• Mijas

Flyga efter kraschen med 150 döda?

Lågprisbolagen pressar kostnader och en dåre tillåts vara pilot, så vad kan hända härnäst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flyga efter kraschen med 150 döda?
  • ulfsas

Jag lär flyga vidare som vanligt.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Gladskit

Psykisk sjukdom finns väl överallt. Den mänskliga faktorn är väl den man som resenär har minst koll på när man bokar resa och väljer flygbolag. Man kan inte göra mer än att lita på att den som sitter i cockpit har koll på grejerna och mår bra.

Jag kom hem igår efter en 2v semester utomlands och jag kommer definitivt att flyga igen eftersom det är ett "nödvändigt ont" om man vill ta sig till vissa resmål. Jag älskar inte att flyga, särskilt inte när man flyger in i områden av turbulens, men jag kommer fortsätta i samma utsträckning som innan.

• Fagerlund
    Mijas skrev 2015-04-08 11:17:41 följande:
    Det hävdas att man kan tumma på säkerheten när det ska snålas.
    Menar du, att piloten skulle blivit frisk om han fått högre lön?
  • Pluttens
    ulfsas skrev 2015-04-10 08:14:23 följande:

Jag lär flyga vidare som vanligt.

Som anställd Flygkapten?
  • Pluttens
    Gladskit skrev 2015-04-10 10:45:57 följande:

Psykisk sjukdom finns väl överallt. Den mänskliga faktorn är väl den man som resenär har minst koll på när man bokar resa och väljer flygbolag. Man kan inte göra mer än att lita på att den som sitter i cockpit har koll på grejerna och mår bra.

Jag kom hem igår efter en 2v semester utomlands och jag kommer definitivt att flyga igen eftersom det är ett "nödvändigt ont" om man vill ta sig till vissa resmål. Jag älskar inte att flyga, särskilt inte när man flyger in i områden av turbulens, men jag kommer fortsätta i samma utsträckning som innan.

Det bör upptäckas inom flyget och ex. SAS har ett anonymt angiverisystem, men de nya lågprisbolagen har andra villkor.
  • Pluttens
    Fagerlund skrev 2015-04-14 17:31:33 följande:
    Menar du, att piloten skulle blivit frisk om han fått högre lön?
    Det kan tummas på det tekniska underhållet och med bemanningsbolag snålas in på personalkontroller. 

Däremot kanske Lubitz gjort klimatet en tjänst, det får vi se framöver.

Att rösta för ökat flygande efter en hårdlandning med 150 döda, från ett stort resmål, verkar något obstinat.
  • ulfsas
    Pluttens skrev 2015-04-15 14:46:37 följande:
    Som anställd Flygkapten?
    Ja, dels för det naturligtvis men här tänkte jag med som vanlig passagerare. Jag är ju lika (lite) utsatt som alla andra då.

Flög bl.a till Rom idag och vi hade flygvärd och flygvärdinna i cockpit när jag o styrman skulle på toa.

Det är en bökig procedur för det är så trångt i cockpit och de får inte sitta i någon pilotstol. 

Jag skulle också tro att säkerheten egentligen sänks i verkligheten av denna nya procedur. Vi kan ju bara prata om (o)sannolikhet och risk för att något skulle kunna hända. Är en pilot verkligen misstänkt så skall han inte upp i luften.
    Det med säkerheten baserar jag på att man nu släpper in en mycket vidare krets med ofta en kort utbildning och annorlunda urval. Det kan ju likaväl vara en i kabinpersonalen som mår dåligt. Dessutom så är ju inte alla små tjejer heller och dessutom så har de en yxa bredvid platsen där de sitter. Den yxan kan vändas mot den kvarvarande piloten.
  • Okryssad
    ulfsas skrev 2015-04-15 20:33:28 följande:
    Ja, dels för det naturligtvis men här tänkte jag med som vanlig passagerare. Jag är ju lika (lite) utsatt som alla andra då.

Flög bl.a till Rom idag och vi hade flygvärd och flygvärdinna i cockpit när jag o styrman skulle på toa.

Det är en bökig procedur för det är så trångt i cockpit och de får inte sitta i någon pilotstol. 

Jag skulle också tro att säkerheten egentligen sänks i verkligheten av denna nya procedur. Vi kan ju bara prata om (o)sannolikhet och risk för att något skulle kunna hända. Är en pilot verkligen misstänkt så skall han inte upp i luften.
    Det med säkerheten baserar jag på att man nu släpper in en mycket vidare krets med ofta en kort utbildning och annorlunda urval. Det kan ju likaväl vara en i kabinpersonalen som mår dåligt. Dessutom så är ju inte alla små tjejer heller och dessutom så har de en yxa bredvid platsen där de sitter. Den yxan kan vändas mot den kvarvarande piloten.
    Tänk Ryan och FAA som haft det länge före Lubitz, är dom föregångare eller dumma?

Piloter jobbar mer anonymt, man ser dem sällan, psykotisk kabinpersonal upptäcks lättare då pax är läkare etc.
  • ulfsas
    Okryssad skrev 2015-04-15 20:51:27 följande:
    Tänk Ryan och FAA som haft det länge före Lubitz, är dom föregångare eller dumma?

Piloter jobbar mer anonymt, man ser dem sällan, psykotisk kabinpersonal upptäcks lättare då pax är läkare etc.
    Frågan är om det hjälper. Det tror inte jag iaf. Det finns diskussioner om att säkerheten kan sänkas av det också.
    Sista ordet och slutsatser av denna olyckliga händelse har vi inte sett ännu.

Det kan bli annorlunda än nu eller så behåller man det som nu med en värdinna i cockpit.
    Vi får väl se.

Vi piloter är rätt eniga om att det inte gör någon egentlig nytta. Men, visst kan det vara trevligt, men kanske störande, att ha en värdinna på flight deck. Kapten skall nu övervakas av en tjej/kille ner mot 20 år.....lustigt om nu någon tror att det gör en reell nytta.
  • Pluttens
    ulfsas skrev 2015-04-15 21:41:08 följande:
    Frågan är om det hjälper. Det tror inte jag iaf. Det finns diskussioner om att säkerheten kan sänkas av det också.
    Sista ordet och slutsatser av denna olyckliga händelse har vi inte sett ännu.

Det kan bli annorlunda än nu eller så behåller man det som nu med en värdinna i cockpit.
    Vi får väl se.

Vi piloter är rätt eniga om att det inte gör någon egentlig nytta. Men, visst kan det vara trevligt, men kanske störande, att ha en värdinna på flight deck. Kapten skall nu övervakas av en tjej/kille ner mot 20 år.....lustigt om nu någon tror att det gör en reell nytta.
    Inte bara för illdåd, annat kan hända en ensam person, precis som hemma.
  • ulfsas
    Pluttens skrev 2015-04-15 23:51:17 följande:
    Inte bara för illdåd, annat kan hända en ensam person, precis som hemma.
    Då kommer man in med koden.
Svar på tråden Flyga efter kraschen med 150 döda?