• aelb

Hur många ord kan era ettåringar?

Skulle vara roligt att veta vilka ord era 1-2 åringar kan säga.

Min dotter är 13 månader och kan säga följande:

Mamma

Pappa

Tack

Nej

Aj aj ( och visar med fingret samtidigt, himla gulligt!)

Anka

Vov vov

Kex ( låter mer som tjejks)

Och slutligen favoritordet DEN allt är "den" då hon pekar och är intresserad av något.

Så ca 9 ord totalt. Kan ha missat något men de ovan är de hon använder i princip dagligen.

• Svar på tråden Hur många ord kan era ettåringar?
  • Sticky

Min dotter är 14 månader och säger:
    mamma
    pappa
    hej
    tack
    den
    kaka

(samt djurläten för många olika djur, bl.a. katt, orm, ko, höna m.m, men det räknas väl inte som ord kanske)

• Annsiss

Min son är verkligen ingen språkbegåvning ( syrran kunde betydligt fler ord i hans ålder) han är 20 mån men kan bara säga mamma, mappa (pappa) titta där, och kacka som han säger om typ allt. Men han är bra på mkt annat.ð???

• Ztella

17 mån säger mamma, babo (pappa på bosniska) den, där, bamban (banan) namnam, hej, nej, voda ( vatten på bosniska) daj ( ge mig pp bosniska) han säger också vissa namn på grannarna. Ebba, Derya och såklart alla babblarna :)

• Ramborg

Pappa

Mamma

Vovovov (hund, katt, fågel eller...tja fisk. Ko. Häst.)

Titta

14 månader. Inte mycket! Men det kommer väl.

42.
  • viseversa

Men ts det är skillnad på en 1åring och en 2åring. När yngsta var 1år kanske hon kunde 20 ord. Nu som 2 åring talar hon i 2-5 ords meningar och det kommer mer ord för varje dag.

• Florimell

Hallå alternativt hejdå, lite oklart... Kan säga mamma men verkar inte ha kopplat ihop det till mig. 18 månader, så inte direkt snabb i språket men väldigt motorisk. Han har ju olika typer av ljud för sig, och förstår mycket av det man säger. Men språket kommer väl, antar jag.

• aleakim

Min pojk fyller ett år nästa fredag, kan säga följande:

Mamma

Pappa

Titta

Där

Borta

Tittut

Städa

Lefon (telefon)

Bil

Vad är det?

Tror jag glömt något men 9-10 ord och en mening. De flesta av orden kunde han redan vid nio månader (förutom mamma och pappa som kom vid sju månader) så sen dess har det stått ganska stilla. Blir spännade att se när nästa utvecklingssprång kommer :)

W och liten i magen :)
  • daimstrut

Min nyss fylla ettåring kan

Mamma

Pappa

Tack

Nää

Tittut

Hej

Ha det (bor i Norge)

Där (dä)

• Zuzanne

Vår 18-månaders kan väl ca 100 ord eller något, orkar inte räkna längre. Vid ett kunde hon drygt 15-20 ord.

• tulip79

Dottern är 15 mån o förstår jättemånga ord. Fast de är få hon kan uttala. Det hon säger är: där, titta, mamma, bä (om djur) o hej.

• Ztella

Vad många ord era kan! Men hört att tvåspråkiga barn kan va lite "efter" så det släpper väl så småningom.

• Annsiss

Tillägga att min 20 inte kan säga många ord men förstår det mesta om man ber honom hämta något tex.

• Cenedra

Min 13 månaders säger

Titta
    Titta där
    Hej

Hon säger kanske Tack och Nej också, vi är lite oense ;)

• Archandra

När min äldsta dotter var 14 månader skrev vi upp alla ord hon kunde på en lista som vi daterade. Det var 36 stycken.

Yngsta dottern kunde däremot bara säga mamma, titta och där när hon var ett.

Syskonen är så olika!

• KCL

Orden jag kommer på att min 19 månaders kan är:
    Titta
    Kaka
    Kisse
    Tutte
    Nej
    Hej
    Hejdå
    Mamma
    Pappa
    Bil
    Där

Han är inte mkt för att prata med ord än, men de dyker upp ibland. Han kör med sin egna lilla "dialekt" mest Skrattande 

• Elmiina

Min på 19mån kan säga mamma, pappa, titta, sitta, där, banan, hejdå, tjena, hej, nej, mera, slut, babblarnas namn och säkert nått mer. Men hon är otroligt motorisk och lägger pärlplatter själv, trär egna armband, lägger pussel, bygger torn, slänger skräp i sopkorgen och kläder i tvättkorgen, hämtar och lämnar grejer och förstår inprincip allt man säger till henne eller frågar henne.

Dock kröp eller ålade hon aldrig, hon satt där hon satt och förmodligen är det därför hon har snappat upp det "fingriga". Hon ställde dig upp och gick vid 1år.

Svar på tråden Hur många ord kan era ettåringar?