• malnil

15 månader och sover fortfarande så illa - hjälp!

Hej!

Har en son som snart blir 15 månader. Han har alltid varit tråkig med sömnen men nu känner både jag och min man att vi snart inte orkar mer..

Han har aldrig sovit en hel natt (vilket jag inte heller begär)., problemet är att han ALLTID vaknar efter 30-45 minuter och har alltid gjort! (alltid sovit endast 30 minuter/vila sedan start, först nu börjat sova lite längre dagtid). Vi får springa upp o ner o natta om honom hela kvällarna alternativ gå o lägga sig med honom. Men inte så roligt att lägga sig vid 19..,

Han vaknar o gråter i behöver vår hjälp att somna om. När vi inte orkar mer så kommer han över till oss där han oftast sover bättre.

Han får gärna sova mellan oss, men skulle så önska att han kunde sova iaf 2-3 timmar så man får kvällen att styra lite. Så trött på nattningarna/omnattning hela kvällarna. Vi har prova allt!!

Någon som har tips/råd? Varit med om samma och det blivit bättre?

Han har napp, ammas inte. Välling innan sänggåendet. Äter ok på dagen, sover middag 1 gång 30-90 minuter.

Tacksam för råd!

• Svar på tråden 15 månader och sover fortfarande så illa - hjälp!
  • malnil
    mallar skrev 2015-04-09 22:19:21 följande:
    Kanske kan vara värt att testa att vecka honom. Vi låter tex aldrig vår dotter sova mer än 1,5 timme på dagen för då blir natten helt upp och ner. 
    Är han svår att söva om när han vaknar och ni fortfarande är uppe? Sover ha bättre om han hör att ni är i närheten? Kanske kan han få sova på soffan eller i en vagn/madrass på nedervåningen tills ni lägger er.
    Ja, det är olika.. Upplever att han är svårare att söva om nu.. Får för mig art han "vant" sig vid att vi tar upp honom o han får komma över till oss? Svårt ha honom uppe, han piggnar till då, kommer inte till ro ex i soffan. Vi kanske bara får härda ut o hoppas det vände nån gång.
  • malnil
    pgw skrev 2015-04-09 22:27:04 följande:
    Detta låter som Anna Wahlgren.

En mindre brutal metod är Tassmetoden, googla på den. Med den metoden väntar man inte tills det blir kris, och man kör inte med ramsor.

Somnar barnet i sin säng eller i famnen?

Jag läste en gång om hur man gör en "stenålderscheck" flera gånger per natt. Det betyder att man kollar omgivningen; har något förändrats sedan jag somnade? Ifall ja, då vaknar man. Ifall nej, då sover man vidare. Ett bra exempel är hur man kan bli klarvaken plötsligt av att allt är tyst och mörkt, ifall man somnade medan det var ljust och människor pratade. Så om ett barn somnar i famnen och sedan placeras i sin säng, så kan det vakna till när det gör "stenålderschecken" i sin säng.
    Somnar oftast i sin säng, vi sitter bredvid o klappar/smeker tills han somnar.
  • Lizzie 83

Prova att natta honom i er säng medan ni ligger bredvid och ev håller en hand på honom. Sedan kan han sova i er säng tills ni går och lägger er. Det funkar bra för vår 15-månaders som också vaknade ofta på kvällarna och var svår att söva om i sin säng. Nu somnar hon 19.30-20.00 och brukar bara vakna någon gång, ibland ingen, innan vi går och lägger oss vid 22-23. Då går vi bara in och lägger oss bredvid så somnar hon om på nån minut. Kanske kan vara värt att testa? Han kanske känner sig mer trygg i er säng?

• Ellie

Har ni testat att låta honom somna i er säng när ni ligger bredvid? Vår dotter sov också dåligt i den åldern, men vi fick oftast ett par timmar på kvällen när hon sov utan att vakna. Vi har alltid samsovit hela natten, och hon har fått somna med oss. Efter 2 års ålder började hon sova betydligt bättre.
    Vaknar han när han tappar nappen? Kanske prova att sluta med napp?

