Alienna skrev 2015-04-04 18:11:25 följande:
Kramar tas tacksamt emot
Nej, vården i Sverige har jag ändå upplevt som bra. Detta skedde utomlands och det är först nu det senaste par åren som jag haft kontakt med svenska vården. Tyvärr har jag haft extra mycket kontakt då jag har en del problem som resultat av det som hände.
Jag har inte vågat gå till gyn te.x och till slut bestämdes det att jag kunde sövas och på så sätt genomgå en undersökning, det visar sig att jag har ganska allvarliga cellförändringar så det har gjort allt ännu jobbigare.
Hur samhället ser på mig i övrigt vet jag inte eftersom jag inte kunnat berätta om det här för någon. Jag skäms för mycket och känner mig "skadad" på något sätt.
Tack så mycket för svar.
Jag är ändå glad att det hittats en väg, för att undersöka dig. Hoppas nu bara att de får ordning på cellförändringarna utan komplikationer.
I och med att du inte berättat tror jag inte synen på dig ändrats nämnvärt.
Men för att gå vidare, tror jag, att du måste förlika dig med det som hänt. Det är INTE en del av dig, men en del av dina erfarenheter. Vilket jag tror är viktigt att skilja på.
På något sätt sluta skämmas, och istället se på dig själv med stolthet. På något sätt också "förlåta" han som gjorde det, hur dumt det än låter. Som du säkert förstår, var inte detta något han gjorde mot DIG. Detta var något sjukt inom honom, som tyvärr gick ut över dig. (Att inse och förstå det, är ungefär vad jag menar med att "förlåta").
Vidare är jag helt övertygad om att du själv har skuldkänslor. Kanske för att du befann dig på fel ställe, kanske för att du flirtat med honom... eller liknande.
Det är också något som du måste gå igenom med dig själv, och förstå att det inte fanns något som var ditt fel. Alltså att verkligen förlåta dig själv på alla sätt.
Du måste hitta tillbaka till dig själv. Du visste, mer eller mindre, vem du var för 13 år sedan. Sen upplever du att den personen delvis är borta. Hitta tillbaka till dig själv. Börja älska dig själv igen.
Den dagen du verkligen kan älska dig själv igen, har du kommit över det.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av våldtäkt. Dock andra kriser och krishantering.
Många kramar
//Haskel.