• Penida

Varför undrar vissa hur man får till ett välfungerande sexliv om man samsover med barn?

I precis varenda jag har läst tråd som rör samsovning undrar någon över samsovande föräldrars sexliv. Jag förstår inte riktigt varför. Brist på fantasi? Ovana? Olikheter?
    Varför är det så svårt att förstå att föräldrar som samsover med sina barn kan ha ett precis lika väl fungerande sexliv som dig eller någon annan som har ett barn som sover i egen säng i eget rum? Att det inte är platsen som avgör det.

Avskyr CIO-metoder
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-30 23:47
    För att förtydliga, de föräldrar som blir ifrågasatta av andra när det kommer till deras sexliv tycker vanligtvis om och vill att samsova med sina barn.
  • Svar på tråden Varför undrar vissa hur man får till ett välfungerande sexliv om man samsover med barn?
  • Anonym (JAG)
    Penida skrev 2015-03-30 22:35:02 följande:

I precis varenda jag har läst tråd som rör samsovning undrar någon över samsovande föräldrars sexliv. Jag förstår inte riktigt varför. Brist på fantasi? Ovana? Olikheter?

Varför är det så svårt att förstå att föräldrar som samsover med sina barn kan ha ett precis lika väl fungerande sexliv som dig eller någon annan som har ett barn som sover i egen säng i eget rum? Att det inte är platsen som avgör det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-30 23:47

För att förtydliga, de föräldrar som blir ifrågasatta av andra när det kommer till deras sexliv tycker vanligtvis om och vill att samsova med sina barn.

JAG undrar över samsovande föräldrars sexliv! Ibland undrar jag över föräldrars sexliv... oavsett sovplats...

Flera års svår sömnbrist, svår smärta, övervikt, barn som inte sover samtidigt osv. Känns som listan kan bli hur lång som helst. Jag tycker det är jättesvårt att hitta både tiden och energin för att få till det. När man då inte ens kan gosa lite när man somnar eller vaknar... ja, då känns det ibland helt omöjligt att få till ett sexliv alls...

Men rent generellt så förstår jag vad du menar ts... :)
  • Natulcien
    Kereza skrev 2015-03-31 20:38:42 följande:
    Och, jag skrev ju tillochmed att om man inte samsover så finns det två dörrar mellan barnet och en själv, så man faktiskt inte ligger och knullar järnet när barnet kommer in - att man faktiskt hinner reagera och samla sig. Viss skillnad på det och om barnet ligger bredvid en och vaknar just som farsan kör kuken i munnen på morsan...
    Fast nu har knappast de flesta sex i samma rum som barnet sover i, utan någon annanstans.
    Men du menare alltså att det inte finns några dörrar och samma möjlighet att samla ihop kroppsdelarna om man har sexet i soffan eller i ett gästrum?
    Jag förstår fortfarande inte skillnaden.
  • Bling1975

Om man föredrar att ha sex i en säng och har mer än ett sovrum i huset så går det utmärkt att ha sex i den säng som inget barn sover i. Vi har valt att ställa in en dubbelsäng i barnets rum istället för att ha barnet i vår säng. Det var från början med tanken att det skulle vara lättare för barnet att sova själv där när vi ville sluta samsova men det har fler fördelar. Vårt barn sover också ensam några timmar på kvällen innan vi vuxna går och lägger oss.

Personligen så skulle jag ha svårare att slappna av om jag hade barn som ibland kom över själva till vårt sovrum om de vaknade. Vårt barn har bara en sovplats och ropar istället om vi är saknade.

• Broom
    Bling1975 skrev 2015-03-31 23:08:01 följande:
     Vårt barn sover också ensam några timmar på kvällen innan vi vuxna går och lägger oss.
    Så ni sover med ert barn?
  • Anonym (Heaven)
    Anonym (fråga) skrev 2015-03-31 22:29:22 följande:

Den stora frågan är väl egentligen : vad tycker NI är ett bra sexliv? Vissa människor nöjer sig med ett par ligg i halvåret (förutom när de vill föröka sig) medan andra vill ha flera ggr i veckan.

