Anonym (Laura) skrev 2015-03-30 19:25:11 följande:
Jag är nyfiken på hur ni upplever det att ha boendestödjare? Hur är hon/han? Vad brukar de göra? Hur är/gör en bra boendestödjare och när funkar det mindre bra? Är ni nöjda? Varför/ varför inte?
Till sist undrar jag lite vilken form av problematik ni som har boendestöd har, som har gjort att ni fått insatsen beviljad.
Jag har just börjar arbeta som boendestödjare och vill gärna göra ett bra jobb;)
Jag har ADHD och har boendestöd. Mina boendestödjare jobbar i team och jag har regelbunden kontakt med tre av dem (ibland även vikarier). Jag är jätteglad över att jag har det här stödet, som jag hade behövt långt tidigare. Jag har problem med att hålla ordning och sköta disk, städning etc. Oftast behöver jag bara igångputtning och hjälp att strukturera upp. Är jag för trött för att diska eller bara behöver komma ut tar vi kanske en promenad istället. Ibland behöver jag även hjälp med att se över räkningar etc.
Några av de viktigaste egenskaperna en boendestödjare kan ha är lyhördhet, flexibilitet och förstånd att inse att en lösning inte passar alla. Vi är alla olika. En boendestödjare bör ha god problemlösningsförmåga.
Underskatta aldrig din brukares intelligens eller förmåga, bemöt hen som en jämbördig som behöver stöd på vissa områden. Jag har varit med om vikarier som har tilltalat mig som om jag vore bakom flötet, trots att jag är intellektuell och högre akademisk utbildning än vad de har.
Jag är nöjd med mina nuvarande boendestödjare just därför att de har ovanstående egenskaper och dessutom är varma, inkännande personer som trivs med att jobba med människor och är genuint intresserade av att hjälpa sina brukare. Din inställning (att vilja göra ett bra jobb) är en bra början!
Tack vare den här insatsen är mitt liv numera mer drägligt och lite mindre kaos.
Lycka till! Du kommer säkert träffa massor av intressanta människor i ditt jobb!