• westish

Arv

Hej hej. Har en fråga ang. arv.

Min mormors kusin är dement och har antagligen inte så länge kvar i jordelivet tyvärr. Mormors kusin har inga släktingar kvar förutom just min mormor och 3 st syskonbarn. Testamente är skrivet men antagligen preskriberat eftersom det var mer än 10 år sedan det skrevs. Dessa syskonbarn har ej varit intresserade av kontakt förutom nu när arv och pengar kommer in i bilden. Min mormor är den som tagit hand om den dementa tanten de senaste åren.. Min fråga är om någon har rätt till arv av saker, bostadsrätt, pengar om det finns sådana? Kommer min mormor först i ledet eller kommer allt gå till allmänna arvsfonden? Någon som vet?

• Svar på tråden Arv
  • Harmagedon

Syskonbarnen står närmast att ärva. Men att testamentet inte skulle vara giltigt bara för att det är gammalt tror jag inte om det är korrekt upprättat.

• Pescetarian

Kusiner borde väl inte gå före syskonbarn? Men jag vet inte.

• Pescetarian

Förresten så är det väl skitensamma vem som ärver? Din mormor har aldrig haft kusinens pengar och får således ingen förlust.

Jag antar att hon tagit hand om sin kusin av ren välvilja, och inte för att få ett saftigt arv?

• Pescetarian
    Harmagedon skrev 2015-04-05 12:00:16 följande:

Syskonbarnen står närmast att ärva. Men att testamentet inte skulle vara giltigt bara för att det är gammalt tror jag inte om det är korrekt upprättat.

Ah, det ante mig.
  • westish

Okej tack för svar! Det var inte fråga om saftiga arv, det var bara fråga om nyfikenhet från min sida. Självklart har min mormor gjort det av välvilja!

• sportpappa
    Ett testamente har ingen preskriptionstid. Det gäller tills det återkallas, förstörs av testatorn eller ersätts av ett nytt testamente.

Kusiner ärver inte, så din mormor ärver inget förutom genom testemente.
    Syskonbarn ärver.
Svar på tråden Arv