• Anonym (baraanonym)

hur är det möjligt?

Jag undrar hur följande är möjligt:

En bonusmamma som inte vill ha föräldraansvar över mannens barn är elak, empatilös, idiot, farlig för barnen osv osv.

Men...

En bonusmamma som inte har några problem med att ta ansvar för mannens barn är dum i huvudet, leker familj, stjäler barn, är ute efter konflikter med biomamman osv osv.

Hur motiverar ni dessa tankevurpor på annat sätt än att det förmodligen handlar om att en bonusmamma inte får existera?

En kvinna som får mannens första barn har därefter monopol på den mannen och har full rätt att styra hans familjeliv även efter separationen?

Jag undrar även hur många kvinnor som tillåtit att mannen försökt styra hennes familjeliv efter en separation. Förmodligen inte en enda, trots att dom ändå anser sig ha rätten i det omvända.

Jag förstår inte hur en förälder, som ska vara den som älskar sitt barn villkorslöst och ska se till barnets bästa, ändå är den som allt som oftast sätter sin egen prestige före barnet. Och på andra sidan sitter en bonusförälder, utan villkorslös kärlek, och kämpar för just barnets bästa.

Jag förstår inte och tänker att en diskussion kanske kan bringa klarhet i frågan.

• Svar på tråden hur är det möjligt?
  • BioBonus
    PantadeMorsornasPlanetFL skrev 2015-04-09 12:01:01 följande:
    Precis! Då olika människor har olika åsikter. Och de som i den ena tråden skriker "MAMMAN SKA HA BARNET!", är inte samma människor som i näsa tråd skriker "BONUSMAMMAN SKA TA HAND OM BARNET!".

Därför faller hela trådstarten.
    Jag tror inte det är så kategoriskt faktiskt. Jag tror det är flera av de anonyma som har olika åsikter i samma fråga, och som svarar olika på i princip samma frågeställning. Det beror mycket på hur man tolkar situationen, vad man har för egna erfarenheter etc etc.
    Min bonus mamma mådde ena veckan illa vid tanken på att jag kanske inte tog hand om hennes dotter på samma sätt som jag tog hand om mina egna, för att i nästa vecka skriva långa mail om hur jag inte fick ta något föräldraansvar, och på sin höjd fick ge dottern mat, och endast om inte pappan var hemma... Så jag vet ur verkliga livet att samma person kan tycka diametralt olika i samma fråga beroende på vilka "glasögon" hon hade på sig för tillfället :)
  • PantadeMorsornasPlanetFL

Sedan är det ju lite från fall till fall också.

Om det som i den länkade tråden, är en pappa som är borta under hela "sin" vecka och mamman då säger att hon kan ta barnet, så ska hon givetvis få göra det - oavsett vad bonusmamman vill eller ej.

Men om det är en pappa som akut måste iväg på något, - jobb, personligt, what ever, - och tvingas sova borta nån natt, och mamman inte eller kan ta barnet pga jobb, så anser jag att man som bonusmamma ställer upp. Fast sedan finns det ju olika typer av bonusmammor också. Är det en sådan som vägrar lägga så mycket som ens en sekund på mannens avkomma, så får man väl se sig om efter farmor, farfar, mormor, morfar. Kan inte de, så får man väl ha barnvakt som kommer till huset (hur jävla dumt det än låter när bonusmamman faktiskt finns till hands). I ett sådant fall så KAN man ju faktiskt fråga sig varför just DEN kvinnan valde att flytta ihop med en man med barn.

• Brumma
    PantadeMorsornasPlanetFL skrev 2015-04-09 12:08:22 följande:

Sedan är det ju lite från fall till fall också.

Om det som i den länkade tråden, är en pappa som är borta under hela "sin" vecka och mamman då säger att hon kan ta barnet, så ska hon givetvis få göra det - oavsett vad bonusmamman vill eller ej.