• malnil
    Ellie skrev 2015-04-09 23:05:22 följande:

Har ni testat att låta honom somna i er säng när ni ligger bredvid? Vår dotter sov också dåligt i den åldern, men vi fick oftast ett par timmar på kvällen när hon sov utan att vakna. Vi har alltid samsovit hela natten, och hon har fått somna med oss. Efter 2 års ålder började hon sova betydligt bättre.

Ska prova det! Vi sövde honom så förr men slutade med det när han började åla/krypa. Ska testas igen. Tack!
  • malnil
    Lizzie 83 skrev 2015-04-09 23:05:05 följande:

Prova att natta honom i er säng medan ni ligger bredvid och ev håller en hand på honom. Sedan kan han sova i er säng tills ni går och lägger er. Det funkar bra för vår 15-månaders som också vaknade ofta på kvällarna och var svår att söva om i sin säng. Nu somnar hon 19.30-20.00 och brukar bara vakna någon gång, ibland ingen, innan vi går och lägger oss vid 22-23. Då går vi bara in och lägger oss bredvid så somnar hon om på nån minut. Kanske kan vara värt att testa? Han kanske känner sig mer trygg i er säng?

Tack! Ska prova - gjorde så förr men slutade när han började krypa. Som sagt - vi har ju i princip alltid sovit tillsammans eftersom han alltid kommer över. Flyttade honom till eget rum och säng vid 11 månader, i hopp om att han skulle börja sova bättre. Vi har nog kört fast i gamla vanor, i hopp om att det ska bli

Bättre nån gång. Nu provar vi detta får vi se.
  • malnil
    Ellie skrev 2015-04-09 23:05:22 följande:

Glömde svara på nappen.. Tror inte det är det som stör, för ofta har han nappen kvar i munnen. Känns mest som han vaknar o behöver hjälp/närhet för att somna om.
  • pgw
    malnil skrev 2015-04-09 22:46:35 följande:

Somnar oftast i sin säng, vi sitter bredvid o klappar/smeker tills han somnar.

Sluta klappa/smeka innan han somnar, så att han vänjer sig vid att somna helt på egen hand. Då saknar han inte någons hand om han vaknar till lite. Det var visst så Tassmetoden är uttänkt också.
  • malnil
    pgw skrev 2015-04-10 12:23:46 följande:
    Sluta klappa/smeka innan han somnar, så att han vänjer sig vid att somna helt på egen hand. Då saknar han inte någons hand om han vaknar till lite. Det var visst så Tassmetoden är uttänkt också.
    Vi har i perioder gjort så, att han får somna själv men vi sitter bredvid. Dock tar det sådan tid, kommer till ro mycket snabbare om vi klappar. Men kan vara värt att prova igen. Det är dock så att det spela ingen roll hur han somnar , han vaknar ändå efter 30-45 min och gråter/kan inte somna om själv.
  • CissiJissi

har faktiskt börjat lägga mig vid 20 själv.. Eftersom vi har lite samma situation här.. Men jag har aldrig valt att försöka natta om och ha honom i eget rum, jag bara vet att det inte skulle fungera för mig, jag skulle snabbt ta slut. Tror jag.. Så vi samsover från 20-08 och det funkar eftersom jag inte är social på veckokvällar längre, haha :) men bra du fick några tips här, hoppas något hjälper snart då!:)

• malnil
    CissiJissi skrev 2015-04-10 13:25:20 följande:

har faktiskt börjat lägga mig vid 20 själv.. Eftersom vi har lite samma situation här.. Men jag har aldrig valt att försöka natta om och ha honom i eget rum, jag bara vet att det inte skulle fungera för mig, jag skulle snabbt ta slut. Tror jag.. Så vi samsover från 20-08 och det funkar eftersom jag inte är social på veckokvällar längre, haha :) men bra du fick några tips här, hoppas något hjälper snart då!:)

Haha! Jo allt som oftast hamnar jag också i sängen med hobom vid 20-tiden.. Har varit föräldraledig i snart 15 månader och sonen är så mammig och nu inne i en tråkig period (grinig, slåss när inte får som han vill etc) så de där futtiga tummarna för sig själv /med mannen på kvällen är guld värda :) . Är väl bara att vänta ut annars, han kan väl inte sova så här hela livet :)
Svar på tråden 15 månader och sover fortfarande så illa - hjälp!