misspoison skrev 2015-04-08 01:44:33 följande:
hej min sambo är i liknande situation med sitt ex. Skillnaden är att de tror på skiten hon säger. Hon flyttade 50 mil med barnen till sin nya pojkvän som hon förlovade sig med 2 månader efter hon träffat han. Hon har fått hela vårdnaden och han har övervakat umgänge 1 dag i månaden och telefonsamtal med barnen 2 gr i veckan.
Hoppas att du är försiktig. Det jag har lärt mig av allt detta är att du:
1 En bra advokat.
2. Bråka inte med mamman eller säg dåliga saker om henne till henne eller till sociala, tingsrättt eller annat. Kom ihåg att hon kan spela in dig.
3. Visa att du vill samarbeta.
4 . Visa att du främjar umgänge med barnen och mamma. Om du måste söka ensam vårdnad visa att du gör det för barnens skull och se upp så att det inte ser ut som en hämnd mot mamma.
Avslutningsvis låt aldrig hon få några bevis mot dig på något överhuvudtaget och ta det lugnt och bete dig stabilt.
Ledsen att höra din sambos situation.
Ang min situation, jag är lugn och sansad i detta, inte ett gräl, inte ett enda telefonsamtal sedan i september, jag har gått till mötes, samarbetat, gått med på hennes villkor och önskningar, gått med på ÖK, det finns INGET att anmärka på!
Ett problem är att det finns ingen kommunikation mellan oss att tala om, endast akuta mejl, av TR förordnade sammarbetssamtal i FR strandande då hon kände dig utsatt även där, ett lugnt samtal, i ett samtalsrum med två personer från FR, hon lämnade i hast samtalet efter ca 30 min.
Hon har sagt nej till telefonkontakt med barnen under längre umgängen.
Jag gråååååter!!
1 jag är inte helt nöjd med min advokat, han är van vid vårdnadstvister, men vi synkar inte helt, men jag ska ge honom en chans till.
2 det finns inte mycket att spela in, mejl finns ju sparade, jag har ej FB eller annat media, endast FL om det räknas.
3 jag har visat samarbetsvilja hela tiden, mamman saknar detta HELT!
4 jag har inget emot att mamman har umgänge med barnen, dock är tiderna för överlämning en fråga som hänger i luften, har i dag fått mejl från ombud att alla inser nu att de inte är rimliga och måste ändras, och här finns det väl något att kriga om...från bådas sida vad jag förstår!