• mamma 86

Folk som inte svarar på kalasinbjudan

Mitt barn ska snart ha kalas, många har inte svarat på inbjudan. Jag har dessutom skickat ut en påminnelse för jag vet hur lätt det är att glömma. Fortfarande flera som inte svarat. Jag måste meddela leklandet idag. Hur gör ni med folk som inte svarar? Vad gör man om de dyker upp på leklandet iaf?

• Svar på tråden Folk som inte svarar på kalasinbjudan
  • Anonym (l)

Vad skrev du i din inbjudan? Att man skulle höra av sig oavsett om man kommer eller inte? Finns ju en mängd olika varianter.
     Sedan kanske det dyker upp något barn. Det gjorde det på min sons kalas som vi hade på ett lekland. Och då betalade jag bara extra för de två barnen.

• Anonym (Ts)

Jag skrev svara senast 4 april om ert barn kommer eller ej. Där vi ska ha det gör de inköp och ordnar godispåsar så de kommer bara fixa till det antalet jag har sagt ska komma. Och det betalas innan kalaset börjar.

• SandraMariaH

På kalasinbjudan som dotter fått från fsk-kompisar har det stått "hör av dig om du ej kan komma" Mao inget svar så förväntas man komma. Jag brukar dock skicka ett sms med att dottern gärna kommer, det känns bättre för mg att vara övertydlig.

Förstår Frustationen. Aldrig haft kalas eller varit på kalas på ett lekland. Finns det ett minsta antal också? Tror inte det skulle vara något problem att få med tex två extra som kommer oanmälda strax innan det börjar. Hoppas det dyker upp ett gäng kompisar så barnet får ett trevlig kalas :)

• SandraMariaH

På kalasinbjudan som dotter fått från fsk-kompisar har det stått "hör av dig om du ej kan komma" Mao inget svar så förväntas man komma. Jag brukar dock skicka ett sms med att dottern gärna kommer, det känns bättre för mg att vara övertydlig.

Förstår Frustationen. Aldrig haft kalas eller varit på kalas på ett lekland. Finns det ett minsta antal också? Tror inte det skulle vara något problem att få med tex två extra som kommer oanmälda strax innan det börjar. Hoppas det dyker upp ett gäng kompisar så barnet får ett trevlig kalas :)

• Anonym (Ts)

Här fixar de bara till det antalet som sagt ska komma så inga kan duka upp sen o förvänta sig att få vara med. Jobbigt för barnen men det är ju föräldrarnas fel. Ja det finns minsta antal barn som ska betalas för

• Anonym (l)
    Anonym (Ts) skrev 2015-04-05 12:13:00 följande:

Här fixar de bara till det antalet som sagt ska komma så inga kan duka upp sen o förvänta sig att få vara med. Jobbigt för barnen men det är ju föräldrarnas fel. Ja det finns minsta antal barn som ska betalas för

Ok. Skulle det dyka upp något extra barn i ditt fall så skulle jag bara förklara godispåsesituationen för dem och låta de vara med ändå. Är det bara en extra tex så kan säkert barnen dela med sig. Och du betala för lekandet. 
    Det ordnar sig. I värsta fall får du gå iväg och fixa något.
  • Anonym (l)

Jag hade aldrig skickat hem ett barn. 

