• Anonym (Undrande)

Rätt till förskola

Är det någon som vet vad som gäller med förskola och när en förälder är föräldraledig med ett syskon? Jag försöker läsa på skolverkets hemsida men vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Jag ska ringa kommunen men deras telefontider är konstiga.

Jag förstår att man har rätt till 15 timmar/vecka förutsatt att kommunen inte har egna regler om fler timmar än så. Men hur är det i övrigt? Gäller det bara på terminerna eller är det även på loven? Enligt dotterns förskola gäller det enbart på loven men själv så tolkar jag det som att arbetslösa och föräldralediga har rätt även under loven. Är jag helt ute och cyklar eller är det förskolan som har fått det om bakfoten?

• Svar på tråden Rätt till förskola
  • Anonym (Wildrat)

Jag tror att förskola på loven är nåt kommunerna själva får bestämma. Här i Eskilstuna får jag som föräldraledig ha mitt barn på dagis även på lov. De rekommenderar dock att man har barnet hemma på sommaren när vissa dagis stänger och de slår ihop flera.

• Anonym (Undrande)

Ingen som VET? Man kan ju tro och tycka mycket, men jag vill veta vad som verkligen gäller.

Om det nu är så, gäller samma för arbetslösa?

Svar på tråden Rätt till förskola