• Anonym (Bonusmams)

Biologiska mamman snackar skit om mig!

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag är pappans nya tjej å sambo sedan 1 år och han har en dotter på 6 år. Första tiden älskade hon att vara med mig men nu senaste månaderna så är hon avig mot mig, ger mig konstiga blickar de första dagarna efter vi bytt vecka å fått henne från mamman, pratat knappt med mig...ja listen kan göras lång.

Jag får känslan att mamman snackar massa skit om mig...för jag hör dottern säga vissa grejer som tyder på att mamman snackar ner mig..

Vi å andra sidan snackar aldrig skit om hennes mamma å hennes nya..snarare tvärtom!

Att försöka prata med mamman verkar bara göra saken värre å hon säger att dottern ljuger om vi säger det som dottern sagt..

Blir så less... Vad göra???

• Svar på tråden Biologiska mamman snackar skit om mig!
  • Anonym (Mams)

6 år kallas "lilla tonåren" och kan vara jättejobbig. Min supergoa unge blev som förbytt en period. Men det gick över och han blev sitt gulliga jag igen.

Tror inte alls det handlar om något mamman har sagt. Hade hon varit missunnsam/orolig/svartsjuk så hade du märkt det i början av förhållandet, inte nu.

Jag tror du försöker hitta något/någon att skylla på men jag tror att du är helt fel ute!

• Anonym (Bonusmams)

[quote=75101229][quote-nick]Anonym (Mams) skrev 2015-04-02 07:49:02 följande:[/quote-nick]6 år kallas "lilla tonåren" och kan vara jättejobbig. Min supergoa unge blev som förbytt en period. Men det gick över och han blev sitt gulliga jag igen.

Tror inte alls det handlar om något mamman har sagt. Hade hon varit missunnsam/orolig/svartsjuk så hade du märkt det i början av förhållandet, inte nu.

Jag tror du försöker hitta något/någon att skylla på men jag tror att du är helt fel ute![/

Ok. Så när dottern säger att "mamma säger"..så ljuger alltså dottern? E det så du menar?

• Ess
    Anonym (Bonusmams) skrev 2015-04-02 07:18:06 följande:
    Och sen ni när vi konfronterar mamman så säger hon att dottern ljuger...
    Ni känner ju mamman, verkar hon ärlig när hon säger att dottern ljuger?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bonusmams) skrev 2015-04-02 07:15:50 följande:
    Barnet har sagt vid flertalet tillfällen: "mamma har sagt...." och så kan det handla om olika grejer som involverar mig, vad hon inte får eller inte får... typ, att dottern inte får umgås med mig på egen hand osvosv....
    Att spela ut föräldrarna så och försöka skaffa sig förmåner tex "men hos mamma får jag vara vaken till 22:00" är ganska vanliga saker barn med separerade föräldrar gör. Helt utan föräldrarnas inblandning. Hur är kontakten mellan föräldrarna? Kan de samarbeta?
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Bonusmams) skrev 2015-04-02 09:19:04 följande:

[quote=75101229][quote-nick]Anonym (Mams) skrev 2015-04-02 07:49:02 följande:[/quote-nick]6 år kallas "lilla tonåren" och kan vara jättejobbig. Min supergoa unge blev som förbytt en period. Men det gick över och han blev sitt gulliga jag igen.

Jag tror du försöker hitta något/någon att skylla på men jag tror att du är helt fel ute![/

Ok. Så när dottern säger att "mamma säger"..så ljuger alltså dottern? E det så du menar?

Ljuger kanske eller missförstått. Men troligast är nog att mamman pratat med någon annan om dig som dottern hört?!

Mitt barn hade stooooora öron och lyssnade när jag pratade i telefon. Missförstod allt så jag fick höra mkt dumt som jag skulle ha sagt. Jag började stänga in mig för att sonen inte skulle höra.

Är du snäll mot flickan?
  • Anonym (vypguihpjo)

Ja, det svider som FAN när barnet vill att pappa och mamma ska vara tillsammans. Jag och maken kommer ALDRIG att dela det underbara fina och fantastiska som ett gemensamt barn är för mig. För han vill inte ha barn och har aldrig velat. Men nu är situationen som den är och han har barn så vi försöker lösa det på bästa möjliga sätt.

