• alla har olika åsikter

hjälp! vilka bilbarnstolar skulle ni ha valt för mina barn?

Ja, vi har våran 3,5 åring i en britax, Vet ej modell men går upp till 4 år, och nu börjar lillasyster bli "stor" och det är dags att införskaffa en bilstol.

Vilka stolar skulle ni ha köpt? Om man försöker tänka på det ekonomiska och säkerheten.

Förslag 1: köpa en britax multi-tech 2 som sonen på 3,5 år får ha och lillasyster tar över den gamla stolen tills lillasyster växer ur sonens gamla sto, och köpa en bältesstol till sonen då.

Förslag 2: köpa en annan bilstol som går upp till 5 år (eftersom det är de nya råden för bakåtvända) som sonen får ha tills han blir 5 och låta lillasyster ta över den gamla stolen och sedan köpa en bältesstol (om det är för den åldern, inte kollat än) och köpa en bältesstol åt sonen då när han är 5 år som lillasyster får ärva när hon är 5 osv.

Fler förslag?

• Svar på tråden hjälp! vilka bilbarnstolar skulle ni ha valt för mina barn?
  • HokusPokus

Britax twoway är stor och rymlig så den rekomenderar jag. (Men bara bakåtvänt!, även om den är "godkänd" att ha framåtvänd också)

Vi hade sån stol till vår äldsta tills hon var 6,5år sen fick lillasyster byta upp sig till den från den lite mindre britax hiway.

• Sisisisi

Multitech är en bra stol som har lång användningstid. Min son kunde sitta i den tills han var 118 cm/5 år och 2 mån. Andra bra stolar med lika lång användningstid är britax maxway, axkid minikid, maxicosi Mobi XP och britax twoway. Jag skulle välja en mer ombonad stol än twoway eftersom mina barn har suttit bättre och bekvämare i andra stolar.

Testa i bilen och se vilken stol som får plats bäst. Maxway passar ofta bra i mitten och då kan man få väldigt bra benplats.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • HokusPokus

Måste hålla med Sisisi om att twoway inte är särskilt ombonad (vilket iof gör den mer rymlig)

Om ni ofta åker bil långt och barnet brukar somna är den kanske inte det bästa alternativet.

Men om inte annat är den stor vilket gör att man inte behöver vända barnet lika tidigt. Man kan ju byta till den senare om barnet är litet och sover mycket i bilen.

Jag har läst otaliga inlägg från föräldrar som hävdar att de måste vända sin 2-3åring för att stolen är för liten och hur mycket de än hävdar det är jag helt säker på att det inte finns en enda treåring i det här landet som är längre än vad min äldsta var vid 6,5år

• Sisisisi

Precis, om ni oftast åker korta sträckor och barnet sällan sover i bilen så tycker jag att twoway är ett bra val, jag var nöjd med den som stol i andrabilen. Men i förstabilen åkte vi ofta långt och barnen sov ofta i bilen och då var andra stolar att föredra för komforten.

Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden hjälp! vilka bilbarnstolar skulle ni ha valt för mina barn?