• Lillan86

Bristande hygien

7-åringen här hemma har på senare tid börjat bli väldigt motsträvig till allt vad hygien heter. Han tvättar inte händerna efter toabesök om vi inte säger till, han byter inte kalsonger om vi inte säger till (vilket han gjorde varje dag självmant innan), han vill absolut inte duscha och han kan strunta i att torka sig på toaletten.

Vi bor i ett stort hus och jag kan därför inte alltid hålla koll på när han är på toaletten även om jag för det mesta hör honom när han går dit och kan säga till honom och kontrollera hans torkning.
    Men detta beteende börjar bli ett riktigt orosmoment för mig, då han snart ska få ett småsyskon. Jag har förklarat för honom att han inte får gosa med sitt syskon så länge han gör som han gör, och jag har också försökt förklara varför det är viktigt att ha en god hygien och att hans syskon kan bli allvarligt sjukt om han ska pilla med honom/henne utan att han har tvättat händerna. 
    Inget biter tyvärr och även att han säger att han lovar att han ska bättra sig verkar han mest tycka det är kul när det är en bajsrand i kallingarna...

Vad ska jag göra?!
    /Förlåt för långt inlägg

• Svar på tråden Bristande hygien
  • Fjärilslarv

Du kan ju sluta tjata om det ur det ofödda syskonets perspektiv.

• Lillan86

Det är det sista jag har tagit till, har försökt förklara på alla möjlig sätt och ur massor olika perspektiv varför det är viktigt med hygien. Försökte med en tecknad film (kommer inte ihåg vad den heter nu) men den gav han fem minuter sen gick han...

• scanmia

Oroa dig inte för småsyskonet ännu. Om det fortfarande är ett problem när det kommer så inför bara handtvätt innan gos med bebisen. Ja jag hade nog kört på den linjen redan nu: minskat på tjat som du inte kan vara helt säker på att det genomförs och biffa på med rutiner som du är med på. Du behöver inte ta bort regler om handtvätt efter toalettbesök (förstås) men införa handtvätt innan maten (under uppsyn). Inför dusch tex varannan kväll och se till att alla kläder hamnar rakt i tvättkorgen (=nya kalsonger). Spara tid genom att tjata mindre och lägg liiite mer tid på att se till att nya rutiner genomförs. När sonen är redo att ta över ansvaret igen så kan du lätt backa. Gör inte en stor grej av det hela och försök ta lite av den energin som skulle gå åt till tjat och konflikter till att ge positiv uppmärksamhet.

Svar på tråden Bristande hygien