Att samsova funkar kanske inte om man bor i en mindre lägenhet och vill ligga flera ggr i veckan. Om vardagsrummet ligger vägg i vägg med sovrummen kanske man inte alls kan ligga i soffan.

Att ta snabbis på badrummet varje gång i 10 års tid lär ju få någon part att tröttna och söka sig till annat...

Om man samsover och anser sig ha ett bra sexliv så är det väl inte så svårt att beskriva hur en vecka ser ut och alla gånger man har fått till ett bra ligg utan att försumma barnen?

Att säga att någon har dålig fantasi bara för att d föredrar att ligga i sängen är ju rätt trångsynt. Jag föredrar också att ligga i sängen, det innebär inte att jag aldrig gör det nån annanstans.

• Mickan76

Håller med ts. Inga problem med sexlivet här trots samsovning. Sängen, soffan, duschen, ja möjligheterna är många :)

• Anonym (Heaven)

Jag blir väl mest fundersam eftersom större delen av vårat sexliv sker i sängen. Lusten är inte något som hoppar på helt plötsligt och man tar första bästa rum/plats utan kommer mer smygande när man ligger redan nakna och tar på varandra. Så är det för oss iallafall. Därför blir det allt som oftast innan man somnar eller när man vaknar att man sexar. Klart det sker dagtid oxå och på andra ställen men dom kan jag räkna på en hand under en månad. I sängen har vi sex i stort sett varje dag.

Vi har aldrig så torra tider som när barnet har sina perioder och vill sova inne hos oss. Som ni skriver går barnets behov före och visst kan det vara mysigt (när ungen väl ligger still och inte väcker med sparkar varje halvtimme) men det är ju väldigt skönt när hen kan sova i sin egen säng igen!

Så ja, absolut funkar säkert samsovning för vissa. Inte för oss iaf, varken med sexlivet eller den egna sömnen.

• Varit där

Vi samsov med dottern när hon var liten och det funkade super bra. Man behöver lixom inte vara i sängen för att ha sex, det finns andra ställen och så behöver man inte låta så mycket om barnet/barnen är lättväckta :)

• Anonym (Banan och mjölk!!)
    Anonym (A) skrev 2015-03-31 21:17:48 följande:
    Jag känner faktiskt ingen ilska över endera.

Jag tycker faktiskt det är allmänt intressant att även diskutera med dom personer som inte delar min syn gällande samsovning.

Samsovning är helt enkelt inte för alla familjer.
    Nej, samsovning är inte för alla familjer. Lika lite som "gå upp på natten och äta  banan och mjölk och bullar med pärlsocker" är för alla familjer.
  • Anonym (A)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-01 07:29:31 följande:

Jag blir väl mest fundersam eftersom större delen av vårat sexliv sker i sängen. Lusten är inte något som hoppar på helt plötsligt och man tar första bästa rum/plats utan kommer mer smygande när man ligger redan nakna och tar på varandra. Så är det för oss iallafall. Därför blir det allt som oftast innan man somnar eller när man vaknar att man sexar. Klart det sker dagtid oxå och på andra ställen men dom kan jag räkna på en hand under en månad. I sängen har vi sex i stort sett varje dag.

Vi har aldrig så torra tider som när barnet har sina perioder och vill sova inne hos oss. Som ni skriver går barnets behov före och visst kan det vara mysigt (när ungen väl ligger still och inte väcker med sparkar varje halvtimme) men det är ju väldigt skönt när hen kan sova i sin egen säng igen!

Så ja, absolut funkar säkert samsovning för vissa. Inte för oss iaf, varken med sexlivet eller den egna sömnen.

