Anonym (Ts) skrev 2015-04-05 17:21:09 följande:
Men va? Om jag bjuder 10 så förväntar jag mig inte mer än det. Det är nog inget som kännetecknar den "gamla skolan". Och på detta stället måste man svara speciellt då det betalas innan kalaset börjar!!!
Det gör jag. Jag förväntar mig fler. Precis som min mamma och mormor och mormors mor, därav tanken att det är lite gammaldags av mig. Men det kanske mer är en familjegrej? Spekulerar.
Och nej, det är inte särskilt speciellt att betala före kalaset på såna ställen, eller att meddela hur många man blir. Att ta till i överkant "utifallatt" även i såna situationer är för mig helt självklart. Särskilt nuförtiden när så mycket tar så mycket uppmärksamhet att en del föräldrar helt enkelt gömmer saker som att osa ett kalas.
Exempel: Lillungens förra kalas bjöds det 7 barn till. Tre svarade. 6 kom, tre hade sina syskon med sig och ville vara med. Neka i dörren? Aldrig. Då löser man det. Vi löser det alltid med att räkna med några extra "platser" betalda om vi är på lekland, hemma fixas det ju i en handvändning.
Som sagt, det kanske är gammaldags eller en familjegrej eller något, men jag gör aldrig saker på millimetern. Jag vill ha en ordentlig marginal ifall det skulle bli några ändringar.
Du gör naturligtvis som du vill i din situation....