Varför fungerar det inte med katterna och barnen?
Vi har två katter och två barn. Barnen är 1,5 år och 3 år och de respekterar inte alls våra katter fast vi försöker lära dem att göra det. De stör katterna om de sover, så katterna sover oftast under sängen, eller in i klädgarderoben, eller på något annat ställe dit barnen aldrig är. Den äldre katten låter dem hållas, ger aldrig tillbaka utan jamar bara när barnen drar den i svansen. Den kan ibland sova på någon matta, och går nog omkring i huset ibland. Men den yngre katten oroar jag mig för. Den är väldigt rädd barnen, och springer genast undan om de kommer nära. Den syns knappt till på dagarna, mer än när den vill ut eller ha mat. När barnen sover kommer den fram och vill gosa, och är väldigt sällskapssjuk.
Vi förklarar ofta för barnen att de måste vara snälla åt katterna, att man ska gosa med dem, och jag brukar visa hur man kan klia katten bakom örat, klappa försiktigt på huvudet och gosa med den, men de fortsätter som förr. Nu börjar jag bli orolig för den yngre katten. Kommer den någonsin att bli van med barnen, och kommer barnen någonsin lära sig respektera våra katter?