Men om det är en pappa som akut måste iväg på något, - jobb, personligt, what ever, - och tvingas sova borta nån natt, och mamman inte eller kan ta barnet pga jobb, så anser jag att man som bonusmamma ställer upp. Fast sedan finns det ju olika typer av bonusmammor också. Är det en sådan som vägrar lägga så mycket som ens en sekund på mannens avkomma, så får man väl se sig om efter farmor, farfar, mormor, morfar. Kan inte de, så får man väl ha barnvakt som kommer till huset (hur jävla dumt det än låter när bonusmamman faktiskt finns till hands). I ett sådant fall så KAN man ju faktiskt fråga sig varför just DEN kvinnan valde att flytta ihop med en man med barn.

Fast nu är det ju sällan akuta fall det skris om.. I kriser upplever jag det som att de flesta skulle ställa upp..

Jag läser betydligt oftare om att bonusmamman förväntas ha barnen hemma när de är föräldralediga, har semester osv. Att de ska hämta barnen från förskolan om de slutar tidigare än mannen. Att barnen skall kunna komma och gå mellan hemmen som de vill oavsett om föräldern är hemma eller inte.

Om bonus mamman i dessa lägen säger nej och beklagar sig här på FL så blir det väldigt ofta ramaskri. För hon har ju valt en man med barn. Mkt sällan tar ngn hänsyn till att mannen valt en kvinna utan barn...

Och ja. Enligt min erfarenhet är det ungefär samma människor som på samma sätt går i taket och backar upp en biomamman om hon beklagar sig för att bonusmamman är för engagerad.
  • PantadeMorsornasPlanetFL
    Brumma skrev 2015-04-09 12:18:26 följande:

Fast nu är det ju sällan akuta fall det skris om.. I kriser upplever jag det som att de flesta skulle ställa upp..

Jag läser betydligt oftare om att bonusmamman förväntas ha barnen hemma när de är föräldralediga, har semester osv. Att de ska hämta barnen från förskolan om de slutar tidigare än mannen. Att barnen skall kunna komma och gå mellan hemmen som de vill oavsett om föräldern är hemma eller inte.

Om bonus mamman i dessa lägen säger nej och beklagar sig här på FL så blir det väldigt ofta ramaskri. För hon har ju valt en man med barn. Mkt sällan tar ngn hänsyn till att mannen valt en kvinna utan barn...

Och ja. Enligt min erfarenhet är det ungefär samma människor som på samma sätt går i taket och backar upp en biomamman om hon beklagar sig för att bonusmamman är för engagerad.

Plockar bonusmamman upp sitt eget barn från skolan, så borde hon även plocka upp sitt bonusbarn. Man gör inte skillnad på barn i samma familj.

Lämnar tråden nu. Har inte tid med detta tidsfördriv längre.

Remember my name! Yiha!
  • Anonym (baraanonym)
    Brumma skrev 2015-04-09 12:18:26 följande:

Det är det jag också uppfattar och ställer mig frågande till.

Sen undrar jag varför allt som görs av en bonusmamma är fel, även när det inte är fel.

Skulle vara intressant om någon vågade öppna sig om det, i anonymitetens skydd.
  • Anonym (Hmmmm)

Nu är inte jag skild men om jag hade varit det och haft vv så är det viktigaste för min del att mina barn har det bra hos pappan och inkl den nya. Hade inte uppskattat dock om ungarna var tvungna och kalla henne mamma. Kommunikation tycker jag är viktigt när det rör barnen. Hade inte blivit sur om bonus mamman hittat nått på rean till ungarna. Men samtidigt inte överösa dom med prylar, tycker det är fel sätt att få någon och tycka om en på. Då finns födelsedagar och julafton sen gör man inte skillnad på sina egna barn och bonusbarn.

Man blir ju en familj..

• Ess
    PantadeMorsornasPlanetFL skrev 2015-04-09 11:56:04 följande:
    Man får fler läsare med en "saftig" rubrik. ;)

I övrigt så anser jag också att en bonusmamma bör kunna ta hand om sitt bonusbarn ENSTAKA gånger, men fan inte en hel vecka, - eller som i en annan tråd - ta LEDIGT FYRA VECKOR PÅ SOMMAREN för att vara ensam med sitt bonusbarn. Det är ju bara absurt att ens föreslå.

