• Anonym (Feminist)

Vem kan anses vara skyldig till att vi lever i ett patriarkat?

Män generellt, eller?

• Svar på tråden Vem kan anses vara skyldig till att vi lever i ett patriarkat?
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-03 18:01:38 följande:

Läser dagstidningar varje dag. Ser inget som tyder på patriarkat i Sverige. Du får förklara bättre om du ska övertyga mig.

Varför skall jag övertyga dig? Du behövs inte i kampen.
  • Joce82
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-03 18:01:38 följande:
    Läser dagstidningar varje dag. Ser inget som tyder på patriarkat i Sverige. Du får förklara bättre om du ska övertyga mig.
    Hur många politiker är kvinnor tex! De blir fler men är inte på långa vägar Lika många! Sportsidorna! Hur stora uppslag är det om damfotboll jämfört med herrfotboll? Andra medier som tex Hollywood filmer har samma snedvridning! Kvinnliga och manliga hjältar/skurkar. Kvinnor är mest (oftast)en distraktion som sporrar den manliga hjälten. Är kvinnan hjälten så backas hon upp av en lika stark man!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-03 18:13:38 följande:

Varför skall jag övertyga dig? Du behövs inte i kampen.

Vad för kamp? Lägg ner och lär er ta plats istället!
  • Anonym (Mia)
    Joce82 skrev 2015-04-03 18:17:56 följande:

Hur många politiker är kvinnor tex! De blir fler men är inte på långa vägar Lika många! Sportsidorna! Hur stora uppslag är det om damfotboll jämfört med herrfotboll? Andra medier som tex Hollywood filmer har samma snedvridning! Kvinnliga och manliga hjältar/skurkar. Kvinnor är mest (oftast)en distraktion som sporrar den manliga hjälten. Är kvinnan hjälten så backas hon upp av en lika stark man!

Och få kvinnor är politiker för att??

Beträffande filmer etc beskriver du hur det såg ut för 20 år sedan. Idag är det fler och fler filmer där tjejen är den tuffa hjälten medan mannen förmesigas.

Sedan är Hollywood inte svenskt om du nu fått för dig det. Jag syftar alltså på att vi inte har ett patriarkat i Sverige. I andra länder är det desto större.
  • Joce82
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-03 18:42:05 följande:
    Och få kvinnor är politiker för att??

Beträffande filmer etc beskriver du hur det såg ut för 20 år sedan. Idag är det fler och fler filmer där tjejen är den tuffa hjälten medan mannen förmesigas.

Sedan är Hollywood inte svenskt om du nu fått för dig det. Jag syftar alltså på att vi inte har ett patriarkat i Sverige. I andra länder är det desto större.
    Få kvinnor är politiker för de inte får samma stöd och uppmuntran som män! Och många unga kvinnor får höra saker som att de inte skall ta sig ton, mm. Sen kan man se på de som nu blivit politiker. Några år sedan på en sammankomst mellan alliansen ledande politiker togs en bild. Männen presenterades med sina citat och vad de ville ha sagt på mötet. Maud Olofsson presenterades med sitt utseende och matchande kläder och handväska.

Klart jag vet om var Hollywood ligger! Det var bara ett exempel.
  • Joce82
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-03 18:38:08 följande:
    Vad för kamp? Lägg ner och lär er ta plats istället!
    Man måste också få ta plats! Att tillåtas lära sig att ta plats. En person som inte under uppväxten får ta plats kan inte när man blivit stor bara lära sig det!
  • Anonym (H)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-03 17:41:20 följande:
    Proove it.
    Vad ska jag bevisa? Det är väl du som startat tråden som ska bevisa ditt påstående
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (H) skrev 2015-04-03 19:03:13 följande:

Vad ska jag bevisa? Det är väl du som startat tråden som ska bevisa ditt påstående

Så kan inte säga.
  • Anonym (H)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-03 19:08:14 följande:
    Så kan inte säga.
    Men är du 15 och har ett skolarbete att skriva? Är det därför du startat tråden? Vad är din åsikt? Vilka bevis har du på att det du påstår stämmer?
  • Anonym (FM)
    Anonym (H) skrev 2015-04-03 20:23:06 följande:
    Men är du 15 och har ett skolarbete att skriva? Är det därför du startat tråden? Vad är din åsikt? Vilka bevis har du på att det du påstår stämmer?
    Ts har inte påstått något, utan bara frågat!
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (H) skrev 2015-04-03 20:23:06 följande:

Finns en massor. Bara kolla SCB.
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (FM) skrev 2015-04-03 20:26:27 följande:

Tack.
  • Anonym (H)
    Anonym (FM) skrev 2015-04-03 20:26:27 följande:
    Jo TS påstår redan i rubriken att vi lever i ett patriarkat och frågar vem som ska anses skyldig till det. När jag skrev att det inte finns ett patriarkat i Sverige svarade hon "jo". DU kanske också är 15 och förstår inte skillnaden mellan en fråga och ett påstående?

Fråga: lever vi i ett patriarkat? Och vem är i så fall skyldig till det?

Påstående: Vem kan anses vara skyldig till att vi lever i ett patriarkat? Här är det redan givet att vi lever i ett patriarkat.
  • Aniiee
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-03 19:08:14 följande:
    Så kan inte säga.
    Den som påstår något ska belägga det. 

Jag kan påstå att jag har en enhörning i källaren som äter kuddar och spotta ut tusenlappar. Om du säger "Nej, det har du inte" och jag svarar "jo, det har jag", är det då du som ska bevisa att jag inte har en tusenlappsspottande enhörning eller är det jag som ska bevisa att jag har det?

Om du säger "Vi lever i ett patriarkat" och jag säger "nej det gör vi inte" så ska du lägga fram beläggen du har för att vi gör det. Sen kan jag bemöta dina belägg. Allt annat är bara fånigt ordkrig (som ni ju faktiskt förde"joho, nähä, joho, nähä".) Det leder ingen vart, från något håll. 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (femtastic)

Jag tror inte att patriarkatet är aktörsdrivet utan det är så rotat i världen att det har blivit helt autonomt. Därför har ingen "skulden" för att vi lever så. Vi alla upprätthåller det, kvinnor som män (och de som inte identifierar sig så) i större eller mindre utsträckning. Jag tror det är möjligt att bryta mönstret men tror inte viljan finns... 

• Joce82
    Anonym (femtastic) skrev 2015-04-03 22:06:19 följande:

Jag tror inte att patriarkatet är aktörsdrivet utan det är så rotat i världen att det har blivit helt autonomt. Därför har ingen "skulden" för att vi lever så. Vi alla upprätthåller det, kvinnor som män (och de som inte identifierar sig så) i större eller mindre utsträckning. Jag tror det är möjligt att bryta mönstret men tror inte viljan finns... 

Bra formulerat:) håller med dig.
  • Anonym (Feminist)
    Joce82 skrev 2015-04-03 22:12:44 följande:

Bra formulerat:) håller med dig.

Jag håller också med henom.
Svar på tråden Vem kan anses vara skyldig till att vi lever i ett patriarkat?