träd runt så ingen skulle kunna 'råka' köra på den.

Det händer även ibland att jag låter honom sova i bilen hemma på garageuppfarten. Återigen med babyalatmet på. Och jag försöker ha uppsikt över bilen så mycket som möjligt. Likaså får hon ofta sova i vagnen i trädgården. Då står jag inte heller och stirrar på vagnen oavbrutet...

Den mest troliga olyckan som skulle kunna hända i alla de här fallen är nog att ett träd skulle falla på vagnen eller bilen. Då är ju vagnen helt klart det farligast alternativet. Och det är ungefär lika troligt som att ett träd skulle trilla in genom fönstret när han ligger och sover i sin säng. Då skulle det ju dessutom bli massa glassplitter, inte bra...

Men det farligaste av allt är givetvis bör jag kör bilen med mina barn!! Det är ju mycket mer sannolikt att det händer en allvarlig olycka då! Och då hjälper det inte så mycket att jag är närvarande om jag krossats i framsätet...

Så jag hoppas verkligen att ni ALDRIG placerar era barn i en bil och kör någonstans! Högst oförnuftigt! Om ni absolut måste ha barnen i bilen så bör den ju stå still och ni ska helst befinna er utanför bilen. Kanske helst i en faradays bur ifall blixten slår ner. Och helst extra förstärkt så att ni inte skadas om ett träd faller på er...

Eller nåt...

• vampyria2
    Trubbel skrev 2015-04-03 08:57:41 följande:

Du var den som skrev för några inlägg sedan att du inte vill döma andra. Sedan dess har du skrivit den ena oförskämdheten efter den andra. Och dessutom sitter du och gissar vilt, utan att ens ha läst artikeln, och lägger in egna tolkningar fritt.

Vad jag skrev var apropå tidigare inlägg ang att om man här hemma så HÖR man om något händer. Nej, det gör man inte alltid. Givetvis hör jag inte om det händer något i bilen heller. Men där finns å andra sidan ingenting som barnet kan få i sig eftersom det sitter fastspänt i en stol och sover, utan tillgång till mat eller leksaker.

Att olyckor sker bland många människor beror högst troligt, så som jag tolkade artikeln, på att det då är svårt att uppmärksamma ett barn som kvävs eller drunknar. Men jag lovar dig att det är extremt vanligt att mammor låter barn sova i både bilar och vagnar med tät tillsyn och hittills har jag inte hört någon moralisera över det som görs i den här tråden, av dig och andra.

Jag har inte skrivit att jag inte dömer er som väljer att göra så här, det gör jag i mina ögon så är det något som fattas hos er och ni har inte riktigt det konsekvens tänk som jag förväntar mig att en förälder bör ha.
    Jag skrev "För mig handlar det inte om att skuldbelägga utan om att jag blir så förvånad över att ni inte förstår hur fort olyckor kan hända och att små barn verkligen behöver ha vuxna hos sig." och det står jag för, man kan inte skuldbelägga folk som inte har mer vett så de själva inte förstår hur fel det de gör är, det enda man kan göra är att upplysa och hoppas att de vaknar till nångång.

Jag förstår att du inte fattar att det är just det som är problemet, att man inte ens märker det när man är i närheten men då finns det ändå en risk att en vuxen kommer till undsättning eller att barnet kan ta sig till en vuxen, finns ingen vuxen så är det garanterat kört.
    Du förstår inte att det finns massor av olyckor som aldrig hinner bli allvarliga pga att en vuxen finns till hands, hade den vuxna inte varit där så hade barnet skadats allvarligt men efter som det inte finns någon utredning om det av naturliga själv så går det inte att mäta....men alla förstår ändå att det är så.

Sök runt på FL så hittar du en hel del trådar om ämnet och de flesta tycker som mig faktiskt.
  • vampyria2
    Anonym (Ojoj) skrev 2015-04-03 10:48:40 följande:

Det är skrämmande att se att det finns föräldrar som inte har mer förnuft än så här.[/quote]

Alltså jag tycker faktiskt inte att det är så himla 'oförnuftigt'...