Men när den riktiga mamman finns till hands, så är det ju givetvis där barnet ska vara, oavset vems jävla vecka det är. Barnet är alltid i första hand mamman och pappans ansvar!
    Anonym (baraanonym) skrev 2015-04-09 11:46:04 följande:

Först och främst, varför så tråkig attityd?

För det andra så skriver jag tydligt att det handlar om den allmänna inställningen bland medlemmar på fl som skriver i dessa forum. Det handlar i princip uteslutande alla trådar, inte en specifik.

Hade du något att skriva om just den problematik jag tar upp är jag nyfiken på att få ta del av dessa.

Ja, som jag så lustigt försökte förmedla, så tror jag inte att det är samma personer som tycker olika saker i olika trådar. Jag tror att samma personer alltid tycker samma i de olika trådarna. Jag tror alltså att det finns två olika "läger"; för och emot. Got it!?
    jag håller med om att det är föräldrarnas ansvar att ta hand om barnen. Men det lustiga är att när jag skrivit att om pappan hade lämnat över barnet till mig och stuckit, ja då hade jag kört och lämnat barnet hos mamman, eftersom jag inte ville ha det.
    Då fick jag höra att det inte var mammans skyldighet att ta barnet, utan brast pappan i sin föräldraroll så skulle jag ta hand om barnet. Pappan ordnar barnvakt på sina veckor.
  • BioBonus
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-09 12:47:32 följande:

Nu är inte jag skild men om jag hade varit det och haft vv så är det viktigaste för min del att mina barn har det bra hos pappan och inkl den nya. Hade inte uppskattat dock om ungarna var tvungna och kalla henne mamma. Kommunikation tycker jag är viktigt när det rör barnen. Hade inte blivit sur om bonus mamman hittat nått på rean till ungarna. Men samtidigt inte överösa dom med prylar, tycker det är fel sätt att få någon och tycka om en på. Då finns födelsedagar och julafton sen gör man inte skillnad på sina egna barn och bonusbarn.

Man blir ju en familj..

Och det viktiga i ditt resonemang är att du har all rätt att tycka precis det du tycker, men inte alltid rätt att uttrycka det och ställa de kraven. Du kan inte kräva kommunikation, du kan inte kräva att hon bara ska köpa saker på jul och födelsedagar etc etc. Jag tror det är viktigt som förälder att inse att man måste släppa taget litegrann när man skiljer sig. Man får lita på den andre förälderns goda omdöme, så länge inte barnen far direkt illa.

Min fd och hans fru gör inte saker på "mitt " sätt och visst kan jag gnissla tänder över att de curlar ungarna mer tex. Men samtidigt så får jag lära mig att släppa det. Jag kräver inte heller att de ska se sig som familj, om de inte vill de. Det är inte upp till mig att definiera deras roller till varanda eller barnen. Jag förutsätter att de är två vuxna människor som kan forma sin vardag och sitt familjeliv på det sätt som passar dem bäst. Vill hon inte ta ansvar för mina barn så ska hon inte behöva det. Så länge pappan gör det är jag nöjd och så länge inte barnen känner sig ovälkomna. Respekt för dem räcker långt.
  • eld85
    BioBonus skrev 2015-04-09 12:57:13 följande:
    Och det viktiga i ditt resonemang är att du har all rätt att tycka precis det du tycker, men inte alltid rätt att uttrycka det och ställa de kraven. Du kan inte kräva kommunikation, du kan inte kräva att hon bara ska köpa saker på jul och födelsedagar etc etc. Jag tror det är viktigt som förälder att inse att man måste släppa taget litegrann när man skiljer sig. Man får lita på den andre förälderns goda omdöme, så länge inte barnen far direkt illa.