• Flickan och kråkan

Jag tror att "irritationen" som någon nämnde ovan handlar om att det inte sällan framförs i form av kritik. "Nej, samsova kan man ju inte göra för då har man inget sexliv!" Jag har däremot inga problem med att människor ärligt undrar....men att de kanske undrar med något slags insikt att de som samsover troligtvis löser det på något sätt och inte har gått i celibat . Mitt äldsta barn är 7 år nu och jag kan i ärlighetens namn fundera hur det fungerar att få till det med tonåringar hemma......men även om jag funderar/undrar så antar jag ju inte att tonårsföräldrar generellt aldrig har sex . Min gissning är att de troligtvis löser det på något sätt .

I familjer där man samsover har man sex på samma sätt som i familjer där man inte samsover. Det finns säkert dem som har sex ofta och dem som har sex mindre ofta. Det finns säkert dem som kör mycket snabbisar lite här och var och dem som föredrar någon form av säng eller liknande. Som i relationer generellt alltså.

Vi trivs med att samsova med våra barn. Eftersom vi gör det så ordnar vi ju så att vi kan ha sex så som vi vill i alla fall. Vi har helt enkelt haft säng eller madrass i ett annat rum. Och sedan har vi spontansex när det faller sig lämpligt på andra håll, som jag antar att föräldrar som inte samsover också har. När de varit riktigt små har  de sovit på kvällarna där vi har varit - i vardagsrummet väldigt mycket - så då kan man ju helt enkelt vänta med att lyfta in liten tills man har haft sex. 

Och ja, lusten kan dyka upp när man lagt sig i sängen och då har vi helt enkelt gått till det rum där vi har ordnat säng/madrass. Inte svårare än så . Och nej, vi har aldrig bott i någon herrgård eller ens särskilt stort .

• Flickan och kråkan
    Anonym (fråga) skrev 2015-03-31 22:29:22 följande:

Den stora frågan är väl egentligen : vad tycker NI är ett bra sexliv? Vissa människor nöjer sig med ett par ligg i halvåret (förutom när de vill föröka sig) medan andra vill ha flera ggr i veckan.

Att samsova funkar kanske inte om man bor i en mindre lägenhet och vill ligga flera ggr i veckan. Om vardagsrummet ligger vägg i vägg med sovrummen kanske man inte alls kan ligga i soffan.

Att ta snabbis på badrummet varje gång i 10 års tid lär ju få någon part att tröttna och söka sig till annat...

Om man samsover och anser sig ha ett bra sexliv så är det väl inte så svårt att beskriva hur en vecka ser ut och alla gånger man har fått till ett bra ligg utan att försumma barnen?

Att säga att någon har dålig fantasi bara för att d föredrar att ligga i sängen är ju rätt trångsynt. Jag föredrar också att ligga i sängen, det innebär inte att jag aldrig gör det nån annanstans.

Men här förstår jag faktiskt inte hur du tänker alls. Om man faktiskt bor så trångt att man inte har något annat rum att ha sex i än i sovrummet, så blir det ju inte ett större problem för att man samsover. Då finns det ju inte utrymme för någon plats för barnet i eget rum heller?

Och menar du att man inte kan ha sex i ett rum som ligger vägg i vägg med det rum ett barn sover i?
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-01 09:33:22 följande:

Jag tror att "irritationen" som någon nämnde ovan handlar om att det inte sällan framförs i form av kritik. "Nej, samsova kan man ju inte göra för då har man inget sexliv!" Jag har däremot inga problem med att människor ärligt undrar....men att de kanske undrar med något slags insikt att de som samsover troligtvis löser det på något sätt och inte har gått i celibat . Mitt äldsta barn är 7 år nu och jag kan i ärlighetens namn fundera hur det fungerar att få till det med tonåringar hemma......men även om jag funderar/undrar så antar jag ju inte att tonårsföräldrar generellt aldrig har sex . Min gissning är att de troligtvis löser det på något sätt .

I familjer där man samsover har man sex på samma sätt som i familjer där man inte samsover. Det finns säkert dem som har sex ofta och dem som har sex mindre ofta. Det finns säkert dem som kör mycket snabbisar lite här och var och dem som föredrar någon form av säng eller liknande. Som i relationer generellt alltså.