Men ärligt så ibland när barnet håller på så där så vill jag bara säga åt maken att köra hem hen och aldrig mer ha umgänge. Det går dock över när barnet landat lite och blir sitt goa jag.

Det som är viktigt är att vara supertydlig tror jag. Att alltid säga ungefär som min man: "Nej, pappa älskar inte mamma, pappa älskar [mitt namn] och dig." Och att om/när barnet säger "Hos mamma får jag/gör vi så här" osv så får man säga att ja, det kanske ni gör, men HÄR har vi de här reglerna/gör vi så här.

Problemet hos oss är att vi inte kan kolla av med mamman, pappan vill ha minsta möjliga kontakt med henne och om jag ringer kommer hon a l d r i g  att erkänna något som hon tror ställer henne i dålig dager. Hon tror nämligen att jag är värsta perfekta mamman och har iaf tidigare haft en rädsla att jag ska 'ta' hennes barn.

Givetvis ballar även jag ur ibland och ja, när mina barn var små kunde de får choklad till frukost (godis alltså) när de fyllde år, som en 'busig' grej just för att det var deras födelsedag. Men mamman har alltså fått för sig att jag är 'perfekt' och försöker alltid framhäva sin egen förträfflighet eller hur jag ska säga, inför andra. Trist, men inte så mycket jag kan göra något åt annat än att tex säga: "Vad bra och roligt att ni gjorde si eller så, eller att Åh vad duktig [barnets namn] har blivit" på ditt eller datt som jag vet att mamman har tränat på med barnet.

Men det hjälper inte så läget är lite spänt tyvärr. Huvudsaken är att man aldrig talar illa om den andra föräldern och att man är konsekvent med att mamma och pappa aldrig kommer att bo ihop och vem pappa älskar osv.

• Anonym (Bonusmams)
    Ess skrev 2015-04-02 09:24:37 följande:
    Ni känner ju mamman, verkar hon ärlig när hon säger att dottern ljuger?
    Jag tror inte mamman är ärlig.
    Jag märker så tydligt när dottern säger grej. Där jag vet när dottern kan hitta på grejer, som e mera "barnhistorer" och fantasier... medans jag känner av tydligt att "detta är inte hennes egna ord", att hon använder ord och meningar som hon hört någon annan stans... jag tycker det märks SÅ tydligt.
  • Anonym (Bonusmams)
    Anonym (Livia) skrev 2015-04-02 09:29:48 följande:
    Att spela ut föräldrarna så och försöka skaffa sig förmåner tex "men hos mamma får jag vara vaken till 22:00" är ganska vanliga saker barn med separerade föräldrar gör. Helt utan föräldrarnas inblandning. Hur är kontakten mellan föräldrarna? Kan de samarbeta?
    Nej, du missuppfattar... hon säger inte saker som du tänker på att spela ut osv.. utan mer att "mamma har sagt att jag inte får umgås med dig på egen hand" osv
    Alltså, jag upplever att de kan samarbeta, om allt sker på mammas villkor och så som hon önskar. Så länge vi följer hennes vilja så funkar samarbetet.
  • Anonym (Bonusmams)
    Anonym (Mams) skrev 2015-04-02 09:30:08 följande:
    Ljuger kanske eller missförstått. Men troligast är nog att mamman pratat med någon annan om dig som dottern hört?!

Mitt barn hade stooooora öron och lyssnade när jag pratade i telefon. Missförstod allt så jag fick höra mkt dumt som jag skulle ha sagt. Jag började stänga in mig för att sonen inte skulle höra.

Är du snäll mot flickan?
    Det är väl klart som korvspad att man INTE ska prata så barnen hör! När man snackar "ner" någon annan!

Om jag är snäll mot flickan? Seriöst, vad tror jag ska svara på det? Dum frågeställning!