Min fd och hans fru gör inte saker på "mitt " sätt och visst kan jag gnissla tänder över att de curlar ungarna mer tex. Men samtidigt så får jag lära mig att släppa det. Jag kräver inte heller att de ska se sig som familj, om de inte vill de. Det är inte upp till mig att definiera deras roller till varanda eller barnen. Jag förutsätter att de är två vuxna människor som kan forma sin vardag och sitt familjeliv på det sätt som passar dem bäst. Vill hon inte ta ansvar för mina barn så ska hon inte behöva det. Så länge pappan gör det är jag nöjd och så länge inte barnen känner sig ovälkomna. Respekt för dem räcker långt.
  • Anonym (G.)
    Anonym (baraanonym) skrev 2015-04-09 10:51:26 följande:
    Visst kan det vara samma personer. Bara att läsa i styvfamiljstrådarna så ser du det.

Sen pratar jag om allmän inställning, vilket du också ser om du läser runt.

Så, jag förstår hur du tänker men ser inte att du förstår den egentliga problematiken.
    Jo jag förstår precis, men jag håller inte med dig, så då passar det inte dig. Skrattande
  • Anonym (andra sidan)
    Anonym (baraanonym) skrev 2015-04-09 08:42:38 följande:

Så intressant det är att läsa era tankar kring detta.

Jag undrar ändå fortfarande varför just detta forum är en samlingsplats för "hat" mot bonusmammor?

Jag brukar inte stöta på det i vardagen. På min bonusdotters förskola kunde jag ibland känna av det av vissa föräldrar. Men det hade nog mycket att göra med att vi bor i ett litet samhälle med extremt få nyfamiljer kanske. Så utbrett som det är här ser jag dock som helt fruktansvärt.

Jag tycker inte att det är så konstigt att den allmänna attityden mot bonusmammor på forumet är negativ. Tänk på att var och varannan trådstart i styvfamiljsforumet handlar om att man inte tycker om sina styvbarn och sen alltid en massa prat om hur curlade och otrevliga de är jämfört med de egna gullungarna. Visst, det är ärligt, men det skapar ingen vacker bild.
  • BioBonus
    Anonym (andra sidan) skrev 2015-04-09 13:27:24 följande:
    Jag tycker inte att det är så konstigt att den allmänna attityden mot bonusmammor på forumet är negativ. Tänk på att var och varannan trådstart i styvfamiljsforumet handlar om att man inte tycker om sina styvbarn och sen alltid en massa prat om hur curlade och otrevliga de är jämfört med de egna gullungarna. Visst, det är ärligt, men det skapar ingen vacker bild.
    Av de senaste 80 trådstarterna så är det endast ett fåtal där man uttrycker svårigheter med barnen i sig. 
  • sextiotalist
    Instämmer med Biobonus, de allra flesta trådstarterna handlar inte om jobbiga barn, utan mer om en jobbig situation
  • Anonym (baraanonym)
    Anonym (G.) skrev 2015-04-09 13:20:51 följande:

Jo jag förstår precis, men jag håller inte med dig, så då passar det inte dig.

Fast jag VET ju att det till viss del är samma personer. Hur kan ett faktum vara subjektivt? Jag VET dessutom att jag syftar till generell inställning och inte till specifik tråd, alltså kan inte det heller vara subjektivt. Fakta är fakta, åsikter är åsikter. Sen kanske du inte håller med om att den generella inställningen är hatisk, och då får det ju stå för dig, men det var ju inte det jag framställde som fakta.
  • Anonym (baraanonym)

Om du läser med objektiva ögon, handlar trådarna då verkligen om att någon tycker illa om barnen, eller handlar det om kvinnor som blir påtvingade krav från en människa som inte har rätt att ställa dom kraven?

Titta på trådarna i föräldraforumet. Massor av biomammor luftar sina problem. Vissa till och med skriver att dom inte kan älska sina barn, men det är i princip idel stöttning. Varför kan inte en bonusmamma få den stöttningen?
  • Ess
    PantadeMorsornasPlanetFL skrev 2015-04-09 12:24:40 följande:
    Plockar bonusmamman upp sitt eget barn från skolan, så borde hon även plocka upp sitt bonusbarn. Man gör inte skillnad på barn i samma familj.

Lämnar tråden nu. Har inte tid med detta tidsfördriv längre.

