• Awanata

Två tjejer med 18 mån mellanrum!

Vi fick precis reda på att vi väntar ännu en tjej, och det kommer vara 18 mån mellanrum mellan dom. Ganska precis 18 mån på dagen om tjejen i magen kommer på beräknat förlossningsdatum.

Någon mer som har två tjejer tätt? Hur har det varit?

• Svar på tråden Två tjejer med 18 mån mellanrum!
  • mammelie

Jag har 2 döttrar med 18 mån o 11 dagar emellan. Dom är bästa vänner! Dom har hängt ihop som Ler o Långhalm hela livet. Klart dom bråkar ibland, men barn måste ju få lära sig konflikthantering. Idag är tjejerna 11 och 12.5 år gamla. Det var tufft med så tätt när dom var små, men min äldsta tjej har alltid varit väldigt "lätt", så det hjälpte en hel del. Allt jobb under de första åren har jag igen idag när dom ställer upp för varandra och umgås väldigt mycket. Ändå är dom väldigt olika som personer..

• Masken84

Har 17 månader mellan min son Och dotter. Nu är barnen (son) 3 år och dottern 1,5 år.

Det blir än del bråk och tjafs men mest retad dom. Har hänt att se har bitits och så med.

Medans andra dagar så pussas de och kramas flera gånger om dagen :)?

Så oavsett kön kommer det bli bråk, avundsjuka, retas mm :)

• Tösabiten88

Mina barn är/ska bli 9, 7, 6, 4 och 3år. Det är en hel del bråk här hemma och ofta leker inte alla samma lek. Hon på 9 och 6 är dom som går ihop minst av dom allihopa för att de är precis lika i sättet :)
    Kan tillägga att det är tre tjejer på toppen och det vet ju många att tre tjejer har svårare att leka än om de är jämt antal. Överlag leker de bra och har mycket glädje av varandra fast de många ggr inte vill erkänna det själva. Händer det något så skyddar de varandra. Jag har en pojke i detta gäng och det är den busigaste och kan vara en liten retsticka mot den yngsta, men hon den lilla kan minsann hon med :)

Man kan aldrig säga om det kommer bli jobbigt mellan dina då alla barn är olika, men oftast brukar de tycka det är kul med en i samma ålder som sig själv. 9 åringen och 7 åringen går i skolan och det är mycket snack om skola, pojkar och kompisar mellan dom :)

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • Muffins81

Jag har 15 mån mellan mina pojkar. För oss har det bara varit positivt med att ha barnen tätt. De har alltid ngn att leka med, båda två sportar mkt och står varann mycket nära. Viss konkurrens råder ibland, ffa när lillebror jämför sig för mkt med brorsan. I år blir barnen 8,7 och 4 år (lillasyster). Väntar en fyra nu i juni och det känns spännande att få bebis nu när man har "stora" barn. ???? TS: har en nära vän som har två täta flickor, 17 och 18 år. De är bästa vänner (även om de givetvis bråkar ibland, det gör ju ALLA syskon!).

Lycka till med dina flickor! Så härligt med två tjejer nära varann i ålder! Finns enligt mig tusen fördelar. ????

• hoppfull idag

Mellan mig och min syster är det 18 månader. Vi bråkade aldrig under uppväxten utan har varit bästa vänner hela livet. Idag är vi 33 och 35 och hon står mig otroligt nära trots att vi inte bor i samma stad. Önskar alla fick ett syskon att stå så nära. Hade hon varit min bror hade vi nog varit nära med, men då hade vi kanske inte flyttat utomlands tillsammans...

• V79

Det behöver inte vara mindre bråk för att det är två tjejer än en av varje. Har en pojke och flicka som det är 17 månader mellan och dom bråkade hela tiden när dom var små och det är fortfarande rätt mycket retningar. Har även två pojkar med 19 månader mellan men minsta är så liten än så hur dom kommer att vara med varandra vet jag inte än.

• Nanotio

Det är 17 månader mellan mig och min syster, jag vet inte vad jag skulle göra utan henne och jag försöker ibland föreställa mig hur tråkigt livet och uppväxten hade varit utan henne. Vi var olika som natt och dag och självklart hade vi massa syskonbråk, men det har nog majoriteten av alla syskon. Vi hörs varje dag idag, 25 och 23 år gamla. Stort grattis till två tjejer!

• zandraa4848

Jag har två tjejer med 1år och tre dagars mellanrum. Dom är födda -08 och -09. Min erfarenhet av detta har varit super dom har alltid varandra delar rum för att dom inte vill vara ifrån varandra ????

• Leonis

Vi kommer också ha mer eller mindre 18måbaders mellanrum. Vi planerade tajt och hade turen att få som vi ville.

Visste kommer de bli tufft men samtidigt så kommer de kunna leka med varandra på ett helt annat sätt. De blir också lättare att åka iväg på utflyktsmål etc.

Precis som alla syskon så blir de vad vi föräldrar och omgivning gör de till.

Jag tror de är viktigt att se till att de får egentid, eget space men även lära sig dela. Och att inte alltid låta en av dem att ge med sig, för den är äldst/yngst eller de är enklast så.

Ska bli intressant och se hur man sen i riktiga livet hantera de sen

• Mamma till 5 underbara barn

Har 19 månader mellan barn nr 3 och 4 ( bägge tjejer ) fungerar hur bra som helst ! . Dom är nu 9,5 år och 11 år . Leker bråkar osv som alla syskon men i de stora hela har dom mycket nytta av varandra hjälper varandra osv !

• 77michelle

Hej! Jag har 17mån mellan mina äldsta flickor och de är 14 och 15 nu. De första 1,5 åren tyckte jag var kämpiga tyckte jag. Var i stort sett själv med dem också. MEN jag skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt för de är så tighta idag och har ett band dem emellan som är helt fantastiskt. Tycker de har en stor bonus här i livet som har varandra så tätt. De andra tre barnen är också tighta men inte på långt när som de är. Grattis säger jag till två barn tätt!!

Tjej-99,tjej-01,kille -03, tjej-07, kille -13, bf 28/10 -15
Svar på tråden Två tjejer med 18 mån mellanrum!