• Lambda

Katter är vän eller ovän med varandra?

Har förstått att katter leker med varandra men vad räknas som lek? Mina två har bott ihop i cirka fyra månader. Ålder på dessa är ca 1 år och den andre 1,5-2 år. Båda är kastrerade.

Dom gosar aldrig eller tvättar varandra. Dom jagar varandra fram och tillbaka. Rullar runt i en hög på golvet där dom river/ biter. Stora hårbollar efter ena katten. Den yngre biter ofta tag i strupen, smyger fram när den andra sover och verkligen siktar in sig på strupen och biter tag. Han gjorde det nyss och den äldre hörde man pga ljudet att han fick svårt att andas.

Gillar dom inte varandra? Passar dom inte tillsammans? Är det ett normalt beteende? Om inte ett okej beteende, vad gör man åt det? Mår dom dåligt av att bo tillsammans?

• Svar på tråden Katter är vän eller ovän med varandra?
  • Lambda
    Tines skrev 2015-03-31 12:37:02 följande:

Skaffa Feliway och sätt in i ett eluttag. Finns på alla djuraffärer och veterinärer.

Tack för tips, skall testa. Aldrig hört talas om så bra med att få hjälp.
  • jenny99

Detta var märkligt.Jag har haft måbga katter och alla har accepterat varann oftast inom 1-2 månader,och efter det gillat varann mycket.Även när vi hade vår gamla hankatt 20 år och kattunge 10 veckor så var det lugnt.Han orkade inte kattungen men skulle ändå vara nära och gillade att titta vad han gör.Våra katter idag är snart 1 år.Ena fick vi när han var 7 veckor bara,kom från hem där han blev misshandlad.Nästa katt kom 2 månader senare,12 veckor,samma hemska uppväxt.De bråkade i några veckor men jag var hemma med dom dygnet runt.Jag särade när min första gick gör långt,jag distraherade med att leka med dom många gånger/dag.Dom är bästa vänner idag.Oftast brukar man kunna få bukt på kattbråk,men googla på olika lösningar och alternativ och hoppas på att det hjälper.Vi har haft våra i famnen många timmar varje dag och natt,men det berodde på deras hemska barndom,sen ochså för att slippa konflikter mellan dem.Vad som hjälpte vet jag inte.

• Lambda
    jenny99 skrev 2015-03-31 22:24:19 följande:

Detta var märkligt.Jag har haft måbga katter och alla har accepterat varann oftast inom 1-2 månader,och efter det gillat varann mycket.Även när vi hade vår gamla hankatt 20 år och kattunge 10 veckor så var det lugnt.Han orkade inte kattungen men skulle ändå vara nära och gillade att titta vad han gör.Våra katter idag är snart 1 år.Ena fick vi när han var 7 veckor bara,kom från hem där han blev misshandlad.Nästa katt kom 2 månader senare,12 veckor,samma hemska uppväxt.De bråkade i några veckor men jag var hemma med dom dygnet runt.Jag särade när min första gick gör långt,jag distraherade med att leka med dom många gånger/dag.Dom är bästa vänner idag.Oftast brukar man kunna få bukt på kattbråk,men googla på olika lösningar och alternativ och hoppas på att det hjälper.Vi har haft våra i famnen många timmar varje dag och natt,men det berodde på deras hemska barndom,sen ochså för att slippa konflikter mellan dem.Vad som hjälpte vet jag inte.

Jag är ständigt hemma då jag varit sjukskriven ända sedan dom kom till mig. Vi busar, kelar och allt sånt så förstår inte varför dom inte blir vänner? Dom umgås aldrig utan jagar/bråkar med varandra. Vet ej hur dom haft det tidigare. Det enda jag vet är att båda hittades ute och jag köpte dom från ett katthem. Snart börjar jag jobba igen och undrar hur dom kommer känna inför att bli ensamma flera timmar?
  • elisabeth1973

Äter och sover de brevid varandra? Isåfall har dom accepterat varandra så förklarade iaf min vetrinär d för mig.

Svar på tråden Katter är vän eller ovän med varandra?