Remember my name! Yiha!
    Men det är ett val man gör som förälder. Slutar jag tidigt för att jag prioriterar tid framför pengar, och vill lägga den tiden på mitt barn. Ja, då får ju det andra barnets föräldrar se om det är något som passar dem. Väljer dom att jobba, så får deras barn självklart va kvar på dagis/fritids, i alla fall de flesta dagarna.

Vill föräldrarna jobba heltid/övertid, men har dåligt samvete över barnets långa dagar, då får dom betala mig för att lätta på den bördan. Fast jag hade ändå sagt nej till att hämta deras barn varje dag, men ett par dagar i veckan om jag ändå inte planerat annat, mot ersättning hade jag kunnat tänka mig.

Fast hade jag inte haft egna barn så hade inga pengar i världen fått mig att dra runt på deras en hel eftermiddag.
  • blomblad

Jag tror enda anledningen till att man knappt ser det här i verkliga livet är för att ingen vill framstå som svartsjuk. Och här på FL kan man anonymt skriva det man egentligen känner - det man inte vågar säga till andra.

Ett exempel från min sits.

Biomamman ville inte att jag skulle vara med vid hämtning eller lämning av bonus. Det här skrev hon så jag har själv läst det. Hon ville inte ha mig där helt enkelt, av någon korkad anledning.

Till deras gemensamma vänner sa mamman i samma stund "Jag har inget emot att blomblad är med vid hämtning eller lämning. Tvärtom tycker jag nästan det går lättare att prata med henne än med pappan."

Jag kan mycket väl tänka mig att hon är en här på FL som spyr galla över mig.

• Anonym (???)
    Ess skrev 2015-04-09 12:50:50 följande:
    jag håller med om att det är föräldrarnas ansvar att ta hand om barnen. Men det lustiga är att när jag skrivit att om pappan hade lämnat över barnet till mig och stuckit, ja då hade jag kört och lämnat barnet hos mamman, eftersom jag inte ville ha det.
    Då fick jag höra att det inte var mammans skyldighet att ta barnet, utan brast pappan i sin föräldraroll så skulle jag ta hand om barnet. Pappan ordnar barnvakt på sina veckor.
    Lämnat på vilket sätt? Hade han lämnat för att inte komma tillbaka så hade det väl varit rätt att dumpa över barnen till mamman, men om pappan plötsligt lämnat för att jobba/resa (och hon inte vet om det) så är det inte hennes skyldighet. Då kör du över och lämnar barnen hos honom. 

Tycker det förövrigt verkar vara många med samma synsätt, dvs accepterar att ens partner är borta under längre perioder och sedan klagar på det här istället för att ta upp det med sin partner och lösa det. 
  • Ess
    Anonym (???) skrev 2015-04-10 14:27:27 följande:
    Lämnat på vilket sätt? Hade han lämnat för att inte komma tillbaka så hade det väl varit rätt att dumpa över barnen till mamman, men om pappan plötsligt lämnat för att jobba/resa (och hon inte vet om det) så är det inte hennes skyldighet. Då kör du över och lämnar barnen hos honom. 

Tycker det förövrigt verkar vara många med samma synsätt, dvs accepterar att ens partner är borta under längre perioder och sedan klagar på det här istället för att ta upp det med sin partner och lösa det. 
    Jag personligen skulle aldrig ställa upp på att passa ett litet eller mindre barn som inte kan klara sig själv, med typ toabesök, va ensam hemma, klara att laga mat åt sig osv. Inte ens en timme, om det inte var riktig kris och gällt liv eller död.
    För jag förutsätter att om man skaffat barn och vill ha dem på umgänge, då får man lägga upp sin tid efter det. 

Det finns trådar där mannen tror att han lever med barnets mor eller en barnflicka, och sticker iväg på hobbys, jobbar osv.
    Det hade jag aldrig köpt, jag hade sagt till honom direkt första gången det hände. Hade han gjort om det igen, DÅ hade jag kört hem barnet till mamman, sedan hade hon fått ta diskussionen ang vidare umgänge eller inte.
    För då har han visat att han inte bryr sig, och då lämnar jag barnet där jag tror att det har det bäst.
Svar på tråden hur är det möjligt?