Han är fastspänd utan tillgång till mat eller andra saker som kan fastna i halsen. Jag har baby alarm med mig så jag hör direkt om han skulle vakna. Jag har uppsikt över bilen nästan hela tiden. Bilen står parkerad (på ej tillåten plats faktiskt) där det inte är andra bilar och med träd runt så ingen skulle kunna 'råka' köra på den.

Det händer även ibland att jag låter honom sova i bilen hemma på garageuppfarten. Återigen med babyalatmet på. Och jag försöker ha uppsikt över bilen så mycket som möjligt. Likaså får hon ofta sova i vagnen i trädgården. Då står jag inte heller och stirrar på vagnen oavbrutet...

Den mest troliga olyckan som skulle kunna hända i alla de här fallen är nog att ett träd skulle falla på vagnen eller bilen. Då är ju vagnen helt klart det farligast alternativet. Och det är ungefär lika troligt som att ett träd skulle trilla in genom fönstret när han ligger och sover i sin säng. Då skulle det ju dessutom bli massa glassplitter, inte bra...

Men det farligaste av allt är givetvis bör jag kör bilen med mina barn!! Det är ju mycket mer sannolikt att det händer en allvarlig olycka då! Och då hjälper det inte så mycket att jag är närvarande om jag krossats i framsätet...

Så jag hoppas verkligen att ni ALDRIG placerar era barn i en bil och kör någonstans! Högst oförnuftigt! Om ni absolut måste ha barnen i bilen så bör den ju stå still och ni ska helst befinna er utanför bilen. Kanske helst i en faradays bur ifall blixten slår ner. Och helst extra förstärkt så att ni inte skadas om ett träd faller på er...

Eller nåt...

För det första så kan vi inte sitta här och prata om enskilda fall och hur ni gör utan om det är okej att lämna sina barn i bilen eller inte, nästa gång kommer säkert någon in och skriver att de minsann hyr in en vakt som står och vaktar bilen medans de är och handlar.

Det vi pratar om här är om det är okej att lämna barnet så som de flesta människor gör det på och det är garanterat inte så som du beskriver det hela som...och då är min starka stånd punkt att man aldrig ska lämna små barn ensamma, de ska alltid ha tillgång till en vuxen.
  • Trubbel
    vampyria2 skrev 2015-04-03 12:25:51 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte dömer er som väljer att göra så här, det gör jag i mina ögon så är det något som fattas hos er och ni har inte riktigt det konsekvens tänk som jag förväntar mig att en förälder bör ha.
    Jag skrev "För mig handlar det inte om att skuldbelägga utan om att jag blir så förvånad över att ni inte förstår hur fort olyckor kan hända och att små barn verkligen behöver ha vuxna hos sig." och det står jag för, man kan inte skuldbelägga folk som inte har mer vett så de själva inte förstår hur fel det de gör är, det enda man kan göra är att upplysa och hoppas att de vaknar till nångång.

Det mest fascinerande här är att du lägger så sjukt stor vikt vid dessa fåtal minuter, dessa minuter som är en så försvinnande liten del av ett föräldraskap. Du tar dig rätten att döma ut föräldrar som mig som idioter, som saknar konsekvenstänk, omdöme och så vidare.

Låt mig nu berätta några saker för dig. Först att BVC rekommenderat mig att lämna den lilla i bilen vid dagislämning. Hon är nämligen så klok, min BVC-kontakt, att hon förstår att risken för infektioner för den lille kan bli mycket allvarligt och är en betydligt större risk för hans hälsa än 5 minuter inlåst i bilen.

För det andra att barnläkaren häromdagen spontant berömde mig som förälder för att jag var så lugn och harmonisk - det var nämligen enligt henne skälet till att mina barn var så välmående. Och "lugn" är väl inte direkt ordet man skulle använda för att beskriva TS och många andra i den här tråden. 

