• kds

Stressigt Skiftarbete heltid och Gravid

Hejsan, 
    Jag har försökt googla mig till svar men inte hittat något och jag kände att jag inte kan vara den enda som arbetar som jag gör och är gravid. 
    Jag är i v 12 och arbetar som arbetsledare heltid på ett stort företag inom restaurang/cafe branschen. Det är otroligt stressigt och innebär att jag står/rusar runt på benen konstans under 9-10 h om dagen. Schemat är allt från öppning/stängning i skift från dag till dag, dvs inga som helst rutiner eller möjlighet att sitta ner. Det är högt tryck och jag är så extremt utmattad att jag låser in mig på toan minst en gång per dag och gråter för att det är så jobbigt. Jag har somnat många gånger på min rast jag får en gång om dagen och nära på att svimma väldigt ofta pga av yrsel. Jag är så ny på allt vad det innebär med "rättigheter" som gravid och har redan pratat med min chef om att jag är gravid och fått hen att låta mig arbeta 1 h mindre om dagen. Men allt annat är detsamma trots att jag är väldigt öppen med om hur jag mår och hur jobbigt det är för mig. Jag har många gånger känt för att bara klampa rakt in på kontoret och säga upp mig för hälsans/barnets skull men ni vet nog lika som jag att det inte är riktigt klokt vid den här tidpunkten. Det jag undrar är om det är någon annan som är varit/känner någon som är/varit i samma situation och vad kan jag göra åt det? Jag har pratat med min barnmorska som säger att det finns möjlighet att sjukskriva mig på 25-50% men kan inte chefen sparka mig då? Har fortfarande inte fast anställning. 

Vore väldigt tacksam för tips eller råd!

• Svar på tråden Stressigt Skiftarbete heltid och Gravid
  • Elinors

Chefen får inte ge dig sparken för att du behövs sjukskrivas pga graviditet. Gör hen det ska du anmäla till diskrimineringsombudsmannen. Går du på vikariat eller jobbar du på timmar? Är det på timmar finns ju risken att dem inte ringer in dig lika ofta men har du ett vikariat ska chefen inte kunna säga upp vikariatet pga graviditeten.

I länken finner du lite vanliga frågor om rättigheter vid graviditet och arbete: www.mama.nu/Jobb--pengar/Vikariat-provanstallning-eller-projektanstallning---vad-galler-nar-man-blir-gravid

Tycker du ska gå till läkaren och be om sjukskrivning. Inte hälsosamt för vare sig dig eller bebis att jobba så hårt. Lycka till :)

• kds
    Elinors skrev 2015-04-05 18:32:55 följande:

Chefen får inte ge dig sparken för att du behövs sjukskrivas pga graviditet. Gör hen det ska du anmäla till diskrimineringsombudsmannen. Går du på vikariat eller jobbar du på timmar? Är det på timmar finns ju risken att dem inte ringer in dig lika ofta men har du ett vikariat ska chefen inte kunna säga upp vikariatet pga graviditeten.

I länken finner du lite vanliga frågor om rättigheter vid graviditet och arbete: www.mama.nu/Jobb--pengar/Vikariat-provanstallning-eller-projektanstallning---vad-galler-nar-man-blir-gravid

Tycker du ska gå till läkaren och be om sjukskrivning. Inte hälsosamt för vare sig dig eller bebis att jobba så hårt. Lycka till :)

Tack snälla du för svar! Jag jobbar heltid, fast månadslön och går över på tillsvidare anställning om någon månad. Men jag ska faktiskt ha ett samtal med min barnmorska idag så jag hoppas på att få lite mer svar och information :)
  • nevermind

Chefen kanske sparkar dig ändå om du sitter på toa och grinar...
    Jag har varit chef inom exakt samma bransch och sån personal kan man inte ha. Mest för personalens skull. Jag vill inte att folk ska må dåligt.

Sorry för off topic...

• Babymama

Förstår att du är i en jobbig situation, men du, om jag var du så hade jag helt klart haft is i magen och väntat den där sista månaden tills dess att du är tillsvidareanställd innan du ber om sjukskrivning, om du är det minsta osäker på hur schysst din arbetsgivare är. Jag är utbildad inom HR och kan en del om vad som gäller i fall av diskriminering och tråkigt nog så är det så att många arbetsgivare säger upp anställda ex pga graviditet under en provanställning (för jag antar att det är det du har nu?).

Om det är så att du är provanställd så kan arbetsgivaren säga upp dig helt utan orsak, på dagen, och om du isåfall misstänker att det handlar om din nedsatta arbetsförmåga pga graviditeten så kan du gå vidare med att anmäla arbetsgivaren för diskriminering. När du anmäler så är det sedan upp till arbetsgivaren att bevisa att uppsägningen inte berodde på din graviditet, och det är kanske inte så lätt, MEN! Även om du vinner mot arbetsgivaren så står du utan arbete, för arbetsgivaren blir aldrig tvungen att återanställa dig. Du kanske får en slant, oklart hur mycket, men du har inget jobb kvar och frågan är hur bra referenser du kommer att få av samme arbetsgivare efter processen.

Jag menar verkligen inte på något sätt att du har fel i detta, du har ju all rätt till sjukskrivning om du inte mår bra, för din och barnets skull. Men, jag vill bara säga att det kan bli på detta vis. Så om du orkar, vänta till provanställningen är över och gå sedan ner i tid därefter. Då kan du aldrig bli av med jobbet pga din graviditet. Undantaget är såklart om du litar helt på din arbetsgivare och vet att hen är reko, då kan du strunta i det jag skrivit! Kram <3

Svar på tråden Stressigt Skiftarbete heltid och Gravid