• Anonym (Fågeln)
    Anonym (l) skrev 2015-04-05 12:20:07 följande:
    Ok. Skulle det dyka upp något extra barn i ditt fall så skulle jag bara förklara godispåsesituationen för dem och låta de vara med ändå. Är det bara en extra tex så kan säkert barnen dela med sig. Och du betala för lekandet. 
    Det ordnar sig. I värsta fall får du gå iväg och fixa något.
    Ja men det är ju för att slippa sånt du skriver som man vill att folk ska svara! Det är lättare för en inbjuden att svara än för den som bjuder att "gå iväg och fixa något" bara för att någon struntat i att svara. Att ha kalas kan vara snärjigt och när kalaset är igång vill man släppa allt och bara umgås och ha trevligt med de inbjudna. Det handlar om rent folkvett och respekt för den som bjuder till kalaset.
  • Anonym (l)
    Anonym (Fågeln) skrev 2015-04-05 13:15:26 följande:
    Ja men det är ju för att slippa sånt du skriver som man vill att folk ska svara! Det är lättare för en inbjuden att svara än för den som bjuder att "gå iväg och fixa något" bara för att någon struntat i att svara. Att ha kalas kan vara snärjigt och när kalaset är igång vill man släppa allt och bara umgås och ha trevligt med de inbjudna. Det handlar om rent folkvett och respekt för den som bjuder till kalaset.
    Klart att jag också vill att folk ska svara. Jag själv brukar svara på kalasinbjudan.
    Men jag har märkt att det löser sig om någon missuppfattat.
    Kalaset blir inte förstört bara för att någon glömt eller missuppfattat. Och bara dyker upp. Ts räkna med de som svarat på inbjudan. 
  • Anonym (Fågeln)
    Anonym (l) skrev 2015-04-05 13:30:20 följande:
    Klart att jag också vill att folk ska svara. Jag själv brukar svara på kalasinbjudan.
    Men jag har märkt att det löser sig om någon missuppfattat.
    Kalaset blir inte förstört bara för att någon glömt eller missuppfattat. Och bara dyker upp. Ts räkna med de som svarat på inbjudan. 
    Okej. Jag går inte åt dig personligen så i generella ordalag undrar jag hur man kan missuppfatta att man ska svara på en inbjudan. Man har väl haft kalas själv och vet att inköp mm måste planeras. Kalaset behöver precis som du skriver inte bli förstört, men jag kan reta mig på när folk är nonchalanta.
  • Aniiee

Är det bara jag som som är av den gamla skolan att om man bjuder in 10 så kommer 14? Man bjuder så många så man har råd att några till kommer. Inte tvärt om.... vare sig de svarar eller inte? Eller är jag hopplöst gammaldags nu...?

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Ts)

Fast om ni läser så handlar det INTE om stt jag inte har råd osv. Men jag betalar i förväg, de ordnar för så många jag har betalat för. De måste veta i förväg, då kan ju inte någon jag inte betalat för komma.

• Anonym (Ts)
    Aniiee skrev 2015-04-05 15:12:44 följande:

Är det bara jag som som är av den gamla skolan att om man bjuder in 10 så kommer 14? Man bjuder så många så man har råd att några till kommer. Inte tvärt om.... vare sig de svarar eller inte? Eller är jag hopplöst gammaldags nu...?

Men va? Om jag bjuder 10 så förväntar jag mig inte mer än det. Det är nog inget som kännetecknar den "gamla skolan". Och på detta stället måste man svara speciellt då det betalas innan kalaset börjar!!!
  • Aniiee
    Anonym (Ts) skrev 2015-04-05 17:21:09 följande:
    Men va? Om jag bjuder 10 så förväntar jag mig inte mer än det. Det är nog inget som kännetecknar den "gamla skolan". Och på detta stället måste man svara speciellt då det betalas innan kalaset börjar!!!
    Det gör jag. Jag förväntar mig fler. Precis som min mamma och mormor och mormors mor, därav tanken att det är lite gammaldags av mig. Men det kanske mer är en familjegrej? Spekulerar.

Och nej, det är inte särskilt speciellt att betala före kalaset på såna ställen, eller att meddela hur många man blir. Att ta till i överkant "utifallatt" även i såna situationer är för mig helt självklart. Särskilt nuförtiden när så mycket tar så mycket uppmärksamhet att en del föräldrar helt enkelt gömmer saker som att osa ett kalas. 

Exempel: Lillungens förra kalas bjöds det 7 barn till. Tre svarade. 6 kom, tre hade sina syskon med sig och ville vara med. Neka i dörren?  Aldrig. Då löser man det. Vi löser det alltid med att räkna med några extra "platser" betalda om vi är på lekland, hemma fixas det ju i en handvändning. 

Som sagt, det kanske är gammaldags eller en familjegrej eller något, men jag gör aldrig saker på millimetern. Jag vill ha en ordentlig marginal ifall det skulle bli några ändringar.

