• Flizus

Barn som bara vill bäras

Mitt barn vill inte promenera själv eller åka vagn när vi ska gå hem från förskolan. Hon vill inte heller åka bil (har provat med bil någon gång). Hon vill enbart bli buren och jag orkar inte med det. Barnet är snart 2 år gammalt. 

Idag rörde hon sig knappt ur fläcken, stod bara och skrek och grät att "mamma dum!" eller "dum vagn" när jag föreslog vagnen. Vad ska jag göra? När barnets pappa hämtar är det inget problem alls.

• Svar på tråden Barn som bara vill bäras
  • Judiths

Jag ger alternativen gå själv eller sitta i vagnen. Duger inget av det sätter jag henne i vagnen ändå och går. Eftersom jag gjort så ett par gånger är det oftast inga problem nu. Hon väljer antingen att gå själv eller sitta i vagnen.

• Natulcien

I det läget hade jag lugnt förklarat för barnet att jag inte orkar bära och att hon får välja mellan att gå eller att åka vagn.
    Man kan ju inte låta ett barn skrika sig till vad som helst. Hur gör du t.ex. om barnet skriker efter godis i affären, eller skriker för att hon inte vill gå hem från lekplatsen efter 2 timmars lek, eller skriker för att hon vill ha en leksak som tillhör ett annat barn etc.?
    Säger du inte 'nej' då, och förklarar varför? Gör likadant med bärandet.

• CissiJissi

Jag tror min son hade gjort samma sak om inte jag för några månader sedan började vara tydlig med att jag inte alltid kan bära honom.. Numera är det antingen vagnen eller hålla handen, då får han välja. Inte ofta jag bär honom nu, han är så tung! Två år om tre månader. Med min son var svaret att vara tydlig och bestämd i kommunikationen. Han märker att det inte finns utrymme för diskussion och har lättare för att ge sig då. Vad som är svaret för dig och din dotter vet nog du bäst, men så funkade det för oss i alla fall!:)

• scanmia

Ja det är en tuff period där när de är nästan stora nog att gå själv, men inte alltid har orken och viljan och är svåra att resonera med. Ibland har man inte tid och då får man helt sonika stoppa ner dem i vagnen trots protester. Annars är det att lirka och leka sig fram som funkar bäst: leta elefanter i buskarna, mamma-monstret kommer och tar dig, kan du hoppa/skutta/gå baklänges?, vem hinner först till nästa lyktstolpe. En banan eller något litet att äta kan göra det lättare att gå (eller sitta i vagnen för den delen med - här kan en bok eller leksak även vara användbar). Prata om vad ni ska göra när ni kommer hem: hälsa på katten, grädda pannkakor, se om fröna har grott...

• Cenedra

Kanske behöver hon närhet efter tid på dagis utan dig? Vill du bära kan du ju prova att köpa en ergonomisk sele, finns begagnad. En sån kan man bära 15 kg i utan att det känns för jobbigt.

Vill du inte bära kanske det funkar att kramas lite innan ni ska gå.

Bara en annan tanke, det är ju inte säkert att det är envishet som gör att hon så gärna vill bli buren :)

• CissiJissi
    Cenedra skrev 2015-04-09 18:43:43 följande:

Kanske behöver hon närhet efter tid på dagis utan dig? Vill du bära kan du ju prova att köpa en ergonomisk sele, finns begagnad. En sån kan man bära 15 kg i utan att det känns för jobbigt.

Bara en annan tanke, det är ju inte säkert att det är envishet som gör att hon så gärna vill bli buren :)

Ja, det brukar jag också tänka på.. Man får liksom känna in situationen! Det lär ju oftast handla om behov av närhet, och då får man lösa det på annat vis om inte man orkar bära!:)
  • Flizus
    Cenedra skrev 2015-04-09 18:43:43 följande:

Jo, jag har funderat på saken nu och jag tror att det kan handla om att hon vill ha mera närhet efter att dagisdagen är slut. Just eftersom i andra situationer så fungerar benen mycket bra och hon tycker att det är roligt att gå.

Jag tänkte faktiskt på bärsele nu på kvällen. Tack ändå för tipset!
Svar på tråden Barn som bara vill bäras