• bf2014

snart 14 månaders som äter nattetid, hur sluta?

Hej!
    Vår son är snart 14 månader gammal och äter fortfarande ett nattmål kl 01:00 som vore väldigt skönt att få bort. Storebror slutade äta nattetid redan vid 8 månaders ålder så det här är lite "nytt" för oss  
    Hur slutar man smidigast? Är det bara att sluta ge och stå ut med skrik och gråt några nätter eller ska man erbjuda vatten ist, tänker om han kanske är törstig? Storebror har aldrig sovit särskilt bra, och gör det fortfarande inte, plus nu då spädbarnsåret i ryggen gör att man inte är direkt suuuperpigg, så detta är något man skjuter framför sig vecka för vecka, men känner verkligen att det måste få ett slut på uppvaknandet på nätterna nu.

Tips någon?

• Svar på tråden snart 14 månaders som äter nattetid, hur sluta?
  • jenny99

Jag antar att du ammar eller ger välling,det är mycket bekvämt för ett barn att få det serverat i sängen och slippa gå upp.Jag började erbjuda att gå upp och äta tex gröt på natten,det var inte populärt alls.Hon var inte hungrig och ville absolut inte gå upp.Hon ville bara ha amning serverat i varm säng.Det var gnäll i början men redan tredje natten sov hon hela natten.

• bf2014

Haha oj, vad roligt.. jag undrar vad han hade gjort då, blivit pigg Antagligen. han äter ersättning. Han äter kvällsmat precis innan han somnar vid sju tiden. Och så vaknar han då kl 1 och somnar inte om såvida han inte får en flaska mat. Gråt och gnäll.. Sen sover han gott till 7-7:30.

• Annelie 76

Prova att ge ersättningen tidigare och tidigare. Vänta alltså inte till barnet vaknar utan lyft upp, ge flaska och lägg ner igen. Funkar bra även om barnet sover. När hen vant sig vid att få flaskan vid 10-11 så sluta med den.

Jag gav flaska i sömnen vid 23 tills min son var närmare 2 då han åt dåligt på dagarna. Funkade men till slut stördes sömnen av det och då slutade vi helt enkelt utan protester.

• bf2014
    Annelie 76 skrev 2015-04-07 09:56:36 följande:

Prova att ge ersättningen tidigare och tidigare. Vänta alltså inte till barnet vaknar utan lyft upp, ge flaska och lägg ner igen. Funkar bra även om barnet sover. När hen vant sig vid att få flaskan vid 10-11 så sluta med den.

Jag gav flaska i sömnen vid 23 tills min son var närmare 2 då han åt dåligt på dagarna. Funkade men till slut stördes sömnen av det och då slutade vi helt enkelt utan protester.

Ja det är ju en bra grej!
  • Christabel81

Jag slutade amma vid 14 månader, och då var det nattamningen som jag slutade med sist. Hon blev lite ledsen när hon inte längre fick mjölk på natten, men vi tröstade henne tyst, signalerade att det är natt och att hon ska sova. Hon sov då i vår säng om hon ville det, för att kompensera för den avslutade amningen. På så sätt var vi nära och hon kunde tanka trygghet ändå. Hon var vaken och ledsen i kanske 20 minuter innan hon somnade igen. Det tog några nätter, sedan vaknade hon inte mer på natten. 

Hoppas det går bra för er, lycka till!

• Belevaere

Jag slutade nattamma äldsta sonen vid 11 månader och gav vatten istället, han protesterade inte det minsta. Yngsta slutade självmant vid 7 månader och får även han vatten om han vaknar och gnäller. Är 10 månader nu.

• bf2014

Tack för tips! Någon annan som kanske bara slutat tvärt? Hur gick det?

• bf2014

Då var första testnatten avklarad. Gav en flaska ersättning kl 21 när han vaknade till första gången, men sedan vaknade han kl 01 igen och ville äta. Gav inget då, men kl 02 gav jag med mig eftersom klockan skulle ringa 05 för att gå upp till jobbet.
    suck... 

• Tokfrans

Låter som min lille med, hade gärna fått han att sova hela nätter så man kan va pigg till jobbet.

• bf2014
    Tokfrans skrev 2015-04-08 07:44:44 följande:

Låter som min lille med, hade gärna fått han att sova hela nätter så man kan va pigg till jobbet.

Hur gammal är han?
  • Tokfrans
    bf2014 skrev 2015-04-08 09:07:15 följande:
    Hur gammal är han?
    1 år och 3 månader, börjar kännas nu efter 1 års sömnbrist, hjärnan är mos ^^
  • bf2014
    Tokfrans skrev 2015-04-08 09:45:18 följande:
    1 år och 3 månader, börjar kännas nu efter 1 års sömnbrist, hjärnan är mos ^^
    Ja visst gör det. Äter han fler än en gång?
  • Tokfrans
    bf2014 skrev 2015-04-08 16:27:07 följande:
    Ja visst gör det. Äter han fler än en gång?
    Sällan, men kan hända att jag blir tvungen att göra ersättning, för allt jag tänker på är att få sova. Så funderar på hur man ska göra här..
    Hur går de för er nu?
  • bf2014
    Tokfrans skrev 2015-04-08 17:17:03 följande:
    Sällan, men kan hända att jag blir tvungen att göra ersättning, för allt jag tänker på är att få sova. Så funderar på hur man ska göra här..
    Hur går de för er nu?
    Ok. Vi kör på inatt igen och ser hur det går!
  • bf2014

Så märkligt detta blev. Han har börjat sova bort 01:00 målet av sig självt utan att vi ens behövt göra något. De två senaste nätterna har han velat ha mat kl 5 och 6 ist. Och då har han ätit sista gången kl 20:00 när han somnat för natten. Hoppas det håller i sig!

Svar på tråden snart 14 månaders som äter nattetid, hur sluta?