• PeterHeterMeter

Är han skyldig mig pengarna?

Hej!

Man kan säga att jag har handlat som en idiot, förhoppningsvis lär jag mig något utav det. Nåja, först lite bakgrundsinfo...

Jag är tipsintresserad, att tippa om pengar alltså. Av några kompisar fick jag höra talas om en bekant som tydligen var "väldigt duktig på att tippa och gjort stora pengar på det etc etc". Jag hörde mig av till personen ifråga och undrade ifall han ville ta emot en summa pengar från mig och vinna lite pengar åt mig. Han sa att han skulle göra sitt bästa men att han givetvis inte kunde lova någon framgång. Jag hade nyligen förlorat pengar på just spel och var väl desperat antar jag, varför jag helt enkelt genomförde detta idiotiska....hur som helst...

Jag följer upp spelandet ett par gånger i veckan och undrar hur det går. Till en början verkar det gå bra, sedan dalar det lite. Efter ett par månader ber jag honom om att jag vill avbryta och ha tillbaka pengarna som finns kvar. Han slingrar sig lite först och menar på att spelbolaget ifråga strular lite med uttag etc, men lite senare medger han att han förlorat alla pengar jag skickade. Han bad om ursäkt och sa att han skämdes över det och därför först drog sig för att säga sanningen.

Han har emellertid sagt att han ska göra vad han kan för att vinna tillbaka pengarna till mig, och jag har även fått tillbaka lite såhär i efterhand. Men fortfarande fattas det en hel del.

Nu till min fråga, är han rent juridiskt skyldig mig pengarna som försvann? Vi skrev INTE på några papper/kontrakt eller liknande innan han startade projektet, utan det var bara muntligt och lite facebookkontakt. Inga ord om hur vi skulle göra ifall pengarna skulle försvinna. (Dumt nog). Jag tänker mig även att det kanske rent juridiskt betraktas som en chansning från min sida då "alla såklart vet att det är väldigt opålitligt och osäkert att spela om pengar". 

Jag behöver inga idiotförklaringar, jag är medveten om det. Jag vill bara veta vad som gäller rent juridiskt med den angivna bakgrundsinformationen.

• Svar på tråden Är han skyldig mig pengarna?
  • äruserriberri

Man kan inte ha kakan, och äta den samtidigt. Du har bara dig själv att skylla, och rent juridiskt är han inte skyldig dig ett jota! 

• Birgitta02

Nej, det är han inte. Om du har ett sms eller nåt, där han lovar betala tillbaka pengarna så kan du faktiskt vinna ett mål. Men då måste man precisera antalet kronor. Det gäller att få honom erkänna skulden. Det har han i och för sig gjort genom att han betalat tillbaka. Men har han erkänt att det är en delbetalning, och har han rent konkret, skriftligt eller via sms, erkänt hur mycket mer han är skyldig dig? Gör han inte det så kan du inte göra ett dugg. Erkänner han skulden kan du driva in via kronofogden (om du så skulle vilja).

Moraliskt sett är han skyldig dig. Men moral och juridik går INTE hand i hand.

• PeterHeterMeter

Ungefär vad jag väntade mig med andra ord...men jag tänkte, det spelar alltså ingen roll att han till en början försökte med att spelbolaget strulade osv? Inget som talar till min fördel i det här fallet? 

• Aniiee
    Birgitta02 skrev 2015-04-05 19:52:20 följande:

Nej, det är han inte. Om du har ett sms eller nåt, där han lovar betala tillbaka pengarna så kan du faktiskt vinna ett mål. Men då måste man precisera antalet kronor. Det gäller att få honom erkänna skulden. Det har han i och för sig gjort genom att han betalat tillbaka. Men har han erkänt att det är en delbetalning, och har han rent konkret, skriftligt eller via sms, erkänt hur mycket mer han är skyldig dig? Gör han inte det så kan du inte göra ett dugg. Erkänner han skulden kan du driva in via kronofogden (om du så skulle vilja).

Moraliskt sett är han skyldig dig. Men moral och juridik går INTE hand i hand.

Han är inte ens skyldig något moraliskt. TS ville att han skulle spela för pengarna, han spelade för pengarna. Spel är ingenting man tvärsäkert vinner på, utan är mestadels en förlust"affär". 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • äruserriberri
    Aniiee skrev 2015-04-05 20:19:02 följande:
    Han är inte ens skyldig något moraliskt. TS ville att han skulle spela för pengarna, han spelade för pengarna. Spel är ingenting man tvärsäkert vinner på, utan är mestadels en förlust"affär". 
    ^This.
  • PeterHeterMeter

Och det är alltså helt irrelevant att han till en början drog sig för att säga sanningen? Den kom förstås fram relativt snart men ändå. Vill gärna få det bekräftat bara, i övrigt vill jag tacka alla för svaren! 

• Aniiee
    PeterHeterMeter skrev 2015-04-05 20:34:41 följande:

Och det är alltså helt irrelevant att han till en början drog sig för att säga sanningen? Den kom förstås fram relativt snart men ändå. Vill gärna få det bekräftat bara, i övrigt vill jag tacka alla för svaren! 

Att inte våga säga sanningen kan man inte bli dömd för.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Birgitta02
    Aniiee skrev 2015-04-05 20:19:02 följande:
    Nja - tydligen gav TS honom pengar för ett bolagsspel. Pengarna skulle räcka till spel en viss tid. De gjorde inte det eftersom bekantingen spelade bort pengarna på annat. Det känns inte rätt.
    Men du har rätt i sak.
    TS, du får nog se pengarna förlorade.
  • Dixie
    PeterHeterMeter skrev 2015-04-05 20:34:41 följande:

vilken lag tänker du grunda din stämning på? vad jag vet finns ingen lag som reglerar sanningeshalten i vad folk säger!? 
  • GrönaDruvan

Han har gjort vad han kan för att vinna pengar, men som vanligt i spel förlorar man oftast. Han är inte skyldig dig några pengar, och du får skylla dig själv.

• Petrol

Det är inte olagligt att ljuga, och du har inte garanterats någon vinst, och även om du hade det har jag på känn att ett sådant avtal mkt väl skulle kunna ogiltigförklaras som oskäligt.

• zZzZz

Så du menar allså, att du hade nyligen förlorat pengar på just spel, och så valde du att spela bort ännu mer pengar?

Låter idioti lång väg, alla dessa som tror att dom ska kunna spela tillbaka sina förlorade pengar.. bästa sättet och tjäna pengar är att INTE spela bort dom :)

Svar på tråden Är han skyldig mig pengarna?