Du gör naturligtvis som du vill i din situation....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Ts)

Jag tycker det är ren hyfs att inte skicka sitt oinbjudna barn på ett kalas. Konstigt att folk gör så. Här betalar man i förväg, inget jag kan styra över. Tar jag i överkant kanske jag betalar 1000 spänn och så kommer de aldrig. Spelar ingen roll om jag har råd med det, det är respektlöst att inte svara. Synd om barnet dock

• Anonym (l)
    Anonym (Ts) skrev 2015-04-05 18:35:30 följande:

Jag tycker det är ren hyfs att inte skicka sitt oinbjudna barn på ett kalas. Konstigt att folk gör så. Här betalar man i förväg, inget jag kan styra över. Tar jag i överkant kanske jag betalar 1000 spänn och så kommer de aldrig. Spelar ingen roll om jag har råd med det, det är respektlöst att inte svara. Synd om barnet dock

Ts.Säljer inte leklandet mat till andra gäster? Typ korv med bröd. Har de ingen egen godisförsäljning? Det har alla lekland jag varit på haft. Då är det enkelt att fixa fram en extra korv. Och lite extra godis.
  • Anonym (fattiglappen)

Vi ringde upp de som inte svarade på inbjudan när vi hade kalas på lekland.

Aniiee skrev 2015-04-05 18:09:09 följande:
    Exempel: Lillungens förra kalas bjöds det 7 barn till. Tre svarade. 6 kom, tre hade sina syskon med sig och ville vara med. Neka i dörren?  Aldrig. Då löser man det. Vi löser det alltid med att räkna med några extra "platser" betalda om vi är på lekland, hemma fixas det ju i en handvändning. 

Har man kalas hemma är det inga större  problem att ordna med lite extra fika och några fler godispåsar,  men det är ju lite mycket begärt att "behöva" betala in ca 400 kr extra till ett lekland för att barn som inte är bjuda kanske kommer, tycker jag.

Vi hade kalas på lekland och vi hade bara råd med exakt minimum antal barn. Hade något barn tagit med sig syskon hade de varit välkomna, men föräldrarna hade fått betala själva för det barnet.
  • Anonym (l)
    Anonym (fattiglappen) skrev 2015-04-06 11:17:36 följande:

Vi ringde upp de som inte svarade på inbjudan när vi hade kalas på lekland.

Har man kalas hemma är det inga större  problem att ordna med lite extra fika och några fler godispåsar,  men det är ju lite mycket begärt att "behöva" betala in ca 400 kr extra till ett lekland för att barn som inte är bjuda kanske kommer, tycker jag.

Vi hade kalas på lekland och vi hade bara råd med exakt minimum antal barn. Hade något barn tagit med sig syskon hade de varit välkomna, men föräldrarna hade fått betala själva för det barnet.
    Hade gjort likadant. Oerhört sniket av en förälder att ta med ett syskon på kalas på lekland och inte betala för det själv. Där går gränsen.
  • Anonym (Hmmmm)

Respektlöst av folk som inte svarar.. Hur dom gör.

Jag hade betalat för dom som hade svarat. Kommer det flera i efterhand "oanmälda" så är det ju surt för dom. Mest synd om barnen i frågan än deras föräldrar som skiter i och svara .. Man får väl hoppas att poletten trillar ned på dom isåfall.

Att bli behandlad som en jäkla marionett docka hade jag inte accepterat.

Dom har antagligen haft x antal veckor på sig och svara och blir dom sura över en sån sak så är det bara och säga att ni har haft x veckor på er. Jag har inte fått nått svar och nej jag kan inte anpassa mitt liv över att folk inte väljer att svara..

Samtidigt som jag skrev ovan är det ju mest synd om barnen. Jobbig situation!

Skulle nog skicka ut ett sista sms utskick... Får jag inget svar innan kl 12:00 så räknar jag inte med att ni kommer. Det handlar om inköp ect. Mvh ...

Då har dom fått en till påminnelse och skiter dom i den så får dom skylla sig själva!

Svar på tråden Folk som inte svarar på kalasinbjudan