Och nu ska jag berätta vilket vidrigt hem mina barn har fötts in i, bara för att ge dig en vidare bild. Vi föräldrar är båda synnerligen högutbildade (maken är professor i atomfysik och jag jobbar med hälsofrågor), vi  har mycket goda inkomster, har tid och råd att vara hemma med våra barn så mycket vi vill. De får kärlek, tid och omsorg, ett stort fint hem att bo i, egen häst, regelbunda resor utomlands och är sedan födseln tvåspråkiga. De kommer att få gå i bra skolor och bli stöttade hela vägen. Varför berättar jag nu detta? Jo, för att de enskilt viktigaste faktorerna för hur det kommer att gå för mina barn är vi föräldrar. Närmare bestämt vår socio-ekonomiska status, vår utbildning, vår inkomst, våra språkkunskaper och allmänna kulturella kapital. Detta enligt entydig forskning. Så, Vampyria2, när våra barn har uppnått vuxen ålder (om mina barn inte har svalt avgassystemet före dess och dött) ska det bli intressant att jämföra vad i våra föräldraskap som haft störst betydelse för barnens lycka, hälsa och välstånd. Jag är inte särskilt orolig inför den jämförelsen. 

• vampyria2
    Trubbel skrev 2015-04-03 14:25:07 följande:

Det mest fascinerande här är att du lägger så sjukt stor vikt vid dessa fåtal minuter, dessa minuter som är en så försvinnande liten del av ett föräldraskap. Du tar dig rätten att döma ut föräldrar som mig som idioter, som saknar konsekvenstänk, omdöme och så vidare.

Låt mig nu berätta några saker för dig. Först att BVC rekommenderat mig att lämna den lilla i bilen vid dagislämning. Hon är nämligen så klok, min BVC-kontakt, att hon förstår att risken för infektioner för den lille kan bli mycket allvarligt och är en betydligt större risk för hans hälsa än 5 minuter inlåst i bilen.

För det andra att barnläkaren häromdagen spontant berömde mig som förälder för att jag var så lugn och harmonisk - det var nämligen enligt henne skälet till att mina barn var så välmående. Och "lugn" är väl inte direkt ordet man skulle använda för att beskriva TS och många andra i den här tråden. 

Och nu ska jag berätta vilket vidrigt hem mina barn har fötts in i, bara för att ge dig en vidare bild. Vi föräldrar är båda synnerligen högutbildade (maken är professor i atomfysik och jag jobbar med hälsofrågor), vi  har mycket goda inkomster, har tid och råd att vara hemma med våra barn så mycket vi vill. De får kärlek, tid och omsorg, ett stort fint hem att bo i, egen häst, regelbunda resor utomlands och är sedan födseln tvåspråkiga. De kommer att få gå i bra skolor och bli stöttade hela vägen. Varför berättar jag nu detta? Jo, för att de enskilt viktigaste faktorerna för hur det kommer att gå för mina barn är vi föräldrar. Närmare bestämt vår socio-ekonomiska status, vår utbildning, vår inkomst, våra språkkunskaper och allmänna kulturella kapital. Detta enligt entydig forskning. Så, Vampyria2, när våra barn har uppnått vuxen ålder (om mina barn inte har svalt avgassystemet före dess och dött) ska det bli intressant att jämföra vad i våra föräldraskap som haft störst betydelse för barnens lycka, hälsa och välstånd. Jag är inte särskilt orolig inför den jämförelsen. 

Åter igen så kan vi inte sitta här och diskutera enskilda fall utan måste väl ändå prata generellt om det?

Hm jag är förskolelärare, har en dotter som håller på att plugga till kardiolog, den andra är utbildad florist och har en egen blomsteraffär....jag förstår inte riktigt varför vi ska sitta och jämföra hur det går eller har gått för barnen, vad har det med det hela att göra?

