• FavvoJonna

Smidig weekend?

Sitter o kollar lite på nån weekend resa för mig o min man (utan barn) och vill att den ska svara smidig på det sättet att det inte är långa flygtimmar (åka från Örebro eller Stockholm) och inga längre resor från flygplatsen när vi landar. Vi är inte särskilt "beresta".. Var är bäst? Vi har inga andra önskemål så utan är öppen för det mesta, bara att få komma iväg o göra något bara vi.

• Svar på tråden Smidig weekend?
  • Lumsen

Vi kan rekommendera Wien, Prag, Berlin, Budapest, Amsterdam, till att börja med. Vi åker ofta på weekendresor och trivs bra med det.

Lycka till!

• FavvoJonna

Hur lång flygtid är det ungefär? Och när man kommer fram, i vilken stad är det lättast att ta sig till ett bra hotell. Alltså var ligger flygplatsen närmast staden ????

• Jag är bara jag

Prag säger jag. Vi har varit där 5 ggr. Ca 1 h och 45 min. flygning,20-max 30 min. med taxi in till centrum. Billigt,vackert,massor att göra och se på. Senaste hotellet vi bodde på var nästan 1000 år gammalt! Glad

• Flärpen
    Jag är bara jag skrev 2015-04-05 17:57:03 följande:
    Prag säger jag. Vi har varit där 5 ggr. Ca 1 h och 45 min. flygning,20-max 30 min. med taxi in till centrum. Billigt,vackert,massor att göra och se på. Senaste hotellet vi bodde på var nästan 1000 år gammalt! Glad
    Vad hette det hotellet?
  • FavvoJonna

Jag är bara jag

Vad kostar en taxi resa i Prag ungefär? Tänker på den från flygplatsen 20-30 min.

• Malima

Dublin!!
    3 timmars flygtid, bussen tar en in till centrala delarna av staden på 30minuter( vill jag minnas). I centrala Dublin kan man promenera till det mesta. Shoppingen består av en blandning av billigt,mittemellan och dyrt( bara att välja alltså), härlig pubkultur och vackra vyer om man vill åka ifrån stan litegrann. Jag ÄLSKAR Dublin, det är något särskilt med atmosfären- kan inte riktigt sätta fingret på vad det är!

• Malima

Just det- Dublin är tacksamt eftersom alla pratar engelska också, kanske skönt om man inte är så berest.

• Jag är bara jag
    Flärpen skrev 2015-04-05 18:43:51 följande:
    Vad hette det hotellet? smile1.gif
    Cerny Slon. 50 meter från torget,men tyst!
  • Jag är bara jag
    FavvoJonna skrev 2015-04-05 22:01:41 följande:
    Jag är bara jag

Vad kostar en taxi resa i Prag ungefär? Tänker på den från flygplatsen 20-30 min.
    Om man tar AAA-taxi kostar det runt 650-710 korona till stan. Hundra korona är ca 36 spänn. Inom stan får man se upp,många taxi försöker ta 6-700 korona från tågstationen till gamla stan,men det är bara fräsa ifrån. Vi fick det "sänkt" till 300 korona rakt av.

Engelska går oftast bra i Tjeckien,annars går tyska rätt bra också. Vi tog oss fram med tåg fast vi aldrig varit där innan,inga problem.
Svar på tråden Smidig weekend?