Vem kan anses vara skyldig till att vi lever i ett patriarkat?
Män generellt, eller?
Män generellt, eller?
Läser dagstidningar varje dag. Ser inget som tyder på patriarkat i Sverige. Du får förklara bättre om du ska övertyga mig.
Varför skall jag övertyga dig? Du behövs inte i kampen.
Hur många politiker är kvinnor tex! De blir fler men är inte på långa vägar Lika många! Sportsidorna! Hur stora uppslag är det om damfotboll jämfört med herrfotboll? Andra medier som tex Hollywood filmer har samma snedvridning! Kvinnliga och manliga hjältar/skurkar. Kvinnor är mest (oftast)en distraktion som sporrar den manliga hjälten. Är kvinnan hjälten så backas hon upp av en lika stark man!
Vad ska jag bevisa? Det är väl du som startat tråden som ska bevisa ditt påstående
Men är du 15 och har ett skolarbete att skriva? Är det därför du startat tråden? Vad är din åsikt? Vilka bevis har du på att det du påstår stämmer?
Ts har inte påstått något, utan bara frågat!
Jag tror inte att patriarkatet är aktörsdrivet utan det är så rotat i världen att det har blivit helt autonomt. Därför har ingen "skulden" för att vi lever så. Vi alla upprätthåller det, kvinnor som män (och de som inte identifierar sig så) i större eller mindre utsträckning. Jag tror det är möjligt att bryta mönstret men tror inte viljan finns...
Jag tror inte att patriarkatet är aktörsdrivet utan det är så rotat i världen att det har blivit helt autonomt. Därför har ingen "skulden" för att vi lever så. Vi alla upprätthåller det, kvinnor som män (och de som inte identifierar sig så) i större eller mindre utsträckning. Jag tror det är möjligt att bryta mönstret men tror inte viljan finns...
Bra formulerat:) håller med dig.