Huslånsfråga
Hej. Jag är en gift man sedan 9 år och jag och min fru och två barn idag 5 och 6 och bor i ett hus jag byggt innan vi träffades. Vi skrev i samband med giftemålet ett standard äktenskapsförord där all egendom vi skaffat innan och alla vinster av detta är enskild egendom. Alla huslånen står på mig utom två. Ett lån på 140`vi tog för att köpa en begagnad bil till henne men resulterade i en massa trams som symaskin och diverse annat till poolen. Vi tog åter ett låm på 315`och betalde en ny bil till henne för detta där hon står som ägare. Hin har betalt räntorna men inte amorterat på detta.
Om vi skulle skilja oss vad gäller då? Bilen är inte värd de pengarna längre såklart och hon har uttryckt vid något tillfälle att hon tycker hon har betalt för den bilen redan genom månatlig ränta.Lånet finns dock kvar och bilen betingar idag ett ungefärligt värde av 70`då varken hon eller hennes egna barn varit särskilt aktsamma med den.,
Hon har aldrig betalt någon "hyra" utan vi har delat de faktiska kostnaderna av räntor samt el, vatten osv. Hon har aldrig betalt för någon reparation eller utbyte av ex vitvaror som slitits ut eller renoveringar på huset då det är mitt hus och inte hennes anser hon.
Jag tittade i dagarna efter vad en rekomenderad hura för huset skulle vara om jag hyrde ut och hamnade på 13.000:-/mån Hon har i snitt betalat ca 3.500/mån totalt dessa nio åren .
Hon har ett ansvarsfullt men välbetalt yrke och tjänar knappt 450`om året och jag tjänar knappt 200 som förtidspensionär. jag sköter allt hemma då jag inte jobbar.Barnen dagis tvätt mat städning och allt däremellan.
Nu har hon dragit ner månadskostnaden ytterliggare då hennes två tonåringar inte längre vill bo har halvtid då jag hade för stora krav till slut och ville att de skulle göra något lite i alla fall men inte ett handtag har de gjort under dessa åren Hos sin pappa mäste de göra allt someftersom han jobbar mycket och de får stå för allt arbete hemma..
Hon har genom åren bytt ut alla mina möbler i princip och köpte nya oftast exklusiva och hon tycker när jag talat om att få hjälp med hyra och bidrag till ex tvättmaskin torktumlare toastolar och all vitvaror i köket att jag använder hennes möbler och därmed är vi kvitt.
Hon har hela tiden räknat med att jag skulle sälja huset och flytta någon annanstans med henne och barnen hennes (mina två egna flyttade hem till sin mor efter ett år då de inte kom överens med henne) och därmed skulle hennes bil ingå i vinsten på huset och lånet därmed försvinna.
Nu gnisslar det igen och jag är orolig att inte kunna klara mitt eget byggda livsverk och älsklingshus då hennes billån skulle bli tungt på toppen av mina lån att bära för mig som ensamstående snart pensionär med sämre pension än idag vilket är om fem år..
Hur fungerar lagen om detta eller hur brukar man räkna om vi nu inte kan komma överens Bilen har stått på henne sedan nyinköpet 2007 men låneväxeln är på exakt den summa som bilen kostade dvs 315.000.
Husets tax värde har ökat från 365 tusen till tre miljoner innan vi flyttade ihop pga av mina ombyggander och renoveringar som var klara 5 år innan vi träffades Nytt kök nya vitvaror tvättmaskin ja två stycken har det gått då vi var en stor familj i många år med hennes tre sedemera tonåringarbodde här varannan vecka och ibland mer. jag körde 10.000 mil genom åren med min då nya bil för att hämta och lämna dessa i sin skola 2,5 mil bort samt till träningar mm.. och bekostade detta själöv då jaf hade dåligt samvete att vi inte kunde flytta snabbt nog. Idag är jag för gammal för att starta ett nytt boende ochhjärtsjuk och orkar inte med några större byggnationer. Nästa anhalt blir då när jag inte orkar med här mer att flytta till en marklägenhet och sälja min verkstad. Situationen känns ohållbar när jag vrider på varje ettöring och fixar och trixar ständigt för att bibehålla ett normalt liv medans hon sparar cirka 150 tusen om året för framtida bruk och insats för vårt gemensamma husköp. Hon har aldrig varit intresserad att köpa in sig i huset trots att jag många gånger erbjudit henne detta utan tycker att hon är värd häften oavsett som en gåva från mig.
Snälla hjälp mig reda ut detta!!