• ANLindahouse

Vilken familjehund rekommenderar ni?

Nu är det så att jag och sambon kommer få tillökning i familjen nu till augusti. Vi har nu en amstaffmix, omplacering, på snart ett år som är väldigt osäker och opålitlig. Vi vill nu inte riskera något med den nya sonen som ankommer. Om det bara var jag och sambon så skulle detta inte vara något problem, men då hon gjort utfall mot barn, pga osäkerhet, så vill jag inte att detta beteende ska existera kring min son. Självklart kommer vi träna och jobba på tilliten osv men ser eventuellt ut så att hon hamnar hos en vän som är proffesionell hundtränare. (Inte detta jag vill diskutera)

Tyvärr är det ju så att vi känner att vi inte vill leva utan hund utan om så sker att vår Donna lämnar oss så vill vi "ersätta" hennes plats (missförstå mig rätt nu).

Krav hos hunden:

* ska klara av att följa med till stall och kunna gå långa promenader

* ingen vallhund, Ingen högenergisk hund, MEN, som sagt, gärna hög motionskrav då vi är en aktiv familj.

* ingen liten hund!

* ingen vakthund, då jag inte vill riskera att den vaktar familjen mot andra människor.

* ska självklart tolerera barn då det kommer förekomma från både familj och släkt (kusiner).

* ska tolerera andra hundar då det förekommer i både släkt som vi träffar dagligen och vänner med hund.

Vill inte ha en "enkel" hund (golden, pudel, labrador) då jag är van med att träna mer skarpa raser men vill nu gå över till något mitt i mellan som fungerar i familjen.

Är sugen på Siberian Husky, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilken familjehund rekommenderar ni?
  • samojed

Vi har en samojed, valde mellan sibirian husky och denna. Efter vi läst på lite kom vi fram till samojeden var mer familjehund och huskyn mer brukshund. Tycker den är ganska tröglärd men det kanske beror på oss.
    Dottern som nu är 4 är uppväxt med hunden och det har gått väldigt bra förutom ett par gånger då dottern varit väldigt intensiv och hunden sagt ifrån men aldrig bitit.

Svar på tråden Vilken familjehund rekommenderar ni?