• Anzil

Tränar jag fel, eller vad är frågan om?! - Upplever inte att jag blivit starkare. . .

Hej!

Nu har jag tränat mer än 2 & 1/2  år. Jag alltid varit smal av mig. Det som har dykt upp är då muskler. Magrutor samt bröstmusklerna syns, även snygga biceps.

MEN! Armhävningar. Jag gör absolut armhävningar! Jag tränar absolut triceps!

Eller tja, okej. Jag kan ju göra mer armhävningar än för 2 och en halv år sedan.

Jag gjorde 15 armhävningar som max då. Nu kan jag göra 30 armhävningar som max. Men det känns som om det har tagit stop där.

Hmm..

Visa människor säger att man kan visst göra armhävningar varje dag. Morgon & kväll. Min fråga dyker då upp, bör man inte då vila musklerna? Då blir man väl inte starkare om man gör armhävningar varje dag...Eller?

EN ANNAN FRÅGA -  Jag har vilat två veckor och kom tillbaks till träningen på Torsdagen. Den träningen gick segt. I alla fall med joggingen. Bicepsövningarna och andra fina övningar gick bra.

Vilade i Fredags och joggade återigen på Lördagen, alltså igår. Joggingen gick betydligt mycket bättre, men inte lika bra som det brukar . .

Därefter körde jag endast mage, vilket kändes si och sådär.

Jag undrar, kan man verkligen bli svag efter att vilat två veckor?

Jag anser att jag har ätit rätt bra..Så...Vad är frågan om, kan man bli svag av att ta en vilopaus som är endast två veckor. Min sinne säger mig att det är egentligen positivt att låta kroppen vila så pass länge . . .

Glöm gärna inte att besvara min fråga som finns ovan, liksom. Armhävningar, och blir jag starkare? - Frågan . .

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tränar jag fel, eller vad är frågan om?! - Upplever inte att jag blivit starkare. . .
  • K grrl

Det kan t ex bero på anledningen till att du vilat, och hur du har levt under den tiden. Jag har haft influensa och sedan varit på semester och druckit en hel del alkohol, jag misstänker att jag inte kommer att vara riktigt lika stark som innan, men det är något man snabbt tar igen.

Hur mycket du behöver vila handlar om träningsvolymen, och om du tränar till failure. Vill man bli bra på något ska man träna det ofta och kanske variera träningen lite, göra armhävningarna svårare eller tyngre till exempel och träna samma muskler på andra sätt (bänkpress t ex). 

Du skriver inte hur du upplever att du inte blir starkare, handlar det bara om armhävningarna? Överbelastar du progressivt?

• Anton Chigurh

Skall du bli stark så måste du öka belastningen allteftersom, du kan inte köra 12 reppare som dessutom känns relativt "lätt". Skall du öka i styrka är det 4-5 reps och du skall fanimej inte orka 6 reps, pallar du 6,7 kanske 8 reps....så kör du med för lätta tyngder. Om du fattar....!

Vill du bli stark måste du lyfta "tungt", finns inga genvägar.

Men, kör inte tyngre än att du fortfarande kan köra strikt, det ser för jävligt ut när folk lastar på såpass med skrot att det bara blir halva reps. Från första repetitionen !!!

Lycka till.

//Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Tränar jag fel, eller vad är frågan om?! - Upplever inte att jag blivit starkare. . .