• Duplo

Faderskap

Jag vill ha barn och min sambo kan tänka sig vara pappa under förutsättning att han ej behöver ta på sig faderskapet. Kan vi åka iväg utomlands och göra IVF med han som anonym donator? (Givetvis kommer barnet få veta vem som är hens pappa).

• Svar på tråden Faderskap
  • Santin

Hade inte skaffat barn med den personen alls. Vill man inte ta ansvar så varför skaffa barn?

• zZzZz

eh, varför ens överväga att skaffa barn med någon som gärna kan "leka" pappa, men inte vill ta på sig ansvaret att faktiskt vara pappa...

oseriöst deluxe...

Det krävs en pojke för att bli pappa, men en Man för att vara en far...

• Fjäril kär

Du fattar att han dagen efter förlossningen kan pysa iväg och lämna dig helt ensam med allt ansvar och du har inte rätt att kräva något alls av honom?

Vill du verkligen ha det så?

• lilly

Skulle inte heller rekommendera det men det går säkert, men om ni bor ihop här och visar på ett seriöst förhållande (och också hade ett sådant när barnet avlades) kan soc säkerligen höja på ögonbrynen och ev. kräva ett dna-test för att se om barnet och han är släkt. Och de kommer de ju vara, ska det gå till så är de bättre att barnet avlas på naturlig väg. Du kan ju tvärneka till att hjälpa till vem som kan vara pappa till barnet. Rycka på axlarna och säga att du inte vet. Men har för mig att du inte får någon ersättning från FK (underhållsbidrag), om du inte medverkar till faderskapsutredningen.

• Fjäril kär
    lilly skrev 2015-04-07 17:57:14 följande:

Skulle inte heller rekommendera det men det går säkert, men om ni bor ihop här och visar på ett seriöst förhållande (och också hade ett sådant när barnet avlades) kan soc säkerligen höja på ögonbrynen och ev. kräva ett dna-test för att se om barnet och han är släkt. Och de kommer de ju vara, ska det gå till så är de bättre att barnet avlas på naturlig väg. Du kan ju tvärneka till att hjälpa till vem som kan vara pappa till barnet. Rycka på axlarna och säga att du inte vet. Men har för mig att du inte får någon ersättning från FK (underhållsbidrag), om du inte medverkar till faderskapsutredningen.

och dessutom kan Ts bli återbetalningsskyldig/bli polisanmäld och få böta om hon fått felaktigt utbetalat underhållsbidrag om hon angett felaktiga uppgifter om barnafadern. Tex ange fader okänd och sen kommer det fram att det faktiskt var fel. 

kom också ihåg att när som helst kan din sambo begära att få lämna faderskapsprov och vilja ha rätt till barnet. 
  • Fjäril kär

Helt ärligt tror jag det blir jobbigt och tufft för dig att göra något dyligt. För du blir ju direkt från befruktelsen extremt ensam... 

Din sambo kan förvisso delta i barnmorskebesök och ultraljud och föräldrautbildning osv men ni måste ju då komma ihåg att INTE ange honom som fader...  Du måste presentera honom som pojkvän eller sambo . 

Ni måste ju direkt från befruktelsen båda två ljuga om vem som är pappan. Hur ska ni förklara det för släkt o vänner?  Ni får ju inte säga vem som är pappan om ni tänkt förklara för myndigheterna att barnet är gjort av IVF och okänd donator. 

Ni riskerar ju hela tiden att försäga er och göra bort er. För resten av era liv...  Det kan alltid finnas någon som fattar läget och som ringer till myndigheterna och förklarar hur det ligger till. 

Vid födseln har du all juridisk skyldighet.  Det innebär att du ensam får ta ut all föräldraledighet. Din sambo har inte rätt att vara ledig. Du måste ensam dra det lasset. Han får inte vara pappaledig.  

Din sambo får endast ta VAB om du som är barnets ordinarie vårdare är sjuk och inte själv kan ta hand om det sjuka barnet. Tex när ni har magsjuka eller så.  Ni kan alltså inte turas om att vara hemma med VAB. 

Du har inte rätt att kräva underhåll från din sambo om ni separerar. Han behöver de facto inte ta något som helst ansvar för barnet. Du har noll rätt att kräva honom på pengar och att ta hand om barnet. Blir du ensam blir ansvaret bara ditt  

Du får dessutom leva med vetskapen om att din sambo närsom helst kan ringa myndigheterna och påtala vem som egentligen är den rätta pappan. Han kan vilja göra dna-test och vilja ha gemensam vårdnad . Något att tänka på om en separation skulle bli aktuell. 

• mikipiki

Men va? Varför ens? Om ni är ett par, bor tillsammans osv varför skulle han då inte ta på sig faderskapet? Det kommer ju vara hans barn och faderskapet ger ju honom och barnet juridiska rättigheter till varandra?

• Fjäril kär
    mikipiki skrev 2015-04-07 22:31:40 följande:

Men va? Varför ens? Om ni är ett par, bor tillsammans osv varför skulle han då inte ta på sig faderskapet? Det kommer ju vara hans barn och faderskapet ger ju honom och barnet juridiska rättigheter till varandra?

tja min erfarenhet säger att det här är typiskt för en som inte vill ha barn.  Han slingrar sig och  kommer med en massa olika förslag utom att egentligen säga det rätt ut  - Nej  jag vill inte ha barn.

Frågan är ju varför man vill ha barn med någon som inte vill ha barn? 

det slutar bara med att tjejen sitter där ensam med ett barn på armen utan rättigheter och är tvärlurad..

Varför vill ts ha barn med en som inte vill bli pappa?  Är du så desperat? 
  • Periadoc

Det första jag skulle tänka på är att det är en skillnad att prata barn i allmänhet och en helt annan sak att prata om det barn som växer i magen. Det är inte första gången som fäder ändras när de är med i graviditeten eller förlossningen. Om du tror att det inte kommer att påverka din kille så skulle jag avråda från att skaffa barn eller fundera på att avbryta förhållandet. Om du åker utomlands och gör en IVF-behandling kommer du inte att kunna tala om för barnet vem som är far eftersom donatorerna är hemliga i t ex Danmark. Det du även behöver fundera på hur ditt liv skulle se ut som ensamstående mor eftersom din kille tydligen vill ha ett frikort att kunna sticka om det blir för jobbigt. Oavsett hur jämnlikt Sverige är så är ensamstående mödrar den grupp som är mest utsatt.

Svar på tråden Faderskap