Men nej, jag köper inte att de tär 6-års trots. Jag känner direkt av skillnaden när hon trotsar på "vanligt" sätt och när hon "kaxar" mot mig som man märker inte kommer från henne o hennes egna ord.
  • Anonym (Bonusmams)
    Anonym (vypguihpjo) skrev 2015-04-02 09:40:22 följande:

Ja, det svider som FAN när barnet vill att pappa och mamma ska vara tillsammans. Jag och maken kommer ALDRIG att dela det underbara fina och fantastiska som ett gemensamt barn är för mig. För han vill inte ha barn och har aldrig velat. Men nu är situationen som den är och han har barn så vi försöker lösa det på bästa möjliga sätt.

Men ärligt så ibland när barnet håller på så där så vill jag bara säga åt maken att köra hem hen och aldrig mer ha umgänge. Det går dock över när barnet landat lite och blir sitt goa jag.

Det som är viktigt är att vara supertydlig tror jag. Att alltid säga ungefär som min man: "Nej, pappa älskar inte mamma, pappa älskar [mitt namn] och dig." Och att om/när barnet säger "Hos mamma får jag/gör vi så här" osv så får man säga att ja, det kanske ni gör, men HÄR har vi de här reglerna/gör vi så här.

Problemet hos oss är att vi inte kan kolla av med mamman, pappan vill ha minsta möjliga kontakt med henne och om jag ringer kommer hon a l d r i g  att erkänna något som hon tror ställer henne i dålig dager. Hon tror nämligen att jag är värsta perfekta mamman och har iaf tidigare haft en rädsla att jag ska 'ta' hennes barn.

Givetvis ballar även jag ur ibland och ja, när mina barn var små kunde de får choklad till frukost (godis alltså) när de fyllde år, som en 'busig' grej just för att det var deras födelsedag. Men mamman har alltså fått för sig att jag är 'perfekt' och försöker alltid framhäva sin egen förträfflighet eller hur jag ska säga, inför andra. Trist, men inte så mycket jag kan göra något åt annat än att tex säga: "Vad bra och roligt att ni gjorde si eller så, eller att Åh vad duktig [barnets namn] har blivit" på ditt eller datt som jag vet att mamman har tränat på med barnet.

Men det hjälper inte så läget är lite spänt tyvärr. Huvudsaken är att man aldrig talar illa om den andra föräldern och att man är konsekvent med att mamma och pappa aldrig kommer att bo ihop och vem pappa älskar osv.

Alltså dottern är inte alls inne på linjen att ma och pa ska bli tsm igen...

Det är jobbigt när man förstår att hon talar illa om pappan och och mig. Hon kan säga till dottern att pappa bråkar med mamma. Medans vi inte nämner ett ord om det som sker mellan oss vuxna.
    Jag tycker att börjar man snacka skit om ena föräldrern/bonusföräldrer så har man f-n inte rätt att vara föräldrer.. då är man itne tillträckligt ansvarsfull och mogen! Då har ens eget ego gått före barnens behov!

• Anonym (bibo)

När det är så små barn kan det vara att dom säger saker för att få som dom vill. Eller så är det mamman och då får man bara visa vad som stämmer och inte. Vi har också valt att inte prata illa om mamman. Vi tror och hoppas att barnen när dom blir stora ska förstå att det va bra och vara tacksamma över det. Just nu vinner ju mamma på det eftersom det är pappa som är dum och han inte besvarar det, MEN det är jag säker på att barnen mår bättre av.

Vi har däremot sagt ifrån till barnen nån gång när det behövts för att dom inte ska gång konflikt med oss, som inte är deras.

Ena bonusen har några gånger sagt något, som var mammans ord rakt igenom om pengar. Då har jag svarat att hon inte skulle säga sånt utan be mamman att prata med pappa istället.

En gång fick jag höra att om deras pappa dog så skulle dom ärva före mig.... Det hade hon inte kommit på själv. Varför dom ens pratat om det vet jag inte ens. Då var hon runt 10 år...

Andra bonusen har någon gång frågat pappa varför han aldrig pratar illa om mamman, för hon snackar ju skit om honom hela tiden. Han har då bara lugnt svarat att det får stå för henne, men att han inte kommer göra så.

Var vuxen och svara på ett bra sätt utan att svärta ner mamman. Det blir bara jobbigt för barnet. Lycka till och hoppas det blir bättre för er.

Svar på tråden Biologiska mamman snackar skit om mig!