• SweetJune

Föräldrapenning vid inskolning-"besök på förskola" eller "ta hand om barn"

Hej!

Tänkte ansöka om föräldrapenning (inskolningsperioden) och undrar när man ska ta "besök på förskola" och när "ta hand om barn"? Vad ska jag välja exempelvis när vi är med på förskolan på inskolningen och vad ska jag välja exempelvis när de skickar hem mig? 
    De har sagt att inskolningen tar ca 2 veckor så jag tänkte använda mig av lägsta nivå dagarna andra veckan iallafall då jag kommer med största sannolikhet få gå hem.
    Jättetacksam om någon kan förklara.

• Svar på tråden Föräldrapenning vid inskolning-"besök på förskola" eller "ta hand om barn"
  • pigglet

Det är vanlig föräldrapenning, orsaken är att du är hemma med barnet, precis som vanligt. Så kryssa precis som du brukar.

Du tänker dessutom helt rätt med SGI- resp LN-dagar. Så länge du är med barnet på förskolan kan du ta SGI-dagar, även om du lämnar någon liten stund. Men när man börjar lämna barnet flera timmar så tar man antingen SGI en del av dagen eller en hel LN-dag.

• SweetJune
    pigglet skrev 2015-04-06 20:14:16 följande:

Det är vanlig föräldrapenning, orsaken är att du är hemma med barnet, precis som vanligt. Så kryssa precis som du brukar.

Du tänker dessutom helt rätt med SGI- resp LN-dagar. Så länge du är med barnet på förskolan kan du ta SGI-dagar, även om du lämnar någon liten stund. Men när man börjar lämna barnet flera timmar så tar man antingen SGI en del av dagen eller en hel LN-dag.

Tack så jättemycket för svar
Svar på tråden Föräldrapenning vid inskolning-"besök på förskola" eller "ta hand om barn"