• MangeM

Vid revision, kollas parterns konto med?

Hej!

Jag har vid två tillfällen fått pengar inbetalda till frugans konto istället för mitt företagskonto. Vet att det är fel osv men det hör inte till saken utan jag undrar om vid eventuell revision, hur stor är risken att dom kollar hennes konto med?

Jag har en enskild firma och fast anställning vid sidan av, så jag betalar mer än nog med skatt så egentligen finns ingen anledning till att jag skulle åka på revision. Alla min papper i bokföringen stämmer till punkt och pricka. Så därför antar jag att dom i så fall bara går igenom mitt företagskonto och inte kollar närmare på privatkonton?

Otroligt tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Vid revision, kollas parterns konto med?
  • Birgitta02

Om en kund betalat in på din frus konto via faktura så finns risk att detta syns. Det beror helt på hur noga utredaren är. Men du beskriver inte HUR pengarna skickats in och ifall det finns några verifikat som kan påvisa detta.

• Lejonpojken

Så frugans konto bara råkade hamna på kundens faktura? ;)

Råkar du ut för en skatterevision av Skatteverket kan du räkna med att de kollar allt och jämför utlägg med kontokortstransaktioner, telefonräkningar och rubbet, så ska du sota så gör det ordentligt.

• Lejonpojken

Så frugans konto bara råkade hamna på kundens faktura? ;)

Råkar du ut för en skatterevision av Skatteverket kan du räkna med att de kollar allt och jämför utlägg med kontokortstransaktioner, telefonräkningar och rubbet, så ska du sota så gör det ordentligt.

• MangeM

Okej då vet jag!

Grejen är att jag nu i efterhand ångrar mig djupt. Om jag helt enkelt överför pengarna från hennes konto till företaget och bokför som försäljning av tjänst borde allt vara löst och "förlåtet"? Då har jag väll gjrot en självrättelse och frun är därmed fri från eventuella problem vid revision?

Anledningen till att dom gick till hennes konto är att jag inte kan mitt privata konto nr. och kunderna erbjöd sig att överföra pengarna direkt (har haft problem att vid fakturering så strular dom med betalning). Tänkte väll dumt nog "yaaay nu kommer man undan skatt" men inser nu hur dumt det var :(.

Överför dom helt enkelt in på företaget och hoppas att det inte är mer med det, eller?

• Argentum
    MangeM skrev 2015-04-09 16:19:25 följande:

Anledningen till att dom gick till hennes konto är att jag inte kan mitt privata konto nr. och kunderna erbjöd sig att överföra pengarna direkt (har haft problem att vid fakturering så strular dom med betalning).

Överföring gjord från aktuellt konto till företagskontot och bokfört korrekt. Problem solved.

Att du ångrar ditt tilltag gjorde väl skönt i själen antar jag. Att vi betalar en hel del skatt kan jag hålla med om men det gör dina konkurrenter också. Lika villkor för dig och dina konkurrenter är minst lika viktigt. Sov lugnt.

Svar på tråden Vid revision, kollas parterns konto med?