• Anonym (Ögis)

Vad skulle du kalla ögonfärgen? *BILD*

Tacksam för alla åsikter! Skål

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du kalla ögonfärgen? *BILD*
  • HerrFantasi

Man brukar säga biå ögon, ej grå. Även fast de ser mer grå än blå ut.
    Vi vet förstås inte hur noggrann eller kunnig fotografen och bildbehandlaren har varit gällande färgbalansen och hur korrekt kamerans sensor och signalbehandling är, men en färgkorrigering mot varmare kommer inte ge någon väsentlig skillnad i ögonfärgen, dvs den påverkar inte grundfärgen. Bilden tycks visa hyfsat korrekta färger.

• Anonym (Ögis)
    HerrFantasi skrev 2015-04-01 15:54:22 följande:
    Man brukar säga biå ögon, ej grå. Även fast de ser mer grå än blå ut. Vi vet förstås inte hur noggrann eller kunnig fotografen och bildbehandlaren har varit gällande färgbalansen och hur korrekt kamerans sensor och signalbehandling är, men en färgkorrigering mot varmare kommer inte ge någon väsentlig skillnad i ögonfärgen, dvs den påverkar inte grundfärgen. Bilden tycks visa hyfsat korrekta färger.
    Ingen bildhanterare involverad (vad jag vet, kanske missuppfattar ordet) och ingen proffsfotograf som tagit korten. Kameran som jag använde ändrar ofta färger på ting men jag tog de bilder som stämde överens färgmässigt med det jag själv ser i en spegel.
  • Anonym (Ögis)

Blå har ett visst övertag men det är rätt många som har röstat på grå också, så blågrå kanske är det man bör gå på :) Själv har jag svårt att säga vad jag tycker, känns som att det är många färger (blå, grå och en grågulgrön-rökig trist färg som ligger som nån dimma över). Men då är det bra att göra en tråd där andra kan säga vad de tycker!  

• Pescetarian
    Åsa skrev 2015-04-01 14:10:09 följande:

Blå. Uppfattar det som ett samlingsbegrepp för det mesta i den färgskalan. Inte många "blåögda" som verkligen har blå ögon, brukar vara diverse smånyanser av brått, grönt, små strimmor i gult, brunt med mera. Skulle väl kunna platsa som "grå" om man verkligen vill reda ut en enskild persons ögonfärg och inte bara kategorisera på rutin. "Grön" för mig kräver rejält mycket grönare färg; tycker gröna ögon framträder tydligast hos personer med mörkt hår eller mörk hy.

Jag ändrar mig till "brått"!
  • Anonym (Ögis)
    Pescetarian skrev 2015-04-02 13:42:39 följande:
    Jag ändrar mig till "brått"! smile2.gif
    Haha
  • Palestrina

Ögonen är väl mer grå än blå, men jag skulle tro att man upplever dem som hyfsat blå i verkligheten, särskilt mot en blå tröja, och om man sminkar ögonen i lite brunt, guldigt eller rosaaktigt... Så jag röstade blått.

• Anonym (Ögis)
    Palestrina skrev 2015-04-02 14:58:13 följande:
    Ögonen är väl mer grå än blå, men jag skulle tro att man upplever dem som hyfsat blå i verkligheten, särskilt mot en blå tröja, och om man sminkar ögonen i lite brunt, guldigt eller rosaaktigt... smile1.gif Så jag röstade blått.
    Tack för ditt svar :)

Jag litar inte riktigt på min uppfattning längre när det gäller ögonfärgen, så jag är verkligen tacksam för alla svar!
  • Palestrina
    Anonym (Ögis) skrev 2015-04-02 21:15:37 följande:
    Tack för ditt svar :)

Jag litar inte riktigt på min uppfattning längre när det gäller ögonfärgen, så jag är verkligen tacksam för alla svar!
    Färgupplevelsen är i rätt hög grad beroende av sammanhanget. Om du vill att ögonen ska se blå ut ska du sminka dig med en kontrastfärg till blått, så framhävs den blå färgen. Däremot ska du undvika blått smink för då kommer ögonen att se gråare ut.
  • Anonym (Ögis)
    Palestrina skrev 2015-04-03 13:09:23 följande:
    Färgupplevelsen är i rätt hög grad beroende av sammanhanget. Om du vill att ögonen ska se blå ut ska du sminka dig med en kontrastfärg till blått, så framhävs den blå färgen. Däremot ska du undvika blått smink för då kommer ögonen att se gråare ut. smile1.gif
    Tack för tipset :) Jag tycker alltid att mina ögon ser lite gröngrå ut, men jag tror att det är för att jag stirrar mig blind på det där blekgröngulgråa som ligger över det andra i ögonen, jag kanske borde tänka mer på helheten, typ kisa med ögonen, då ser de rätt blågrå ut, som alla säger :P
  • Anonym (Ögis)

Puffar en sista gång, även fast resultaten är ganska tydliga :) Tack för alla svar! det har hjälpt

Svar på tråden Vad skulle du kalla ögonfärgen? *BILD*