Stressigt Skiftarbete heltid och Gravid
Hejsan,
Jag har försökt googla mig till svar men inte hittat något och jag kände att jag inte kan vara den enda som arbetar som jag gör och är gravid.
Jag är i v 12 och arbetar som arbetsledare heltid på ett stort företag inom restaurang/cafe branschen. Det är otroligt stressigt och innebär att jag står/rusar runt på benen konstans under 9-10 h om dagen. Schemat är allt från öppning/stängning i skift från dag till dag, dvs inga som helst rutiner eller möjlighet att sitta ner. Det är högt tryck och jag är så extremt utmattad att jag låser in mig på toan minst en gång per dag och gråter för att det är så jobbigt. Jag har somnat många gånger på min rast jag får en gång om dagen och nära på att svimma väldigt ofta pga av yrsel. Jag är så ny på allt vad det innebär med "rättigheter" som gravid och har redan pratat med min chef om att jag är gravid och fått hen att låta mig arbeta 1 h mindre om dagen. Men allt annat är detsamma trots att jag är väldigt öppen med om hur jag mår och hur jobbigt det är för mig. Jag har många gånger känt för att bara klampa rakt in på kontoret och säga upp mig för hälsans/barnets skull men ni vet nog lika som jag att det inte är riktigt klokt vid den här tidpunkten. Det jag undrar är om det är någon annan som är varit/känner någon som är/varit i samma situation och vad kan jag göra åt det? Jag har pratat med min barnmorska som säger att det finns möjlighet att sjukskriva mig på 25-50% men kan inte chefen sparka mig då? Har fortfarande inte fast anställning.
Vore väldigt tacksam för tips eller råd!