• Quefa

Sexåring som blir arg, slåss. Behöver hjälp då jag känner mig så trött och maktlös

Jag har en snart sexårig pojke som alltid varit lite busig och yvig. Men det senaste månaderna har han börjat bli arg och slåss med oss. Men även när han har kompisar här så kan han bli oerhört flamsig och arg på oss. Vi känner inte igen honom alls. Nu funderar vi allvarligt på att ställa in hans sex års kalas för att det fungerar inte när vi har folk här. Känner mig maktlös. Vi har haft ett oerhört intensivt år bakom oss med målning av hus, tagit hand om dement svärmor och den här terminen veckopendlar jag till en annan stad för att slutföra min utbildning. Vi har även renoverat och flyttat in i nytt hus. Undrar om det här påverkar. Han trivs på dagis och har mycket kompisar, där fungerar det hur bra som helst. Behöver råd och undrar om det är fler än vi som går igenom något liknade. Känner inte igen min kille. Han är hur fin och go som helst emellanåt.

• Svar på tråden Sexåring som blir arg, slåss. Behöver hjälp då jag känner mig så trött och maktlös
  • Amanda84

Många sexåringar blir som förbytta och därför brukar 6-årsåldern kallas för "lilla tonåren." Att ni dessutom har haft ett tufft år kan säkert spela in även det, eftersom det inte hör till vanligheterna att en 6-åring slåss, så ni bör nog även försöka hålla lite koll på hur han mår.

Ni får verkligen markera att det inte är okej att slåss. Säg till tydligt och sätt stopp och visa att det verkligen gör ont (en 6-åring är ju stark).

Hur gör ni nu när ni säger åt honom att det inte är okej att han slåss?

I vilka sammanhang slåss han?

Slåss han även på förskolan? Vad säger personalen? Om han inte mår bra så borde de märka det.

Svar på tråden Sexåring som blir arg, slåss. Behöver hjälp då jag känner mig så trött och maktlös