• Anonym (Man)

Män som är feminister.

Hur vanligt är det?

• Svar på tråden Män som är feminister.
  • Anonym (Anna)

Jag tror att det är väldigt vanligt. Jag läser på lärarprogrammet och skulle säga att åtminstone 70% av männen på mitt program kallar sig feminister. De övriga har i princip feministiska åsikter men undviker ordet feminist.

• Anonym (Ej feminist)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-02 01:48:05 följande:

Jag tror att det är väldigt vanligt. Jag läser på lärarprogrammet och skulle säga att åtminstone 70% av männen på mitt program kallar sig feminister. De övriga har i princip feministiska åsikter men undviker ordet feminist.

Avtändande!

Feminist har blivit negativt kidnappad av vänstervridna rödstrumpor. Fy
  • BCH52

Enligt min erfarenhet. Män med döttrar.

• Anonym (Man)

Det bästa med feminismen för mig som man är att den tror på att män kan vara lika goda föräldrar som kvinnor.

• Pentagram

Vet inte om det gjorts någon statisktisk undersökning och anektdotiska bevis är ju inte så imponerande. De flesta män i min umgängeskrets är uttalade feminister (få av dem har döttar (eller barn öht)) men det blir samtidigt lite självuppfyllande eftersom personer som är uttalat negativa till feminism inte kommer att välkomnas i gemenskapen.

• Anonym (Man)
    Pentagram skrev 2015-04-02 12:46:33 följande:

Vet inte om det gjorts någon statisktisk undersökning och anektdotiska bevis är ju inte så imponerande. De flesta män i min umgängeskrets är uttalade feminister (få av dem har döttar (eller barn öht)) men det blir samtidigt lite självuppfyllande eftersom personer som är uttalat negativa till feminism inte kommer att välkomnas i gemenskapen.

Vad då självuppfyllande?
  • Anonym (Riktig Man)

Det finns inga riktiga män som är feminister.

• Anonym (Man)
    Anonym (Riktig Man) skrev 2015-04-02 13:05:43 följande:

Det finns inga riktiga män som är feminister.

Nej, inte om man använder din snäva definition av manlighet.
  • Pentagram
    Anonym (Man) skrev 2015-04-02 12:59:55 följande:
    Vad då självuppfyllande?
    Jag är feminist och jag väljer mitt umgänge därefter. Till följd av detta kan jag räkna med att jag i min bekantskapskrets kan hitta större andel feministiska män än bland män i stort. Män som är uttalade antifeminister e d kan nog räkna med det motsatta.

Helt enkelt, personer i vår umgängeskrets tenderar till att dela våra värderingar eftersom de annars inte hade ingått i vår umgängeskrets.
  • pygmalion

Det är väldigt vanligt i min umgängeskrets. Umgås mest med akademiker. De flesta män jag känner tycker att män och kvinnor är lika mycket värda och har samma rättigheter? De flesta kvinnor också såklart.

• Anonym (Man)
    Pentagram skrev 2015-04-08 12:43:34 följande:

Jag är feminist och jag väljer mitt umgänge därefter. Till följd av detta kan jag räkna med att jag i min bekantskapskrets kan hitta större andel feministiska män än bland män i stort. Män som är uttalade antifeminister e d kan nog räkna med det motsatta.

Helt enkelt, personer i vår umgängeskrets tenderar till att dela våra värderingar eftersom de annars inte hade ingått i vår umgängeskrets.

Jaha, på så vis.

Vilken feministisk fråga diskuteras mest bland er då?
  • Anonym (Man)
    pygmalion skrev 2015-04-08 13:41:53 följande:

Det är väldigt vanligt i min umgängeskrets. Umgås mest med akademiker. De flesta män jag känner tycker att män och kvinnor är lika mycket värda och har samma rättigheter? De flesta kvinnor också såklart.

Vad bra!
Svar på tråden Män som är feminister.