• Sam84

Min hund har lämnat mig?

Hej,

Ett annorlunda "svartsjukedrama", Vad tror ni? Tacksam för alla svar, åsikter och ideer ni kan tänkas ha. Är verkligen bekymrad :-/

Har en hund som är 5 år, har haft honom sedan valp och är bästa vänner, jätte fin relation. Jag har alltid varit nr 1 för honom. Reser periodvis utan honom och han är van att bo hos hundvakter och hundpensionat.

Nu har han fått en ny hundvakt. När jag ska hämta honom från henne så blir han medelmåttigt glad när jag kommer in (inte överlycklig som alltid tidigare hos andra hundvakter) och när vi går hemåt så stannar han alltid och kollar efter henne, flera ggr.

Om vi tre varit på promenad och skiljs ute och hon ska åt ett annat håll, så stannar han och tittar olyckligt efter henne och vill inte gå med mig. Om det är jag som ska gå och dom två fortsätta så tittar han inte efter mig en endaste gång. Bara skuttar iväg glatt med henne. När alla vi är inomhus så är det henne han tittar på och "är" med. Han liksom lyser upp med henne. Med mig verkar han vissen, och går vi förbi hennes hus vill han in där.

Kanske detta är ett fånigt problem.. men jag vill ju att han ska vara lycklig! Är inte svartsjuk på det sättet, men tänker att "fortsätter det så "måste" jag ju ge bort honom till henne" och hon är lika förtjust i honom så det skulle hon gå med på.

Dom är många i familjen, medans jag bor själv. Kanske jag varit tråkig ett tag och nya hundvaken leker och stojjar? Men är detta vanligt? Har ni varit med om nåt liknande?  Har han tagit sig en ny matte..? :_( eller överdriver jag..?

Hälsning Sam

• Svar på tråden Min hund har lämnat mig?
  • Gizmo

Det är väl toppen att din hund trivs hos andra människor än bara med dej?! Förstår inte varför du skulle ge bort din hund till henne? 

• Sam84

Ja, det är toppen att han trivs, och att det funkar allmänt bra med hundvakten såklart..

Jag menar att om hunden nu framöver bara beter sig olyckligt och nedstämt när han är hos mig, och sitter och längtar efter hundvakten, och sen blir glad och "sig själv" när han är hos hundvakten, då undrar jag om han verkligen ska bo kvar hos mig?? Om han mår dåligt hos mig!?
    Hundar kan inte tänka som vi eller längta på det sättet - sägs det, jag vet.

Men som sagt, jag känner mig lite vilsen just med detta dilemma.

• IceJossan
    Gizmo skrev 2015-04-02 07:29:30 följande:

Det är väl toppen att din hund trivs hos andra människor än bara med dej?! Förstår inte varför du skulle ge bort din hund till henne? 

Problemet är ju att hennes hund inte är lika lycklig med henne längre utan hela tiden verkar sukta efter att få vara med hundvakten istället.

TS: Jag förstår att det känns tråkigt :( Man du inte försöka bli roligare, hitta på mer spännande saker, äventyr och även mer mental träning hemma? Så att ni stärker er relation igen så att du kan vara lika rolig som hundvakten.
  • Dexter dot com

Hundars kärlek förtjänar man och hunden kommer alltid " välja" den som är en resurs dvs som ger hunden mest i positiv bemärkelse. Hundvakten är förmodligen aktivare med hunden men det är ju inga problem för dig då du kan vara precis lika aktiv med hunden. Börja gå kurser, promenera mera och i nya miljöer, spåra och lär dig nya saker ihop med hunden.
    Skulle du däremot veta med dig att du inte gör så mycket med hunden och inte aktiverar den tillräckligt och inte heller tänker ändra dig så är det nog ingen dum ide att låta hundvakten fortsätta ta hand om hunden i framtiden.

• Sam84

Tack för era svar!

Ja, det är nog så att jag varit lite tråkig, grinig och jobbat mycket senaste tiden, och han känner att jag är lite frånvarande, (haha, låter som i ett förhållande)och hundvakten ger honom 100% uppmärksamhet.

Man ska inte ta nån för given, inte ens hunden!

Glad påsk!

• Ebbagr

din hund har inte övergivit dig, du har gett den trygghet och kärlek ända sen han var liten och du är fortfarande hans matte! hon har säkerligen "skämt" bort honom och låtit han få och göra saker han inte får hemma! Jag tycker du ska umgås med din hund och kanske inte lämna han hos denna tjej på ett tag :)

• IceJossan
    Ebbagr skrev 2015-04-26 15:54:30 följande:

din hund har inte övergivit dig, du har gett den trygghet och kärlek ända sen han var liten och du är fortfarande hans matte! hon har säkerligen "skämt" bort honom och låtit han få och göra saker han inte får hemma! Jag tycker du ska umgås med din hund och kanske inte lämna han hos denna tjej på ett tag :)

Fast lycka för en hund är inte att få göra saker den inte får göra hemma ;)

Detta borde snarare vara ett uppvaknande för TS för att h*n ska bli mer aktiv med sin hund så att det inte bara är hundvakten som är rolig.
  • Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-04-26 15:54:30 följande:

Men varför ska TS sluta lämna hunden där? Det är väl fantastiskt att hunden får stimulans och aktivitet hos någon annan när TS inte orkar !!
Svar på tråden Min hund har lämnat mig?