Tror du på fullaste allvar att bara för att du har hela deras liv utstakad så kommer det att gå bra för dem? Oj vad du kommer att falla hårt en dag kanske, åter igen så visar du att du inte riktigt har erfarenhet nog att förstå det stora hela i vissa saker.
  • Trubbel

Jaså, ska vi vara generella nu tycker du? Efter de här ytterst personliga och förolämpande kommentarerna mot mig personligen? Glöm det. Läs igen vad du har skrivit och jag hoppas verkligen att du i din professionella utövning har vett att hålla truten om folks föräldraförmåga när du inte har en jäkla aning. 

"Nej skit snack rent ut sagt, jag är helt övertygad om att du överlag tar större risker när det kommer till barnen än vad jag gör, tycker man att det är okej att lämna små barn ensamma i en bil så har man inte det risktänket som en normal förälder bör ha och jag undanber mig att bli jämförd överhuvudtaget med en sån person."

"Det mest tragiska är att du inte förstår att det är just därför som man inte ska lämna små barn ensamma, olyckor händer även när vuxna är med så då borde man inse att riskerna för att olyckor ska bli riktigt allvarliga är mycket större om barnet är ensamt."Jag har inte skrivit att jag inte dömer er som väljer att göra så här, det gör jag i mina ögon så är det något som fattas hos er och ni har inte riktigt det konsekvens tänk som jag förväntar mig att en förälder bör ha.

"Jag skrev "För mig handlar det inte om att skuldbelägga utan om att jag blir så förvånad över att ni inte förstår hur fort olyckor kan hända och att små barn verkligen behöver ha vuxna hos sig." och det står jag för, man kan inte skuldbelägga folk som inte har mer vett så de själva inte förstår hur fel det de gör är, det enda man kan göra är att upplysa och hoppas att de vaknar till nångång.

Jag förstår att du inte fattar att det är just det som är problemet, att man inte ens märker det när man är i närheten men då finns det ändå en risk att en vuxen kommer till undsättning eller att barnet kan ta sig till en vuxen, finns ingen vuxen så är det garanterat kört.
    Du förstår inte att det finns massor av olyckor som aldrig hinner bli allvarliga pga att en vuxen finns till hands, hade den vuxna inte varit där så hade barnet skadats allvarligt men efter som det inte finns någon utredning om det av naturliga själv så går det inte att mäta....men alla förstår ändå att det är så."

• Anonym (Ojoj)
    vampyria2 skrev 2015-04-03 12:30:02 följande:
    För det första så kan vi inte sitta här och prata om enskilda fall och hur ni gör utan om det är okej att lämna sina barn i bilen eller inte, nästa gång kommer säkert någon in och skriver att de minsann hyr in en vakt som står och vaktar bilen medans de är och handlar.

Det vi pratar om här är om det är okej att lämna barnet så som de flesta människor gör det på och det är garanterat inte så som du beskriver det hela som...och då är min starka stånd punkt att man aldrig ska lämna små barn ensamma, de ska alltid ha tillgång till en vuxen.
    Jag ville mest bara belysa att allt inte är så svart eller vitt. Det är inte ALLTID så fruktansvärt att lämna ett barn i bilen. Givetvis finns det gränser, jag tror väldigt få (helst hade ju ingen någonsin gjort det... men tyvärr så händer det väl) faktiskt lämnar ett barn i en icke övervakad bil och går och väg och shoppar eller lunchar en timme...
    Och sen är det säkert många som sakta börjar tänja på gränserna och plötsligt faktiskt gör saker som inte är riktigt så bra som man hade tänkt från början, och då är det kanske bra med sådana här trådar så att folk får upp ögonen lite för att man alltid ska vara försiktig och tänka på vad man gör.
    Men man behöver inte döma ut alla som gör annorlunda än man själv brukar göra...
  • Anonym (Överdrivet)

Vi har en bil som vi campar med (fäller baksätet lägger i en madrass och sover i bilen även med barn. Går jättebra! Och barnen kan somna i bilen och vara själva innan vi går och lägger oss. Allt är inte dödsfarligt här i livet, man måste få känna efter själv utan att omvärlden ska lägga sig i.

Svar på tråden Lämna barn ensamma i bilen. Hur fan tänker ni?!