Vi trivs med att samsova med våra barn. Eftersom vi gör det så ordnar vi ju så att vi kan ha sex så som vi vill i alla fall. Vi har helt enkelt haft säng eller madrass i ett annat rum. Och sedan har vi spontansex när det faller sig lämpligt på andra håll, som jag antar att föräldrar som inte samsover också har. När de varit riktigt små har  de sovit på kvällarna där vi har varit - i vardagsrummet väldigt mycket - så då kan man ju helt enkelt vänta med att lyfta in liten tills man har haft sex. 

Och ja, lusten kan dyka upp när man lagt sig i sängen och då har vi helt enkelt gått till det rum där vi har ordnat säng/madrass. Inte svårare än så . Och nej, vi har aldrig bott i någon herrgård eller ens särskilt stort .

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Pinglan)

Blir riktigt avis på alla som fixar ett sexliv med sovande barn i sängen eller var man nu är. När våra barn var små var vårt sexliv lika med noll. Jag vågade inte ha sex av rädsla för väcka och skrämma barnen. Någon skrev att man får vara tystare och ingen blir gladare än jag för dem som kan vara lågmälda. Tyvärr saknar jag den förmågan och har tog nästan död på vårt äktenskap när jag inte ville ha sex därför att jag vet att jag låter mycket och högt vare sig jag vill eller inte. Det kan ju vara positivt att helt förlora kontrollen men i mitt fall har det bara ställt till med besvär. Så grattis till er som kan ha ett sexliv med småbarn. Jag menar det verkligen. Våra barn är vuxna nu och jag och maken har huset för oss själva så nu kan vi köra så det ryker.

• Anonym (Zed)
    Anonym (Pinglan) skrev 2015-04-01 22:36:32 följande:

Blir riktigt avis på alla som fixar ett sexliv med sovande barn i sängen eller var man nu är. När våra barn var små var vårt sexliv lika med noll. Jag vågade inte ha sex av rädsla för väcka och skrämma barnen. Någon skrev att man får vara tystare och ingen blir gladare än jag för dem som kan vara lågmälda. Tyvärr saknar jag den förmågan och har tog nästan död på vårt äktenskap när jag inte ville ha sex därför att jag vet att jag låter mycket och högt vare sig jag vill eller inte. Det kan ju vara positivt att helt förlora kontrollen men i mitt fall har det bara ställt till med besvär. Så grattis till er som kan ha ett sexliv med småbarn. Jag menar det verkligen. Våra barn är vuxna nu och jag och maken har huset för oss själva så nu kan vi köra så det ryker.

men då var ju problemet barnen, inte samsovning..?
  • Rosmarin
    nozpa skrev 2015-03-30 22:51:15 följande:

Jag brukar absolut inte gå runt och fundera på hur folk får till sitt sexliv. Men ärligt talat så är det inte ovanligt att man hör att det blir lite si o så med sexlivet för att barnen sover i sängen varje natt.

Så att folk undrar är kanske inte så konstigt. Givetvis finns det massor av ställen att ha sex på. Men kanske är det vissa typ sådana som mig som har majoriteten av sexet just i sängen.
    Och vissa föräldrar har ju uppenbarligen inga problem att ligga med barnet i sängen. För mig hade det inte funkat, så hade vi samsovit hade vi haft ett betydligt sparsammare sexliv iaf.

Däremot tvivlar jag inte på att alla som vill ha ett fungerande sexliv har det, oavsett samsovning eller ej.

Jättebra svar. Har själv samsovit och tycker det var rätt meckigt med sexlivet. Gillar helt enkelt att ha sex i sängen. Nu blev det istället soffan i ett år och det var betydligt mer obekvämt. Trångt och hårt jämfört med sängen (och då pratar jag om själva soffan alltså :)

Var sååå glad när vi äntligen fick ha sängen för oss själva igen! Men vi kanske är undantaget som bekräftar regeln. :)
Svar på tråden Varför undrar vissa hur man får till ett välfungerande sexliv om man samsover med barn?